3186
Sök

Oljetråg till volvo 850!

135 Inlägg
7 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Fick min bil provtryckt för vevhusventilation idag, ett måste är ner med oljetråget och rengöra det.
Hur pass svårt är det? Nåon man skall tänka på, något man bör lossa innan, som t.ex. oljekylnings slangar. Men mer? oljenivåkontakt?hur sitter den? Går det att bar hissa upp den och sen börja lossa, eller måste man hissa motorn? eller ta bort nån balk?

Detta är brådis, så svar och tips rek. snabbt.

Gärna bilder om någon har!

8 250 Inlägg
7 maj 2008
Måste ner med tråget????? Den va ny. Normalt sett så behöver du inte ta ner tråget för att göra rent.

Men om du ska ner med tråget så har du jobb framför dig: slangarna till oljekyklaren måste bort och oljestickan, och sist men inte minst: oljesilen. Sen sitter tråget men en hel drös bultar. Sen har du ingen vanlig packning emellan, utan det är fyltande packning, ilket gör att anliggningsytor båda på gördeln och tråget måste göras rena, och sen lägger man på lite av volvos flytande packning, byt alla o-ringarna på samma gång.

Oljenivåkontakten är anagligen inte ens inkopplad (den funktionen togs bort efter hand då flöttörerna hade en förmåga att ge upp)

135 Inlägg
8 maj 2008
Trådstartare
Ja jag tyckte oxå det lät konstigt, var dock aldrig med när verkstaden gjorde de men dom påstår att tråget i igensätt med skit. Som sagt, vevhusventilation har jag köpt nytt på volvo och åtgärda det för någon vecka sedan. Samtidigt som detta spola jag ur motorn med en ny"billig" olja några mil, tömde motorn ännu en gång och körde dit nytt filter och ny fin olja. Om man kollar på stickan så är den kanonfin.

Är detta ovanligt alltså? Vad anser du man skall göra?

8 250 Inlägg
8 maj 2008
Hålet in i blocket brukar kunan gegga igen, och visst, det är möjligt att kanalen ner skulle va igengeggad, men än så länge har jag inte sett nåt sånt fall.

Om du nu gjort rent allting redan och den inte uppvisat nå symptom på att det är igensatt så skulle jag göra: ingenting.

135 Inlägg
11 maj 2008
Trådstartare
Tack för hjälpen och svaren, som det ser ut nu kommer jag inte göra något åt detta. Har som sagt inte märkt av något, och desstuom var inloppen inte alls så spec geggiga när jag gjorde rent allt.

Men märker man på bilens gång ganska fort om det nu skulle vara igensatt?

8 250 Inlägg
11 maj 2008
Dels så kan den gå lite sämre, men sen så brukar det synas då de brukar skuta upp oljestockan och det brukar läka olja lite här och var.

Sök