Har när jag kontaktat polisen sagt direkt att jag vill vara anonym och inte delta i en rättegång men hjälper gärna till med deras fall. (detta var ett år sen) Nu har de misstänka fått förundersökningsprotokollet med allt jag sagt, inklusive mitt namn osv. Och nej de sitter inte häktade. Som jag ser det är det inget missförstånd utan bara ett sett att få mig och vittna, Jag bor själv 100m från två av killarna
Att inte ens kontakta mig när de skickat ut papper om vad jag sagt är också jävligt illa, de vet om vad jag sagt men jag själv vet inte att dom vet, förstår du? Har redan hört av andra att de redan är ute efter mig. Jag som skulle vara anonym. VAD FAN ÄR DET? finns tydligen inget som heter anonymt i svergie. här är man snäll och hjälper till och blir själv huggen i ryggen av svenska polisen. Ser det som en skandal!
Thymbra skrev:
LuCiiifer skrev:
Lämnade ett anonymt tips till polisen och blev nu kallad till rättegång. hur anmäler man en polis som butit mot tystnadsplikten och skickat ut ett förhörsprotokoll till de åtalade med mitt namn i?
Snälla behöver verkligen hjälp med de här.
Under tiden som förundersökning pågår råder alltid sekretess. Men när väl rättegången drar igång så blir ju allt material som finns i förundersökningen offentligt. Det går inte att vittna anonymt i Sverige, i alla fall inte än så länge, även om det diskuteras. Har det skett något missförstånd? Var det något som polisen glömde förklara, kanske?
hela rättsapparaten är så grymt ogenomarbetat.. ljug och var så osymatisk som det bara går så kommer man undan med allt. var ångerfull och förök att rätt för dina fel och bli straffad hårdare.. Att vittna är ju helt värdelöst. väldigt otrevlig sits som många gärna inte gör om. Poliser och alla andra som jobbar människors liv och framtid kanske borde ta en funderare över om dom är kompetenta nog att ta hand om det dom får betalt för.. grymt less på alla idioter som inte fattar vad dom kan förstöra mycke med sin inkompetens. Som vittne har man noll att vinna och allt att förlora.
Pengar kan ju hjälpa till så att man har råd att flytta till ny ort osv. Är väl inget konstigt med det?
hur långt kommer du på 10000:- om du ska flytta till ny ort? - inge jobb, inga vänner, kanske en dyr lya... o 10000.- i skadestånd....
nu måste vi vara realistiska, o sedan är det kanske inte så smart att ha denna tråd här om det är dina gamla vänner det handlar om. förmoligen vet de att du är garaget.org-torsk.....
Det handlar inte om 10.000:- i detta fallet vill jag påstå
Jag skulle gå till polisen och säga att jag känner mig väldigt hotad pga ett tjänstefel som en av era poliser har begått. Sen så skulle jag kräva någon form av vittnesskydd. Nu gör det ju ingenting om du vittnar, du sitter ju ändå i klistret. Men övergrepp i rättssak är en ganska så stor grej och vittnesskydd är inget man tar lätt på. Så ställer du upp och vittnar så kan du kanske få skydd. Men om du inte gör det så vet jag faktiskt inte.
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Lämnade ett anonymt tips till polisen och blev nu kallad till rättegång. hur anmäler man en polis som butit mot tystnadsplikten och skickat ut ett förhörsprotokoll till de åtalade med mitt namn i?
Man anmäler på samma sätt som man anmäler andra grejer - hos polisen.
För övrigt känns det inte särskilt smart av dig att skapa en tråd som denna, om det du skriver verkligen är sant..
Jag va me om en liknande grej för nåra år sen. Jag och två polare blev då huvudvittnen till en så nära dödsmisshandel man kan komma.. Han som blev värst misshandlad va en spark från döden. Vi va vid detta tillfället 17 år alla tre.. Först tog inte polisen det vi sa på allvar utan nästan skrattade när vi kom till stationen och sa att vi sett allt. Vi sa att vi absolut INTE ville vittna och att dom absolut INTE fick lämna ut våra personuppgifter. Det skulle dom inte göra, och nått vittnande skulle det inte bli tal om. Efter ett par veckor började dom inse vad vi verkligen sett och kallade oss på förhör igen, men fortarande skulle vi inte behöva vittna och dom skulle inte lämna ut våra personuppgifter. Men sen, efter några veckor, då kom kallelsen till tingsrätten..
Råkade ut för samma sak för några år sedan, var bara att tacka den snälla farbror blå när killarna stod utanför huset några månader senare!
"Never give the audience what they want. They don't know what they want
- that's why they are the audience. Give them what they need." (Alan Moore)
en av killarna var med vid inbrott i vår villa dessutom har dom kladdat ner grannes lastbil. Räcker inte det? Nån jävla måtta får de fan vara. och sitt inte o säg att varför golar du? är det du som sitter i min situation eller?
Kladdat ner en lastbil? låter som tunga killar...
Nåväl, istället för att sitta på ett forum och beklaga sig är det väl bara att du kontaktar polisen och frågar om dina alternativ. Vittnesskydd, ev ersättning etc. Sen funderar du på om du är intresserad av att gå vidare eller fega ur och inte vittna.
Dem borde man ju va rädda för med. inbrott och kladda ner en lastbil är ett rätt stort steg ifrån våldsbrott, men att anmäla en polis är ju ganska meningslöst kommer ju inte hända något.
en av killarna var med vid inbrott i vår villa dessutom har dom kladdat ner grannes lastbil. Räcker inte det? Nån jävla måtta får de fan vara. och sitt inte o säg att varför golar du? är det du som sitter i min situation eller?
för mig låter de som snorungar om de kladdar ner lastbilar och gör inbrott i vanliga villor, vad tjänar man på det?
är de grabbar som är kapabla till att slå ihjäl dig så skulle du kanske inte nämt ditt namn till polisen ? du kan inte sätta dit de riktigt utan riktiga bevis, du måste ju ändå vittna i rättegång ??
säg varför du är rädd för dessa jag har varit med om värre saker vittnat i rättegång mot en riktigt farlig kille och bla satt dit en som mordhota mig som gjorde lite rejält onödiga saker så han åkte in över 2 år
Brott mot tystnadsplikt: 3 § Röjer någon uppgift, som han är pliktig att hemlighålla enligt lag eller annan författning eller enligt förordnande eller förbehåll som har meddelats med stöd av lag eller annan författning, eller utnyttjar han olovligen sådan hemlighet, dömes, om ej gärningen eljest är särskilt belagd med straff, för brott mot tystnadsplikt till böter eller fängelse i högst ett år.
Den som av oaktsamhet begår gärning som avses i första stycket, dömes till böter. I ringa fall skall dock ej dömas till ansvar. Lag (1980:102).
Ελευθερία ή Θάνατος !
"We want to follow a dream, yes it's true, but it's one thing to follow a dream and another to follow an obsession...A dream is more pure than obsession. A dream is about pride." /José Mourinho
Men vae faen , ge dej... "tunga grabbar" som kladdar ner en lastbil? Det är ju sånt som småfjun sysslar med. Tunga grabbar är dom som sysslar med värdetransportrån, mord osv. Hade inte sagt nåt ifall lasbilsjäkeln blivit snodd och tömd på sitt innehåll eller sprängd men nerkladdad... Jösses!
Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Förövrigt tillhörandes tråden så skyll dig själv om du ringer in och talar om ditt namn osv och efter det säger att du vill vara anonym, fan ska dom då med ditt samtal till? Kan inte du vittna kan dom inte sätta dit dom. (Om inte andra vittnen finns dvs). I Sverige fungerar det såhär, och polisen har inte gjort fel heller. För kränkning är förresten 5000:- den vanligaste summan att betala ut, inte 10 som någon tidigare nämnt. (Nä, jag själv har ingen jävla aning, hade bara morsan som är jurist bakom mig som garvade sig igenom hela tråden)
Haha du var tydligen inte så anonym om han vet vem du är... aldrig funderat på att ringa från dolt nummer och inte uppge ditt namn när du tipsar ?
Det är inte riktigt så det funkar. Gav ett "anonymt" tips idag. Och det funkar helt enkelt så att man "står som anonym inför allmänheten". Dvs att Polisen vet om mitt namn och får kontakta mig, men dom får aldrig avslöja utåt vem man är och att det är ju jag som har kommit med tipset i fråga.