3189
Sök

köpråd Ford Escort 91-

Ford fantast
1 607 Inlägg
10 april 2013
#41
xXjommaXx skrev:
Tack för tipsen alla!

vad ja kan bedömma av din bil så har du en zeta motor i din bil. det är en tidig zetec motor som fanns det två första åren på din escort.

den blev senare en zetec från 94 och framåt så du skulle leta reda på en mondeo motor som är på 2 liter och byta ut den. vet ej hur det är med elsystemet. men om du byter mot en zetec så finns det massor med trimmdelar i england

om du byter motorn så måste du veta att du måste byta oljetråg oljesug svänghjul och vattenpump för den går åt fel håll på en 2 liters mondeo motor. annas lycka till big_smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

4 Inlägg
10 april 2013
#42
Äre någon skillnad på motormässigt escort 92 och 95??  har även en komplett 95 men sönderrostad. finns det några motor delar man kan ta från den`?? smile

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 april 2013
#43
xXjommaXx skrev:
Äre någon skillnad på motormässigt escort 92 och 95??  har även en komplett 95 men sönderrostad. finns det några motor delar man kan ta från den`?? smile

det har jag ingen aning om ta en bild på motorn så kan jag se vad det är för någon. i den gamla bilen smile

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

979 Inlägg
11 april 2013
#44
belrock skrev:
okej jotack det hjälpte. men den verkar dock inte som en alltför körglad bil.

ingen som har erfarenhet av rs2000 eller en xr3i ligger i prestanda?

är det som en opel kadett gsi typ?

sedan undrar jag vad är skillnaden på fords 130 hästars zetec motor och den med 105 hästar som sitter i escorter? NÅGON?

Detta är ganska kul med Fords motorer. smile escorten gjordes i flertal varianter 92-97 men alla hade zetec motor. Dem
n fanns som 1.6 och 1.8 samt 1.8 xr3i. ska du ha en rolig motor så är ju 1.8an det roligaste och den gjordes som 102hk , 104hk , 105hk och 115 hk samt xr3i på 130hk. alla dessa motorer är igentligen samma i grund och botten. Dom första fyra jag nämnde är det endast mappen i boxen som skiljer. Så tar man Ecu boxen från en 115hk 1.8L och sätter i en 102hk 1.8L så har du helt plötsligt 13 hästar mer. Det som skiljer en xr3i motor mot en vanlig 1.8L zetec är Databox, kamaxlar och spjällhus LMM. jag skulle själb byggt på en Escort från 1994 förra året med 105hk 1.8 Zetec. Min setup va följande: kmaxlar från Ford mondeo 2.0L 1994 - 1997(typ samma kamaxlar som xr3i, bara lite vassare)
spjällhus från sammma bil samt luftmassemätaren. sedan en Ecu som jag köpte på bildelsbasen.se. Ecun måste va från en Xr31 års mod 94-97

detta är grejjor för 2000.-. Vill man så kan man gå vidare med ett org grenrör från fiesta st då detta är ett org extraktor. med detta så har du va 145-150 häst i en sådan liten bil. Mappar du så blir det ju ännu mera.


OBS. Särskriver mig från vissa årsmod då det va ett tag sedan jag höll på med ford. smile
Senast redigerat av AnderssonE30 (11 april 2013)

Hpc

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 april 2013
#45
AnderssonE30 skrev:
belrock skrev:
okej jotack det hjälpte. men den verkar dock inte som en alltför körglad bil.

ingen som har erfarenhet av rs2000 eller en xr3i ligger i prestanda?

är det som en opel kadett gsi typ?

sedan undrar jag vad är skillnaden på fords 130 hästars zetec motor och den med 105 hästar som sitter i escorter? NÅGON?

Detta är ganska kul med Fords motorer. smile escorten gjordes i flertal varianter 92-97 men alla hade zetec motor. Dem
n fanns som 1.6 och 1.8 samt 1.8 xr3i. ska du ha en rolig motor så är ju 1.8an det roligaste och den gjordes som 102hk , 104hk , 105hk och 115 hk samt xr3i på 130hk. alla dessa motorer är igentligen samma i grund och botten. Dom första fyra jag nämnde är det endast mappen i boxen som skiljer. Så tar man Ecu boxen från en 115hk 1.8L och sätter i en 102hk 1.8L så har du helt plötsligt 13 hästar mer. Det som skiljer en xr3i motor mot en vanlig 1.8L zetec är Databox, kamaxlar och spjällhus LMM. jag skulle själb byggt på en Escort från 1994 förra året med 105hk 1.8 Zetec. Min setup va följande: kmaxlar från Ford mondeo 2.0L 1994 - 1997(typ samma kamaxlar som xr3i, bara lite vassare)
spjällhus från sammma bil samt luftmassemätaren. sedan en Ecu som jag köpte på bildelsbasen.se. Ecun måste va från en Xr31 års mod 94-97

detta är grejjor för 2000.-. Vill man så kan man gå vidare med ett org grenrör från fiesta st då detta är ett org extraktor. med detta så har du va 145-150 häst i en sådan liten bil. Mappar du så blir det ju ännu mera.


OBS. Särskriver mig från vissa årsmod då det va ett tag sedan jag höll på med ford. smile

går även att köra med mondeos spridare för dom är något större än orginal. går också att använda saab spridare om man  vill bygga om till e85

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

979 Inlägg
11 april 2013
#46
Fiesta_Racing skrev:
AnderssonE30 skrev:
belrock skrev:
okej jotack det hjälpte. men den verkar dock inte som en alltför körglad bil.

ingen som har erfarenhet av rs2000 eller en xr3i ligger i prestanda?

är det som en opel kadett gsi typ?

sedan undrar jag vad är skillnaden på fords 130 hästars zetec motor och den med 105 hästar som sitter i escorter? NÅGON?

Detta är ganska kul med Fords motorer. smile escorten gjordes i flertal varianter 92-97 men alla hade zetec motor. Dem
n fanns som 1.6 och 1.8 samt 1.8 xr3i. ska du ha en rolig motor så är ju 1.8an det roligaste och den gjordes som 102hk , 104hk , 105hk och 115 hk samt xr3i på 130hk. alla dessa motorer är igentligen samma i grund och botten. Dom första fyra jag nämnde är det endast mappen i boxen som skiljer. Så tar man Ecu boxen från en 115hk 1.8L och sätter i en 102hk 1.8L så har du helt plötsligt 13 hästar mer. Det som skiljer en xr3i motor mot en vanlig 1.8L zetec är Databox, kamaxlar och spjällhus LMM. jag skulle själb byggt på en Escort från 1994 förra året med 105hk 1.8 Zetec. Min setup va följande: kmaxlar från Ford mondeo 2.0L 1994 - 1997(typ samma kamaxlar som xr3i, bara lite vassare)
spjällhus från sammma bil samt luftmassemätaren. sedan en Ecu som jag köpte på bildelsbasen.se. Ecun måste va från en Xr31 års mod 94-97

detta är grejjor för 2000.-. Vill man så kan man gå vidare med ett org grenrör från fiesta st då detta är ett org extraktor. med detta så har du va 145-150 häst i en sådan liten bil. Mappar du så blir det ju ännu mera.


OBS. Särskriver mig från vissa årsmod då det va ett tag sedan jag höll på med ford. smile

går även att köra med mondeos spridare för dom är något större än orginal. går också att använda saab spridare om man  vill bygga om till e85

Så länge man inte mappar om bilen så tror jag nog att org spridarna flödar rätt okej, men annars som du säger så är saab/mondeo org spridarna bra alternativ. går att plocka riktigt bra med effekt ur fords zetec maskiner

Hpc

Ford fantast
1 607 Inlägg
11 april 2013
#47
AnderssonE30 skrev:
Fiesta_Racing skrev:
AnderssonE30 skrev:

Detta är ganska kul med Fords motorer. smile escorten gjordes i flertal varianter 92-97 men alla hade zetec motor. Dem
n fanns som 1.6 och 1.8 samt 1.8 xr3i. ska du ha en rolig motor så är ju 1.8an det roligaste och den gjordes som 102hk , 104hk , 105hk och 115 hk samt xr3i på 130hk. alla dessa motorer är igentligen samma i grund och botten. Dom första fyra jag nämnde är det endast mappen i boxen som skiljer. Så tar man Ecu boxen från en 115hk 1.8L och sätter i en 102hk 1.8L så har du helt plötsligt 13 hästar mer. Det som skiljer en xr3i motor mot en vanlig 1.8L zetec är Databox, kamaxlar och spjällhus LMM. jag skulle själb byggt på en Escort från 1994 förra året med 105hk 1.8 Zetec. Min setup va följande: kmaxlar från Ford mondeo 2.0L 1994 - 1997(typ samma kamaxlar som xr3i, bara lite vassare)
spjällhus från sammma bil samt luftmassemätaren. sedan en Ecu som jag köpte på bildelsbasen.se. Ecun måste va från en Xr31 års mod 94-97

detta är grejjor för 2000.-. Vill man så kan man gå vidare med ett org grenrör från fiesta st då detta är ett org extraktor. med detta så har du va 145-150 häst i en sådan liten bil. Mappar du så blir det ju ännu mera.


OBS. Särskriver mig från vissa årsmod då det va ett tag sedan jag höll på med ford. smile

går även att köra med mondeos spridare för dom är något större än orginal. går också att använda saab spridare om man  vill bygga om till e85

Så länge man inte mappar om bilen så tror jag nog att org spridarna flödar rätt okej, men annars som du säger så är saab/mondeo org spridarna bra alternativ. går att plocka riktigt bra med effekt ur fords zetec maskiner

verkar vara relativt enkla att turbomata med. sund bara att grejerna är svindyra

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den

4 Inlägg
23 april 2013
#48
Någon som vet hur fasen man spänner handbromsen på en ford escort 92???? har tittat under allt skit vid handbromsen och back under trumman! hittar ej...


Sök