2971
Sök

Nu får de fan vara nog.. bensinen över 13 kr/litern..

Bilar, datorer och hundar
187 Inlägg
18 maj 2008
r-ted skrev:
V40ThoppE skrev:
nej, man får börja sätta blocklås med en lapp på, där det står sänksoppa priset på mackarnas egna fyllnadsrör där tankbilen fyller soppan.
nej skämt och sido,
alla har inte råd att tanka, och även om man har en snål bil så kostar det fortfarande för mycket.
Bor man ett par mil utanför tätorten och jobbar, så får man ju tanka upp 1 fjärde del av lönen bara för att man ska ta sig till och från jobbet. sen ska man hem och hämta tanten och in och handla minst 1-2 ggr i veckan.
och är man arbetslös och bor i skogen så är det ju helt kört, bara för att man bor i skogen så kan man ju ha lån på hus och det inte bara är att flytta där ifrån......

men ett hus i skogen är mycket billigare än ett i stan , så redan där har man sparat 1miljon+ ränta;)

man skall tanka ganska mycket för å köra slut på så mycket pengar , speciellt om man har en bil som drar 0,5l/mil

En kojja i skogen är ännu billigare, men är man arbetslös så skiter det sig iaf. har du inte soppa i bilen så blir du avstängd från A-kassan om du inte kommer när de ringer och vill ha ett möte med dig, hur fattig man än är. då har du absolut inte råd att tanka.
Men det skiter de i i Stockholm för där kan de gå ut till postlådan och ta T-banan eller bussen.
Men som jag skrev tidigare så är det inte frågan om att du och jag har råd, utan ALLA ska ha råd.
Och är man fattig som en kyrkråtta så är inte BMW det första bilvalet du tänker på när du inser att du måste ha en bil. men det är skit samma för det var inte bilar och dess kvalitet vi diskuterade här, utan att det får vara nog med höjda bränsle priser, eller hur.

10 Inlägg
18 maj 2008
Fattar inte hur det tänks att lilla sverige ska rädda världen. Vi har inte mer folk än vad det finns i en huvudstad i ett annat land. Att vi ska kramas på pengar när alla andra kan glassa runt.........

Down n`out
514 Inlägg
18 maj 2008
Ellertz skrev:
Nu börjar ja bli sjukt less... skulle tanka förut och bensinfan kostade 13.07 på en obemannad station, nu får de fan vara nog hmm

Nu är ja less på alla protestlistor man fyller i och som sen aldrig nånsin spelar en roll..

Kan vi inte göra nått som märks ? ja är skitsugen på en blokad mot rosenbad eller nått, tänk själv att stå 2000 pers utanför så inte en gubbe kommer in, de är sånt som märks... visst de är olagligt men gör viu inget nu så kommer snart soppan kosta som guld..

mm precis! fan ja lever på studiebidraget å de ska ju räcka till aningen mer än bensin men de gör de fan inte

Down n`out

DFFL
9 020 Inlägg
18 maj 2008
Lundback skrev:
Ellertz skrev:
Nu börjar ja bli sjukt less... skulle tanka förut och bensinfan kostade 13.07 på en obemannad station, nu får de fan vara nog hmm

Nu är ja less på alla protestlistor man fyller i och som sen aldrig nånsin spelar en roll..

Kan vi inte göra nått som märks ? ja är skitsugen på en blokad mot rosenbad eller nått, tänk själv att stå 2000 pers utanför så inte en gubbe kommer in, de är sånt som märks... visst de är olagligt men gör viu inget nu så kommer snart soppan kosta som guld..

mm precis! fan ja lever på studiebidraget å de ska ju räcka till aningen mer än bensin men de gör de fan inte

Studiebidraget ska räcka till dina böcker.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

187 Inlägg
18 maj 2008
och bor man långt ute på vichan så är nog inte en liten bil så lyckat heller, för skatte pengarna räcker ju inte till snöröjningen. Och sitter du fast i snön så får man ingen lön heller...........  öööhh just de ja, vi betalar ju fet mycket skatt så det ska ju inte va nått bekymmer!! eller hur.

187 Inlägg
18 maj 2008
och kolla det här från bensinskatteuppror.se
Men det är viktigt att notera att när omräkningen från dollar per fat till begripliga kronor per liter har gjorts, så kan vi konstatera att oljan fortfarande inte kommit upp ens till 4:50 per liter. När den komplicerade raffineringen gjorts, alla transporter betalts, både oljebolag och macken har tagit ut sin vinst, så är literpriset på bensin fortfarande runt 6 kronor. Det är först när våra svenska specialskatter har drabbat oss som vi blir i det närmaste rånade med ett pris på över 13 kronor litern.

Teddan
2 495 Inlägg
18 maj 2008
V40ThoppE skrev:
Men det är viktigt att notera att när omräkningen från dollar per fat till begripliga kronor per liter har gjorts, så kan vi konstatera att oljan fortfarande inte kommit upp ens till 4:50 per liter. När den komplicerade raffineringen gjorts, alla transporter betalts, både oljebolag och macken har tagit ut sin vinst, så är literpriset på bensin fortfarande runt 6 kronor. Det är först när våra svenska specialskatter har drabbat oss som vi blir i det närmaste rånade med ett pris på över 13 kronor litern.

men det skumma är ju att bränslet ligger på samma pengar i norge,danmark och tyskland...vet itne hur det är längre bort ? hinner aldrig åka längre big_smile
Alltså är det inte bara idioterna som styr i sverige som håller på så här utan hela jävla europa är fullt av idioter , jag vet vi bombar skiten å tar all oljan själva så vi har råd att åka törstiga bilar

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 maj 2008
helt sjukt jävla löjligt är det enda som kan förklara bensin priset. Är det inte bättre att pressa upp flygbränslets priser istället? Det är ju just flygplan som står för den största dumpningen av föroreningar/avgaser osv inte bilar som det hela tiden skall riktas agg emot.

"Liberty of thought is the life of the soul"

113 Inlägg
18 maj 2008
Det är ju inte tillräckligt dyrt ännu!!! folk kör ju fortfarande bil hmm När man inte ser några bilar på vägarna längre då e d dyrt tongue Men visst över 13 kronor e ju lite extra man får punga ut med men det är ju bara å vänja sej för det blir ju nog ingen förändring....

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
18 maj 2008
Bostrom skrev:
Så länge USA betalar 6 kr litern eller vad det nu är så kan vi gott göra det också.

6kr per GALLON..... 1Gallon e ca 4liter

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Teddan
2 495 Inlägg
18 maj 2008
Andy_88 skrev:
Bostrom skrev:
Så länge USA betalar 6 kr litern eller vad det nu är så kan vi gott göra det också.

dom betalar mer än 6kr per gallon .

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

DFFL
9 020 Inlägg
18 maj 2008
Andy_88 skrev:
Bostrom skrev:

http://tonto.eia.doe.gov/oog/info/gdu/gasdiesel.asp

mmm, det är lätt att hitta på en massa.

EDIT:
Dollar - 5.98kr
Gallon - 3.785 Liter

3.24*(5.98/3.785)=5.11/l
Senast redigerat av FireTraXX (18 maj 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

285 Inlägg
18 maj 2008
r-ted skrev:
V40ThoppE skrev:

men det skumma är ju att bränslet ligger på samma pengar i norge,danmark och tyskland...vet itne hur det är längre bort ? hinner aldrig åka längre big_smile
Alltså är det inte bara idioterna som styr i sverige som håller på så här utan hela jävla europa är fullt av idioter , jag vet vi bombar skiten å tar all oljan själva så vi har råd att åka törstiga bilar

Jo men det kan ju bero på att deras lön är nng ggr bättre typ..

en satans jävla Volvo.

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
18 maj 2008
r-ted skrev:
V40ThoppE skrev:
r-ted skrev:

nej men 2ggr veckan ... så det blir 120mil i veckan MINST

Och då menar du ärligt att det inte är onödiga utgifter med de soppa skatterna som är nu, tänk vad mycket bärs du gasar bort på ett år wink

onödigt är det, men i takt med bränslepriserna har gått upp så har jag köpt mer ekonomiska bilar att åka i till jobbet.
sen kan man ju ha hobbybilar hemma , dom åker man ju inte så många mil i så då spelar ju inte förbrukningen så stor roll.

se de så här... du e 18 eller 19... precis fått kort... och vad gör man med sin första bil? jo man trimmar och stylar... vad händer när man trimmar? jo förbrukningen ökar vilket resulterar i att du tankar oftare... visst, självförvållat säger du, men i alla fall... alla vill väl leka med bilar oavsett sin ekonemi, och för att gå tillbaka till dit tidigare inlägg om boende....

i USA kan du köpa hus för miljarder men dom har ändå bara ett bensin pris på ca 10kr/gallon.... 1 gallon e ca 4liter...   10kr/4 = 2.5 kr/liter..... och dom försökte öka ganska rejält för en tid sen... det resulterade i att många strejkade och landet stannade upp på flera ställen... men till skillnad från sverige så brukar USA lyssna till klagomål.... så att boende e dyrt tror jag inte speler in på bensin priser....

och som en annan sa.. sverige står för 0.02%..... rästen da? varför ska sverige göra all höjning av priser...

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
18 maj 2008
Ravestream skrev:
r-ted skrev:
V40ThoppE skrev:

Jo men det kan ju bero på att deras lön är nng ggr bättre typ..

norge var dåligt exempel.... med tanke på vad alla norge historier går ut på=P

285 Inlägg
18 maj 2008
hedley skrev:
helt sjukt jävla löjligt är det enda som kan förklara bensin priset. Är det inte bättre att pressa upp flygbränslets priser istället? Det är ju just flygplan som står för den största dumpningen av föroreningar/avgaser osv inte bilar som det hela tiden skall riktas agg emot.

ja det beskattades förut.. men så fort våran nya regering kom till togs det bort.. så där ärdet ingen skatt alls ist.
ja just det.. våra höjdare ska flyga massor.

en satans jävla Volvo.

DFFL
9 020 Inlägg
18 maj 2008
Andy_88 skrev:
r-ted skrev:
V40ThoppE skrev:

Och då menar du ärligt att det inte är onödiga utgifter med de soppa skatterna som är nu, tänk vad mycket bärs du gasar bort på ett år wink

onödigt är det, men i takt med bränslepriserna har gått upp så har jag köpt mer ekonomiska bilar att åka i till jobbet.
sen kan man ju ha hobbybilar hemma , dom åker man ju inte så många mil i så då spelar ju inte förbrukningen så stor roll.

se de så här... du e 18 eller 19... precis fått kort... och vad gör man med sin första bil? jo man trimmar och stylar... vad händer när man trimmar? jo förbrukningen ökar vilket resulterar i att du tankar oftare... visst, självförvållat säger du, men i alla fall... alla vill väl leka med bilar oavsett sin ekonemi, och för att gå tillbaka till dit tidigare inlägg om boende....

i USA kan du köpa hus för miljarder men dom har ändå bara ett bensin pris på ca 10kr/gallon.... 1 gallon e ca 4liter...   10kr/4 = 2.5 kr/liter..... och dom försökte öka ganska rejält för en tid sen... det resulterade i att många strejkade och landet stannade upp på flera ställen... men till skillnad från sverige så brukar USA lyssna till klagomål.... så att boende e dyrt tror jag inte speler in på bensin priser....

och som en annan sa.. sverige står för 0.02%..... rästen da? varför ska sverige göra all höjning av priser...

Första stycket:
Har man inte råd så ska man inte heller sätta sig i den situationen.

Andra stycket:
Lär dig läsa...
FireTraXX skrev:
Andy_88 skrev:
Bostrom skrev:

http://tonto.eia.doe.gov/oog/info/gdu/gasdiesel.asp

mmm, det är lätt att hitta på en massa.

EDIT:
Dollar - 5.98kr
Gallon - 3.785 Liter

3.24*(5.98/3.785)=5.11/l

Russel Crowe, Gladiator.

285 Inlägg
18 maj 2008
r-ted skrev:
Ravestream skrev:
r-ted skrev:

och ändå så kör du en v70 wink hadde jag vart rik hadde jag valt nått annat än en svenssonbil.

Åter till bensinpriserna.
Tyckte jag läste att någon i tråden skrev att bensinpriserna skulle sänkas ...... moderaterna har aldrig sagt något sådant... det var ett parti i alliansen som sa det , men dom är ju inte ensamma om att bestämma.

Vissa kanske tänker att bara för jag har mycket pengar så ska jag köpa en bil där jag betalar 30% av priset bara för det står bmw eller mercedes i fronten, dom kanske är glada över att ha en bil som är 100000 kr billigare och är lika bra.

det märks ju att du åker volvo och inte har åkt så mycket bmw iaf... du kaninte säga att tex en v70 är en lika bra bil som en 5-serie.

var kanske inte dom 2 bilarna exakt jag menade..
men viist beror väl lite på vad man är ute effter.. är man uteefter prestanda / kr så har man ju märkt skillnaden rätt bra.

en satans jävla Volvo.

13 Inlägg
18 maj 2008
Jag tänker flytta till USA. Och om priserna går upp lika mycket där (vilket är HÖGST otroligt) så kommer jag tillbaks till sverige smile. Ha det så kul när ni tankar för 15kr litern (75 liter i min pappas bil 75x15=1125 kr) Som man kan göra slut på väldigt fort beroende på bil..... SeS SwedeN!!!

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
18 maj 2008
MazdaRx skrev:
Jag tänker flytta till USA. Och om priserna går upp lika mycket där (vilket är HÖGST otroligt) så kommer jag tillbaks till sverige smile. Ha det så kul när ni tankar för 15kr litern (75 liter i min pappas bil 75x15=1125 kr) Som man kan göra slut på väldigt fort beroende på bil..... SeS SwedeN!!!

Hehe! Jadu, det dröjer inte länge förrän USA är uppe i samma priser. Tro mig, ingen kommer att slippa undan. Att flytta till USA lär knappast gynna dig, då lågkonjukturen nu börjar breda ut sig där. Visst, bränslet är billigare, men har du inget jobb/inkomst spelar det ju kvitta. Dessutom bör du skaffa massa försäkringar osv, med tanke på att det inte är gratis att bli sjuk där... Massa merkostnader där som inte finns här. Tänk lite längre än kranen räcker...

MVH
Senast redigerat av Dave_C70 (18 maj 2008)

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Sök