Det hände mig en liknande grej med en civil bil i Uddevalla, när jag var på väg hem en sen kväll mitt i sommaren till norrköping med min 850. Innan jag börja bygga. väldigt lite trafik. På 70 motorvägsleden i staden acca jag upp till 90-100 ca. Dubbelfilig motorled. Körde om en grå 900. Misstänkte inget.. Han haka på utan att utmärka sig, tänkte inte mer på det. Fortsatte ut på motorvägen mot trollhättan höll mig under 140. Avståndet till saaben ökade till ca 2-300 m. Då tände han blåhjuset. FAAAN tänkte jag... & stanna direkt... Kröp ner i stolen & var ordenligt nervös. Jag visste att jag skulle få problem att behålla jobbet om jag blev av med lappen. Han stannar bakom mig, kommer fram & pratar med mig lungt, frågar vart jag är på väg, vart jag bor, & vad jag hade gjort i uddevalla. Jag berätta det han frågade om. & så gick han runt bilen, titta på däcken fälgarna, osv. & så sa han. "Du har säkerligen bättre däck & väghållning än min 900. Men kör försiktigt & lagligt hem nu så släpper jag dig vidare nu". Jag fatta ingenting... Vad hände nu?? Tänkte jag hela vägen hem. Men jag tackade han hjärtligt & lovade att göra som han sa. Körde enligt skyltarna hela vägen hem.
Snutarna kan vara riktigt storsinta & underbara, Han fick min respekt iallafall den kvällen. Sådana poliser har jag oendligt mer respekt för än sådana nitiska jävlar som inte har annat än paragrafet i huvet! Sådana typer borde klassas som olämpliga redan i första & sista gallringen innan de får jobba helt på egen hand.
With great freedom comes great responsebility