2903
Sök

Stula studentkläder! Vad ska man göra tycker ni?

Bessewisser
556 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
Hallå

Nu när man går ut 3:an på gymnasiet så får man beställa studentkläder från ett företag som heter ABC-gruppen.

Det har vi i våran klass gjort och elevrådet skulle ha hant om beställningarna från alla klasserna på skolan.
Nu är det så att kläderna har kommit och elevrådet hade bara dumpat kläderna på ett bord helt öppet så alla kan ta om dom vill och hur slutar det då?

Jo allt blev stulet från många av klasserna på skolan.

Hur ska man göra vid ett sånt här tillfälle? I elevrådet säger dom att dom inte kan ta ansvar för sånt och dom har erkännt att dom lagt kläderna i korridoren utan översyn, själv tycker jag att elevrådet ska betala för alla kläderna som blivit stulna... Tänk om posten skulle göra samma sak och bara dumpa posten på stan så dom som ville ha post kunde gå och hämta... hur skulle det se ut?

Vi snackar om kläder till ett värde av ca 100 000 kr här så det är inga små summor dom slarvat bort!

//SkyNard

How low

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 maj 2008
#2
Det är ju självklart elevrådet som är ansvariga här, det man skall göra om man ska dela ut kläder, som exempelvis studentmössorna, är ju att man skriver under och legitimerar sig att man hämtat ut sin mössa, samma sätt med kläderna.
De kan på allvar inte tro att det var en bra lösning att slänga upp kläderna på en offentlig plats.


719 Inlägg
6 maj 2008
#3
Snacka om IQ befriade människor... dom kan inte ha så många vänner i skolan nu. Kommer nog att bli svårt att kunna få ut dom pengarna från dom, men dom är ju helt klart skyldiga att betala tillbaka tycker ja, men som sagt är en stor summa så tror det blir svårt!

live free, die young.

Bessewisser
556 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#4
Det här svaret fick vi när vi fråga om våra studentkläder var stulna...

Jonathan Söderlund skrev:
Jaa du Fredrik, för det första så får inte vem som helst komma in på vår skola hur dom vill, utan måste ha besöksttillstånd.
För det andra så kan jag inte säga mycket annat än att jag litar på eleverna på Sandvikens Gymnasieskola.

Men om du/ni som har borttappade kläder hade engagerat er en endå gång av de 5-6 tillfällen som bjöds på Bessemer att hämta era kläder/mössor så tror jag inte att detta problemet varit ett faktum idag.

Personligen tycker inte jag att jag och mitt elevråd ska ta på sig all den kritik som ges angående kläder/mössor.

Men som vid balen, det är inte många som engagerar sig i något på den här skolan, förän man får chansen att klaga, då jävlar går det bra att engagera sig, det om något är under all kritik.
Sluta vara så egoistiska, tänk på avd som är bäst för alla någon gång och inte bara för er själva.

Svara inte med "det var ju det vi gjorde eftersom andras kläder försvann", för den här tråden hade aldrig skrivits av Jacob och Fredrik om deras kläder hade funnits där dom skulle finnas.

Det jag skulle göra i detta läget är att kontakta skolan och göra en polisanmälan!
Det kanske ska tilläggas att elevrådet vägrar svara när man frågar vart dom hade informerat om när dom hade utdelning av kläderna vilket betyder att dom inte hade informerat om utdelningen!

Det ända som försöker göra är att skylla ifrån sig, vi har också fått han Jonathan att erkänna skriftligt att det var han som lämna kläderna i korridoren för han "orka" inte låsa in dom så som han säger att vi ska anmäla så borde vi anmäla honom!

//SkyNard

How low

Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 maj 2008
#5
på ett forum vet man aldrig vad som är sant och inte:

"Men om du/ni som har borttappade kläder hade engagerat er en endå gång av de 5-6 tillfällen som bjöds på Bessemer att hämta era kläder/mössor så tror jag inte att detta problemet varit ett faktum idag."

om det är sant så håller jag bara med ni skulle hämtat kläderna nån gång rinner det äver...


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 maj 2008
#6
om man nu har betalat en massa stålar för kläderna så tycker jag att man går väll och hämtar dom när tillfälle bjuds inte gnälla sen då nån lagt vantarna på nått man sket i igentligen

2slow

VW-nörd?
4 332 Inlägg
6 maj 2008
#7
men om ni haft flera tillfällen o hämta dom så kan ni ju inte direkt gnälla över att de till slut gör såhär...


5 198 Inlägg
6 maj 2008
#8
De har ingen rätt å bara lägga grejerna hur som helst,, det är ju faktiskt inte deras,, Elevrådet ska ersätta,,, gör en polisanmälan å skriv precis eran version så får de skriva sin version.. sen är det upp till åklagare å går vidare eller inte.
Nån ansvarig måste det ju finnas på elevrådet som ser till att rätt grejer till rätt person.. Är ju som å ställa en bil på en parkering med nycklarna trots att det finns grindar... Å tänka att här kan ingen stjäla nåt..

JAG kalla det  egenmäktigt förfarande,,, men det är jag det.. jag skulle UTAN TVEKAN polisanmäla skiten.

7 100 Inlägg
6 maj 2008
#9
jag tkr att båda har gjort fel!

först och främst elevrådet för att dom bara lag kläderna mitt i korridoren och sen ni för att ni inte hämtade det på engång!
men polisanmäl elverådet,GÖRT tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Nismo
758 Inlägg
6 maj 2008
#10
wtf big_smile

Bessewisser
556 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#11
Ok jo visst skulle vi ha hämtat kläderna! Sure! Jag vill ha kläderna det var liksom därför jag beställde dom...

Sen det där 5 - 6 gångerna vi har haft möjlighet är bara rent skitsnack... Vi har snackat med många olika personer från olika klasser och ingen har haft någon som hällst aning om när och vart man fick hämta kläderna...

Hade vi vetat att t.ex. idag kl 12 - 13 är det utlämming av studentkläderna så självklart hade man åkt dit och hämtat men hur ska vi veta det när dom varken säger tid eller platts? Sen när vi frågar vart dom meddelat att kläderna finns så vägrar dom svara på det?

Ähh jag blir så trött på sånna där personer som sitter i elevrådet, kommer inte kläderna fram före fredag så ska jag polisanmäla allihopa! Elevrådet stölden ja allt ska anmälas!

//SkyNard

How low

5 198 Inlägg
6 maj 2008
#12
Se till å få med så mycke vittnen du kan bara.. för det kommer stå ord mot ord...Men nämn inget till dom om anmälan,, för då kommer dom att ragga vittnen till deras fördel...
Senast redigerat av gamlingen (6 maj 2008)

Turbocharged
421 Inlägg
6 maj 2008
#13
gamlingen skrev:
JAG kalla det  egenmäktigt förfarande,,, men det är jag det.. jag skulle UTAN TVEKAN polisanmäla skiten.
På vilket sätt skulle elevrådsmedlemmarna gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande?

Jag skulle snarare säga att dom brustit i sin vårdplikt.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

5 198 Inlägg
6 maj 2008
#14
Innox skrev:
gamlingen skrev:
JAG kalla det  egenmäktigt förfarande,,, men det är jag det.. jag skulle UTAN TVEKAN polisanmäla skiten.
På vilket sätt skulle elevrådsmedlemmarna gjort sig skyldiga till egenmäktigt förfarande?

Jag skulle snarare säga att dom brustit i sin vårdplikt.
Som jag skrev,, skulle JAG kalla det så.. sen vad det blir i lagboken vet jag inte.. men har man hand om ANDRAS grejer så kan man inte göra som man vill med grejerna.. vad det kallas låter jag lagens väktare bestämma

8 156 Inlägg
6 maj 2008
#15
Har du förhandsbetalat för studentkläderna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

101 Inlägg
6 maj 2008
#16
det är väl vanliga elever som sitter i elevrådet med tanke på namnet tongue kul att betala ~100 000kr från egen ficka. borde det inte finnas någon smartare som är äldre i elevrådet som ska se till att nåt pucko inte gör nåt sådant? tongue


7 100 Inlägg
6 maj 2008
#17
kalleankan skrev:
det är väl vanliga elever som sitter i elevrådet med tanke på namnet tongue kul att betala ~100 000kr från egen ficka. borde det inte finnas någon smartare som är äldre i elevrådet som ska se till att nåt pucko inte gör nåt sådant? tongue
hehe det var just därför vi inte hadde nå elevrådet tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

8 156 Inlägg
6 maj 2008
#18
I min skola så hade elevrådet "begränsat" med makt. Det mesta sköttes av andra föreningar, t.ex. en förening för uppehållsrummet, en festkommité, en för ros-utdelning på alla hjärtans dag, en studentenförening för att anorda saker som hade med studenten att göra och en massa till föreningar. Så elevrådet skötte mest sammordningen mellan dom olika grupperna. För det är ju inte alltför många som vill engagera sig i ett parlamentariskt styrt elevråd.
Men att engagera sig i en enskild fråga är ju rätt så kul. Blir lite bättre ruljans på allting på det viset också, eftersom dom inblandade bara har en sak att syssla med.

När det gäller ansvarsfrågan så är det ju faktiskt så att elevrådet har tagit på sig ansvaret att beställa och dela ut studentkläderna. Då är man också ansvarig för att dela ut kläderna på rätt sätt.
Det är väl inte alla kläder som är stulna?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

study
772 Inlägg
6 maj 2008
#19
ett tips är ju att storma deras möte när de har det med alla andra ordförande.
storma då menar jag inte att tusen per ska dit skicka in en sakkunning.
styr det inte upp sig så säg något i still med vårat juridiskaombud kommer att höra av sig till dig(ordförande elevrådet).

Thorssa
6 maj 2008
#20
Eftersom du endast lider ekonomisk skada av detta så blir de endast ersättningsskyldiga om de orsakat skadan genom brott, enligt Skadeståndslagen 1:2 & 2:2. Hade de däremot orsakat sakskada så hade det räckt med att de varit vårdslösa, Skadeståndslagen 2:4.


Sök