Började med att jag fick två nedslag på besiktningen.
Infästning länkarmar och Förhöjt Lambdavärde (1,17)
Besiktigade om tätade en läcka på avgaset, länkarmsinfästningarna gick igenom men inte Lambdavärdet (1,05 och det skall ligga mellan 0,97-1,03)
Tätade ytterligare lite runt alla skarvar också eftersom det tydligen kunde räcka som "läcka" och tankade bilen full med 98 oktanig bensin istället för 95 som jag brukar köra på. Allt frid o fröjd tills imorse när jag skulle åka till Gymnasiet. Då gick bilen väldigt ryckigt och jag fick köra på 4:ans växel, tänkte inte mer på de utan åkte o ombesiktigade för andra gången efter skolan då bilen gick normalt igen. Denna gången var ALLA värden helt fel så de va så underkänt som det kunde bli. Vad kan vara fel? Skriv gärna bara om du har något konkret. Bilen i fråga är en Golf II Manhattan 1.8 -90 med det ökända Monojet bränslesystemet.
Dom olika värderna, max tillåtna värde inom parantes:
Besiktning 1: 2008-05-05
CO = 0,0 (0,5)
CO 2500 = 0,0 (0,3)
HC = 028 (100)
Lambda = 1,17 (0,97-1,03) UNDERKÄNT
Besiktning 2: 2008-05-12
CO = 0,0 (0,5)
CO 2500 = 0,0 (0,3)
HC = 028 (100)
Lambda = 1,05 (0,97-1,03) UNDERKÄNT
Besiktning 3: 2008-05-14
CO = 5,8 (0,5) UNDERKÄNT
CO 2500 = 5,1 (0,3) UNDERKÄNT
HC = 205 (100) UNDERKÄNT
Lambda = 0,89 (0,97-1,03) UNDERKÄNT
Kan tillägga att följande som kan vara väsentligt är bytt nu dom två sista månaderna:
rotor,fördelarlock,silikon tändkablar,tändmodul,bränslefilter,tändspole,castrol motorolja,oljefilter,sportluftfilter och tändstift.
Bilens avgassystem är på 2,5 tum och bilen har orginal katalysator utan skrammel och liknande.
Senast redigerat av rob88 (14 maj 2008)
Risken med humor är att folk tror man skämtar.