AnderssonE30 skrev:
Fiesta_Racing skrev:
AnderssonE30 skrev:
Detta är ganska kul med Fords motorer.
escorten gjordes i flertal varianter 92-97 men alla hade zetec motor. Dem
n fanns som 1.6 och 1.8 samt 1.8 xr3i. ska du ha en rolig motor så är ju 1.8an det roligaste och den gjordes som 102hk , 104hk , 105hk och 115 hk samt xr3i på 130hk. alla dessa motorer är igentligen samma i grund och botten. Dom första fyra jag nämnde är det endast mappen i boxen som skiljer. Så tar man Ecu boxen från en 115hk 1.8L och sätter i en 102hk 1.8L så har du helt plötsligt 13 hästar mer. Det som skiljer en xr3i motor mot en vanlig 1.8L zetec är Databox, kamaxlar och spjällhus LMM. jag skulle själb byggt på en Escort från 1994 förra året med 105hk 1.8 Zetec. Min setup va följande: kmaxlar från Ford mondeo 2.0L 1994 - 1997(typ samma kamaxlar som xr3i, bara lite vassare)
spjällhus från sammma bil samt luftmassemätaren. sedan en Ecu som jag köpte på bildelsbasen.se. Ecun måste va från en Xr31 års mod 94-97
detta är grejjor för 2000.-. Vill man så kan man gå vidare med ett org grenrör från fiesta st då detta är ett org extraktor. med detta så har du va 145-150 häst i en sådan liten bil. Mappar du så blir det ju ännu mera.
OBS. Särskriver mig från vissa årsmod då det va ett tag sedan jag höll på med ford.
går även att köra med mondeos spridare för dom är något större än orginal. går också att använda saab spridare om man vill bygga om till e85
Så länge man inte mappar om bilen så tror jag nog att org spridarna flödar rätt okej, men annars som du säger så är saab/mondeo org spridarna bra alternativ. går att plocka riktigt bra med effekt ur fords zetec maskiner
verkar vara relativt enkla att turbomata med. sund bara att grejerna är svindyra