2293
Sök

Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

8 885 Inlägg
9 maj 2008
thomsen skrev:
Jag kan lova att om alla åkerier ber sina chaufförer att gå ut i strejk och låta lastbilarna stå still så stannar även Sverige, då sänker de dieselpriserna direkt.

Skulle räcka om vi ställde tankbilarna i 3-4 dagar för att det skulle bli helt slut på soppa.
Men tyvärr så anses det som en samhällsfara och fungerar inte sad

Fotograf på tierpidag.se

Pilot och utbildad Däcksparkare
1 659 Inlägg
9 maj 2008
Jösses, har läst igenom hela skiten! Tog bra lång tid!  big_smile
Alla har helt olika meningar osv, fanns lite roliga idéer som man kan använda och protestera med.
Men ja som många sagt...Mycket snack och lite verksta, ingen verksta alls faktist wink

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

3 122 Inlägg
9 maj 2008
thomsen skrev:
Jag kan lova att om alla åkerier ber sina chaufförer att gå ut i strejk och låta lastbilarna stå still så stannar även Sverige, då sänker de dieselpriserna direkt.

Bryr sig åkerierna om dieselpriserna? De lägger väl bara på för höjningarna till slutkund. Drivmedelstillägg heter det väl inom branchen...
Dessutom har väl inte Sverige högre drivmedelspriser än något annat I-land inom EU, vilket gör att de större internationella åkerierna/godsfraktarna inte har något större problem med prisbilden i Sverige. Dieseln är säkert billigare i U-länder men inte är bensinen billigare i Danmark eller Tyskland.

Vi har tufft ställda klimatmål, ska de nås måste bensinen säkert kosta de pengar den gör (eller kanske dubbelt så mycket), sen kan man ifrågasätta om vi har rätt mål eller inte. Hade sossarna och vänstern styrt landet är jag väldigt tveksam till att de hade gjort mindre höjningar av skatten på drivmedel, hade de styrt ihop med miljötalibanerna hade de garanterat höjt ännu mer.

Kolla på begagnade bilar, när jag köpte min förstabil hade de flesta 5-7 år gamla bilar gått mellan 4000 och 11.000 mil. Idag verkar det som varenda hushåll som inte bor mitt i city kör kanske 3-4000 mil om året, iaf om man kollar mätarställningen på begagnatbilarna.

Jag tycker vi borde klaga på för dålig kollektivtrafik istället, ni som bor så illa att ni inte kan cykla till buss/tågstation på under 15min och om förbindelserna går för sällan, skriv brev till regionerna som styr kollektivtrafiken, med kopia till respektive kommun. Får de in 2 miljoner brev kanske de börjar förstå att det inte bara går att höja priserna på drivmedel och inte erbjuda något alternativ till att ta bilen.
Senast redigerat av viccoA (9 maj 2008)

245 Inlägg
9 maj 2008
Diesel borde väl ganska lätt lägga om till E85 vad jag förståri dag ? Sen lär nog elbil bli framtidens fordon och varför inte? Bra mycket skönare att köra in bilen i garaget och plugga in den i eluttaget och sen plugga in den i tanten eller hur mina gorgvänner? Efter herdestunden kan man prata om den gamla goda tiden då man oljade in varandra och försökte få fart på veken igen hehe!

1 659 Inlägg
9 maj 2008
Om alla hade elbilar så skulle dom höja elpriset något äckligt tongue

(\_/)
(O.o)
(> <)This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination

245 Inlägg
9 maj 2008
Robban_89 skrev:
Om alla hade elbilar så skulle dom höja elpriset något äckligt tongue

Jo tyvärr roll

684 Inlägg
9 maj 2008
Hur blev det med blockaden och hela fadderuttan? tongue

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

1 659 Inlägg
9 maj 2008
Det lär knappast bli av, så många som snackar här men ingen som faktist gör nåt wink

(\_/)
(O.o)

1 722 Inlägg
9 maj 2008
här kostar diselen 14 kr

<----- Gå o kolla på en av Sveriges finaste w123 o lägg en röst o några kommentarer

Student
96 Inlägg
9 maj 2008
bensinen är dyr det är sant men har ni tänkt på att vatten på flaska är dyrare litern, konsigt?

ne men gud, här luktar ju kiss

3 235 Inlägg
9 maj 2008
Flatout skrev:
bensinen är dyr det är sant men har ni tänkt på att vatten på flaska är dyrare litern, konsigt?

Ja, men kroppen behöver ca 2 liter vatten dagligen, och pendlar man 12 mil om dagen från och till jobbet 5 dagar i veckan handlar det plötsligt om betydligt större belopp än vatten...sad Dessutom klarar man sig fint på kranvatten, som är i stort sett gratis).

1 659 Inlägg
9 maj 2008
Japp, kranvatten kan man ju ta då om man tycker flaskvatten är dyrt wink Sen så fattar jag inte varför man måste ha flaskvatten, vi har väl de finaste kranvattnet i världen? wink

(\_/)
(O.o)

7 Inlägg
9 maj 2008
Robban_89 skrev:
Japp, kranvatten kan man ju ta då om man tycker flaskvatten är dyrt wink Sen så fattar jag inte varför man måste ha flaskvatten, vi har väl de finaste kranvattnet i världen? wink

Precis
Själv kör jag med soda stream imellanåt men för det mesta brukar det bli att jag har ett par halvfulla halvlitersflaskor med vatten i frysen som man fyller på då har man riktigt kallt o gott vatten nån timme, när isen e slut fyller jag på o byter bara ut den mot en ny från frysen...
Perkekt på sommaren cool
Ang bensinen tycker jag den e sjukt dyr hmm
Senast redigerat av Tomas68 (9 maj 2008)

VOLVO for life..
2 113 Inlägg
10 maj 2008
Robban_89 skrev:

de fattar inte ja heller,  ok är man i grekland eller nått så kan ja köpa vatten på flaska ..
men ja betalar fan inte 17spänn för en halvliter vatten när ja får precis lika gott och rent vatten ur kranen för typ 1öre litern eller nått jue... ^^

varför är de dyrt? jo för det hämtas ju ifrån nån känd vattenkälla och så ska det fraktas o ditten o datten..
och cheferna vill ha hög lön o så kanske de måste renas osv..
i tex: grekland är de mkt billigare för de är i princip vanligt kranvatten dom har på flaska där..

4 586 Inlägg
11 maj 2008
har stora planer att flytta närmare jobbet så jag kan gå eller cykla dit där finns det mycket pengar att spara

DFFL
9 020 Inlägg
11 maj 2008
Flatout skrev:

Men så är Imsdal godare än kranvatten. smile
Tvivlar på att bensin är speciellt gott att dricka. tongue

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
11 maj 2008
13,09kr  kostade soppan idag när vi tankade hmm

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

Student
96 Inlägg
13 maj 2008
13,56 bensin 14,19 disel här. och i och för sig så är kranvatten gratis men om man räknar på marknaden, ajaoo skit samma:)

ne men gud, här luktar ju kiss

947 Inlägg
13 maj 2008
har öppnat en tråd om just detta ämne om att blockera bensinmackar.. http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=85991

Sök