3168
Sök

Någon som e hajj på datorer?

Besserwisser
312 Inlägg
14 januari 2006
#21
Ett tips är att fråga i ett datorforum, ex. Sweclockers(http://forum.sweclockers.com) Där har jag fått mycket hjälp med datorn iaf, och där finns det folk som kan.

Fredrik, Laxå

Student
3 Inlägg
14 januari 2006
#22
Jag är ingen expert men hoppas att mina funderingar hjälper lite i varje fall..

Principen med chassi fläktar är väl att man skall försöka få ett så stort luftföde genom datan som möjligt. Vanligast är väl att fläktar fram på datan drar in luft och de där bak kan suger ut. Såg dina bilder och som det sitter nu borde det ju funka. Konstigt att den stänger av sig trots att den inte är klockad. Din data borde ju i princip klara sig helt utan chassifläktar med så mkt plats i. Är du osäker på om fläktarna jobbar mot varandra testa att ta bort någon och flytta runt lite. Men det verkar snarare som om det är en inställnig, som nämnt tidigare. Har du något fläktövervakningsprogramm borde du kolla inställningarna i det. Annars är det bios som gäller, brukar va rätt lätt att hitta. Vet att det finns automatisk avstänging i varje fall för processorn vid höga temp på i de flesta bios. Men om du nu bara har bytt chassi och ditt bios inte bråkat innan skulle jag tippa på att det e ditt nätagg som ställer till det. Monterades fler fläktar vid chassibytet? Är fläktarna kopplade direkt på nätagget eller är vissa kopplade till moderkortet? Testa att koppla ur någon/några fläktar. Kanske är det för mkt för nätagget att driva allt när du kör krävande saker som spel, 120 mm fläktar drar ju en del. Är vissa kopplade på moderkortet, testa koppla dem direkt till nätagget.

Hopppas att du löser det, finns ju inget mer störande än när datan ger sig när man är mitt uppe i något.. Lycka till

174 Inlägg
14 januari 2006
#23
testa o vända den som sitteer på sidan precis bakom processorn!! kan va den!!alla ska helst blås utåt!!


110 Inlägg
14 januari 2006
#24
Det ska gå och ändra i BIOS men det finns säkert program som man kan ändra det med men kolla runt i BIOS lite är inte så svårt att hitta.


Besserwisser
312 Inlägg
14 januari 2006
#25
gulleponken skrev:
testa o vända den som sitteer på sidan precis bakom processorn!! kan va den!!alla ska helst blås utåt!!
Man ska ha ett luftflöde genom datorn. Därför så ska de i ena änden ta in luft, och de i andra änden blåsa ut(grovt förklarat). Annars(om alla drar in eller all blåser ut) får du ett stillestånd på luften, vilket inte gör saken bättre, snarare tvärtom.
Senast redigerat av Fredrik__A (14 januari 2006)

Fredrik, Laxå

Carpenter
310 Inlägg
14 januari 2006
Trådstartare
#26
Innan hade jag ett nät agg på 300w det brann upp! Hepp tänkte jag satt in ett annat det verkar ju palla med! chassit köpte jag på pc city för ca 2 månader sen. Problem fanns inte innan ja bytte chassie men då hade jag ett riktigt gammalt chassie, stenålders.

Vad för fläkt ja har på processorn har jag ingen aning om! sad Tror fläktarna är kopplade på nät aggregatet! jag tog av fläkten på processorn för en vecka sen damsög rent och så vidare!! så den är inte igendammad eller nått!! Det här problemet börjar bli riktigt irriterande!! hehehe:)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

110 Inlägg
15 januari 2006
#27
Som sagt det är en inställning i BIOS som gör att datorn satartas om när den når en viss temperatur!!!!..


8 156 Inlägg
15 januari 2006
#28
Att en dator startar om kan bero på flera olika saker. 350 Watt är i minsta laget, men borde fungera. Vad har du för moderkort?
Det finns många saker som kan få en dator att starta om.

Jag tror inte att det beror på en temperaturinställning i BIOSen då man inte brukar kunna ställa in en så låg temperatur som 30 grader, utan den gränsen ligger snarare på 45-50 som lägst.
Dessutom så ska den sänka hastigheten på processorn först, varna med en massa pip och sen, om värmen ökar, så ska datorn stängas av.

Tror att dina omstarter beror på något annat. Har du ställt in så att datorn visar felmeddelanden istället för att starta om direkt?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
15 januari 2006
#29
Ett nätagg brukar inte du utan anledning och det kan dessutom skada andra komponenter i datorn. Det kan vara så att grafikkortet blivit skadat och kraschar datorn när det blir för varmt.

En temporär lösning är att ha en bordsfläkt riktad mot processor/grafikkort...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

412 Inlägg
15 januari 2006
#30
Tycker det låter som ett för klent nätagg. 30 grader är ingenting! Om du ska köpa nytt, lägg ut dom dära hundringarna extra så får du vad du betalar för.
Ingen ide att gå på budget då det gäller ström försörjning!

Carpenter
310 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#31
Jo tänkte ja skulle köpa nytt nån gång snart!

Var inne och tittade i biosen också, Den är INTE inställd på att stänga av sig på en viss temp.
Utan den är disabled! Tog sin tid innan jag hittade dit men tillslut så!

Edit : Den körde ju sitt eget race som vanligt och stängde av sig, lackade ur lite stoppa in windows skivan skulle formatera stängde av sig 3 gånger till!

Kopplade ur 120mm fläkten Voila! nu e vi uppe i 31.8 Grader och den har inte stängt av sig!

WEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE euhum big_smile
Senast redigerat av Delerium (16 januari 2006)

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
16 januari 2006
#32
DOm fläktarn kyler mer än väl, min gissning är att felet sitter på processor fläkten/kylningen

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

21 761 Inlägg
16 januari 2006
#33
Det kan inte vara så enkelt att nätaggregatet blev överbelastat av alla fläktarna och när du kopplade bort 120mm fläkten så blev det mindre effekt för nätaggregatet att driva vilket innebär att det inte blev överbelastat längre.
Det behöver ju inte brinna upp vid överbelastning, det kanske gav ut för låga spänningar och det är väl ganska små marginaler antar jag.
Senast redigerat av Drönirettab (16 januari 2006)

Carpenter
310 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#34
Nope det stämde inte det jag skrev tidigare idag heller ! funkade ett tag men hade väll "lite" tur som vanligt!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

21 761 Inlägg
16 januari 2006
#35
Hade du kollat att processorfläkten verkligen snurrar?
Du skrev att du hade rengjort den, det läste jag, men snurrar den?
Det finns väl en fläkt på nätaggregatet också, har du kollat att den funkar?
Har du provat att koppla bort flera fläktar?

Carpenter
310 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
#36
Japp här e en bild där man ser att den snurrar http://i37.photobucket.com/albums/e100/ … 116024.jpg

Nätagg. fläkten snurrar den med!

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

21 761 Inlägg
16 januari 2006
#37
Jaha, jaa då vet jag inte. Tycker ändå att det kan vara nätagg som går varm men jag kan alldeles för lite om detta... Nej, aj giv app.

VD / SPRINGPOJK
605 Inlägg
17 januari 2006
#38
Det låter ju som nätagget...

Det krävs en stor man för att gråta, men en större för att skratta åt han!

557 Inlägg
17 januari 2006
#39
Har haft samma problem, man spelar så stannar bara datorn, och ljudet hackar sen startas datorn om?

Det löste sig för mig efter ett grafikkortsbyte smile

//Jerry

Besserwisser
312 Inlägg
17 januari 2006
#40
Mitt nätagg gav sig för ett tag sen. Då slog datorn bara av sig helt plötsligt, ibland gick det att starta den direkt, ibland fick man vänta ett tag. Efter ett byta så funkar den nu klockrent.

Fredrik, Laxå


Sök