4110
Sök

Avgasproblem på Besiktningen

43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#1
Började med att jag fick två nedslag på besiktningen.

Infästning länkarmar och Förhöjt Lambdavärde (1,17)

Besiktigade om tätade en läcka på avgaset, länkarmsinfästningarna gick igenom men inte Lambdavärdet (1,05 och det skall ligga mellan 0,97-1,03)

Tätade ytterligare lite runt alla skarvar också eftersom det tydligen kunde räcka som "läcka" och tankade bilen full med 98 oktanig bensin istället för 95 som jag brukar köra på. Allt frid o fröjd tills imorse när jag skulle åka till Gymnasiet. Då gick bilen väldigt ryckigt och jag fick köra på 4:ans växel, tänkte inte mer på de utan åkte o ombesiktigade för andra gången efter skolan då bilen gick normalt igen. Denna gången var ALLA värden helt fel så de va så underkänt som det kunde bli. Vad kan vara fel? Skriv gärna bara om du har något konkret. Bilen i fråga är en Golf II Manhattan 1.8 -90 med det ökända Monojet bränslesystemet.

Dom olika värderna, max tillåtna värde inom parantes:

Besiktning 1: 2008-05-05

CO = 0,0 (0,5)
CO 2500 = 0,0 (0,3)
HC = 028 (100)
Lambda = 1,17 (0,97-1,03) UNDERKÄNT


Besiktning 2: 2008-05-12
CO = 0,0 (0,5)
CO 2500 = 0,0 (0,3)
HC = 028 (100)
Lambda = 1,05 (0,97-1,03) UNDERKÄNT


Besiktning 3: 2008-05-14
CO = 5,8 (0,5) UNDERKÄNT
CO 2500 = 5,1 (0,3) UNDERKÄNT
HC = 205 (100) UNDERKÄNT
Lambda = 0,89 (0,97-1,03) UNDERKÄNT



Kan tillägga att följande som kan vara väsentligt är bytt nu dom två sista månaderna:
rotor,fördelarlock,silikon tändkablar,tändmodul,bränslefilter,tändspole,castrol motorolja,oljefilter,sportluftfilter och tändstift.

Bilens avgassystem är på 2,5 tum och bilen har orginal katalysator utan skrammel och liknande.
Senast redigerat av rob88 (14 maj 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

57 Inlägg
14 maj 2008
#2
kolla hur luftfiltret ser ut. det påverkar en del. och sen verkar som om katten har sagt upp sig. inte billigt oftast sad

ALLT går med våld, vilja & vaselin!

43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#3
Luftfiltret är bytt nyligen då det gamla sportluftfiltret hade börjat rosta. Känns väldigt skumt att katalysatorn skulle ha checkat ut över en natt. Skrammlar inte eller liknande heller.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

1 878 Inlägg
14 maj 2008
#4
lambdan? om de finns någonsådan. de brukar spöka till dessa värden rejält ibland.


43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#5
Tycker de verkar kostigt att 98 oktanig bensin skulle ändra värderna så marginellt och att lambdan eller  skulle gått sönder över en natt verkar lite väl otroligt.

Information tagen från Preems hemsida angående 98 oktanig bensin:
Egenskaper

Bensin 98 har egenskaper som vid förbränning ger minimala sotbeläggningar i förbränningsrummet, samt minskar utsläppen av miljö- och hälsoskadliga ämnen.

Bensin 98 har låg svavelhalt vilket positivt påverkar katalysatorns funktion och livslängd.

Bensin 98 uppfyller Svensk Standard SS155422, oblyad bensin, miljöklass 1. Produkten räknas till brandfarliga vätskor Klass 1.
Senast redigerat av rob88 (14 maj 2008)

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

60 Inlägg
14 maj 2008
#6
läcker avgassystemet?


43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#7
SQR skrev:
läcker avgassystemet?

Nej det är tätat som sagt och det skulle inte ge så skyhöga övriga värden.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

red daddy
14 maj 2008
#8
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes, sen får du kolla lite nogrannare på problemen. Fråga och beskriv problemet hos nån lokal mekaniker. de kostar ju inget... lycka till smile
Senast redigerat av red daddy (14 maj 2008)

43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#9
red daddy skrev:
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes, sen får du kolla lite nogrannare på problemen. Fråga och beskriv problemet hos nån lokal mekaniker. de kostar ju inget... lycka till smile

Låter ju intressant men det borde väl resultera i att lambdavärdet blir helt åt helskotta? Alltså blandningen bränsle/luft. Hört att det är en myt att K-Sprit skulle hjälpa med något annat än att ge ett CO på 0. Men får ta o testa det du sa iallfall. smile

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

213 Inlägg
14 maj 2008
#10
rob88 skrev:
red daddy skrev:
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes, sen får du kolla lite nogrannare på problemen. Fråga och beskriv problemet hos nån lokal mekaniker. de kostar ju inget... lycka till smile

Låter ju intressant men det borde väl resultera i att lambdavärdet blir helt åt helskotta? Alltså blandningen bränsle/luft. Hört att det är en myt att K-Sprit skulle hjälpa med något annat än att ge ett CO på 0. Men får ta o testa det du sa iallfall. smile

K-sprit is the skit. Fungarede fiint för mig iaf.. men blanda ut de med mer bensin efter besikningen.. Motorn brukar inte tycka de är något vidare med för mkt k-sprit smile Men någon myt är de då inte smile

Världen är full av idioter.. Men lustigt nog är dem flesta konstruktörer.
Trafikregler gäller bara på dagen...

43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#11
DanielssonC skrev:
rob88 skrev:
red daddy skrev:
Först nästan tom tank. Sen tanka 10 liter vanlig bensin och sen skickar du i 2,5 liter k-sprit i. Sen besiktigar du igen. (resulterar i värden som en "miljöbil")... bara så att den rullar igenom bes, sen får du kolla lite nogrannare på problemen. Fråga och beskriv problemet hos nån lokal mekaniker. de kostar ju inget... lycka till smile

Låter ju intressant men det borde väl resultera i att lambdavärdet blir helt åt helskotta? Alltså blandningen bränsle/luft. Hört att det är en myt att K-Sprit skulle hjälpa med något annat än att ge ett CO på 0. Men får ta o testa det du sa iallfall. smile

K-sprit is the skit. Fungarede fiint för mig iaf.. men blanda ut de med mer bensin efter besikningen.. Motorn brukar inte tycka de är något vidare med för mkt k-sprit smile Men någon myt är de då inte smile

Ok så det fixade även ditt kassa lambdavärde?

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

2 271 Inlägg
14 maj 2008
#12
Frozen1985 skrev:
lambdan? om de finns någonsådan. de brukar spöka till dessa värden rejält ibland.

Som redan skrivet! kolla lambdan! Du har ju fel på värdet, kan va på sin plats att se om den lirar som den ska.


43 Inlägg
14 maj 2008
Trådstartare
#13
Var ute och mätte lambdan nu, den ligger på 0,8V på tomgång och varvar man motorn så ligger de på 0,1-0,9 vilket är helt normalt. 0,8V tyder dock på lite fet blandning. En annan skum grej efter ja gasat nu var att det låg en stor pöl med vätska bakom slutröret på avgassystemet. Det har det aldrig gjort innan. Luktade man på det så luktade det vanligt vatten. Blir bara konstigare och konstigare det här.

http://i222.photobucket.com/albums/dd22/rob_saab900/IMG_1004.jpg

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

Kokar ris
923 Inlägg
14 maj 2008
#14
kondens? om bilen hade stått över natten eller så?

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

Better than God \o/
1 883 Inlägg
14 maj 2008
#15
Byt topplockspackning, se till att avgas är 100% tätt och häll i några flaskor K-sprit i tanken...  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

43 Inlägg
15 maj 2008
Trådstartare
#16
K-Sprit sänker väl inte HC värdet (Kolväten)? Och topplockspackningen är hel.

Risken med humor är att folk tror man skämtar.

Rörpulare
1 453 Inlägg
15 maj 2008
#17
K-sprit eller entanol! fungerar skit bra!

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
15 maj 2008
#18
topplockspackningen kan vara kass fast de itne syns, lyssna i expantions kärlet när den är i gång o lyssna efter bubblande ljud alt avgas lukt i kärlet..

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

644 Inlägg
15 maj 2008
#19
rob88 skrev:
K-Sprit sänker väl inte HC värdet (Kolväten)? Och topplockspackningen är hel.

Nej,det har ingen märkbar inverkan på HC värdet,men testa att ha bilen ordentligt varmkörd när du kör in på bilprovningen,det hjälpte på en escort jag hade,men jag testade med ca 50% ren etanol först,helt utan verkan..


442 Inlägg
15 maj 2008
#20
Om man vill få ner HC-värdet tillsätter man K-sprit
Om man vill sänka CO-halten så tillsätter man massa E85

Har testat och det stämmer och frågat verkstan dessutom hur det fungerade.
Alltså häller du i K-sprit så påverkar det bara HC:n.
Fick ner min CO2500 från 152 till 092 med 1.5l k-sprit och hade cirka 10l vanlig 98 i tanken men glömnde E85 den ggr hmmlol Men imorn sätter vi ditt nya lamndan så nu jävlar!!! Nu försvinner nog trögstarterna och rycket som hänt 2 ggr.

Drar bilen extra mkt bensin förresten? Testa med att koppla bort lambdan och se om det blir bättre och blir det det så är det den men det verkar vara något annat.

Ska börja köra min på 20-30% E85 nu, blir mkt billigare än att bara köra på vanlig bensin.


Lycka till!!!


Sök