3226
Sök

Använda IC som vattenkyl eller tvärt om?

21 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej vi är några som diskuterar om man kan använda IC som vattenkyl eller vise versa, vore kul och se om det finns någon som har någon bra förklaring på detta udda samtalsämne?

Inte lägga massa pengar på trim när lättning är nästan gratis!
SMDS!

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 maj 2008
#2
teoretiskt ska de funka för båda är ju en värmeväxlare så men hur de blir vette fan beror på kylkanalerna hur stora dom är...


KHRacing
7 maj 2008
#3
I/C som vatten kyl funkar då Möllersteth med sveriges snabbaste UNO hade det förr.

1 661 Inlägg
7 maj 2008
#4
Vadå inte byggda för sådana tryck? Vet inte hur det är på din bil, men på mina bilar är det högre tryck i Kylsystemet än i laddet. De e ju rätt lika, fast Ic är väl byggd för högre volymflöde och bör få mindre motstånd än en vattenkyl.

10 287 Inlägg
7 maj 2008
#5
Vattenkylare tål trycket. Däremot kan faktiskt IC läka i porer utan att det gör något för bilens prestanda. Tänk också på att vattnet skall flöda hyfsat långsamt genom en vattenkylare för att uppnå bästa effekt. Att använda en vattenkyl som IC skulle därför inte funka bra - titta bara på inflödet från gavlarna ser ut.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 maj 2008
#6
URC skrev:
I stand corrected, trodde dom flesta vattenkylare gav sig.
Med tanke på att en del har plastkavlar.
många orginal IC har också plast gavlar eller är gjorda helt i plast och dom håller ju så tror inte det är ett problem....


10 287 Inlägg
7 maj 2008
#7
"gjorda helt i plast"
Nu tror npg jag att materialtekniken inte har kommit riktigt därhän att plaster har tillräckligt bra termiska egenskaper för att fungera som kylelement i en IC.

/Göran

Toffe10 skrev:
många orginal IC.....eller är gjorda helt i plast

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 661 Inlägg
7 maj 2008
#8
URC skrev:
I stand corrected, trodde dom flesta vattenkylare gav sig.
Med tanke på att en del har plastkavlar.
Jo, fast många turbo bilar har ju ändå hela tryckrör och insug i plast så det spelar väl ingen roll?

Är inte helt säker men jag tror jag har kring 3 bar i kylet och mellan 0.6 till 1.0 bar i laddluften.

Indrivare/torped
149 Inlägg
7 maj 2008
#9
Om man ska ha en IC till vattenkylare tror jag man får montera tre trimmade vattenpumpar för att få något flöde, som någon har pratat om innan.. tongue Eftersom kanalerna i en IC är ganska stora, som någon sa, så lär flödet bli lite klent med originalpump. Eller? Rätta mig om jag har fel smile

Hårdrockande gummiröksmissbrukare!
Har kört sönder en Golf II 1.8GL -90, halvt en likadan fast -91, och åker äntligen turbomatat nu!

10 287 Inlägg
7 maj 2008
#10
Vi kör en liten huvudräkning (reality-check).

En fyrtaktsmotor med 2 liter slagvolym suger vid en Volumetrisk Effektivitet (VE) på 100% i sig 1 liter luft per vevaxelvarv eftersom den har insugstakt bara vartannat vevaxelvarv. Vid 7000rpm suger alltså en 2L motor med 100% VE i sig 7000 liter/minut eller 116 liter per sekund. Eller ca 6 kubikmeter per minut. Det är rätt tufft att trycka det genom en vattenkyl.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 maj 2008
#11
Hardjim skrev:
URC skrev:
I stand corrected, trodde dom flesta vattenkylare gav sig.
Med tanke på att en del har plastkavlar.
Jo, fast många turbo bilar har ju ändå hela tryckrör och insug i plast så det spelar väl ingen roll?

Är inte helt säker men jag tror jag har kring 3 bar i kylet och mellan 0.6 till 1.0 bar i laddluften.
Jag tror nissan har 0.9 i standardbilarna, primera, king cab m.fl... F1 har 4 bar i monaco för att höja kokpunkten lite, men 4 bar är mkt alltså...


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
8 maj 2008
#12
Sharky skrev:
"gjorda helt i plast"
Nu tror npg jag att materialtekniken inte har kommit riktigt därhän att plaster har tillräckligt bra termiska egenskaper för att fungera som kylelement i en IC.

/Göran

Toffe10 skrev:
många orginal IC.....eller är gjorda helt i plast
Farsan hade en plast IC i sin turbo bil så de finns nog kommer dock int ihåg vad de va för bil, sedan hur bra dom fungerar ellir inte det är en annan sak....


gruvarbetare
152 Inlägg
8 maj 2008
#13
URC skrev:
Att använda en vanlig vattenkylare som IC till en turbobil, låter som en mycket dålig idé big_smile
Knappast byggda för den sortens tryck.

.
men det funkar det har jag provat för 10 år sen på min gamle 900T-80,den var ej utrustad med intercooler orginal .Men den släppte inte genom mer laddtryck än 0,5 bar hur mycket jag än gasade men på landsväg funkade det. insuget blev svalt när man kände på det men flödet igenom den var som sagt kasst lol

Nissan Freak
67 Inlägg
22 juli 2008
#14
Jag har prövat att ta en kl-racing 600x300x76 ic (rymmer ca 6-7 L vatten) och byggde om den till vatten kyl fungerade inte alls. bilen gick varm hela tiden. Gjorde ett litet test med en orginal volvo 850 kylare (rymmer ca 3 L vatten) 600x380x25 mot intercoolern. och på intercoolern vid 40 grader in i ic och med 2 st fläktar på vid flöde 15L\min och 26 grader i luften fick jag ut 40 gradigt vatten. och vid halva flödet vatten 7.5 L\Min 38.5 grader ut ur icn. Med den vanliga kylaren 40 grader in och 2 fläktar flöde 15 L\min 35 grader ut. vid flöde 7.5 L\min 30 grader ut Min slutsats köp en riktig kyl fungerar mycket bättre..


Sök