3830
Sök

18 år och lån för bilköp

Thorssa
18 maj 2008
Förutsatt att du får fast anställning tycker jag du kan låna till den bilen. Du kommer tjäna helt ok och eftersom du ska bo hemma kommer du inte ha några stora utgifter. Alltså borde du kunna betala av 60 000 kr på ett år utan problem. Ett tips är att du gör en budget där du visar vad du kommer tjäna och vilka utgifter du kommer ha, t.ex. försäkring, skatt, bensin, nöjen, kläder, lånekostnad osv och på så sätt visa att du kommer ha pengar över varje månad. Gör du inte det kommer de beräkna allt sådant med schabloner och de brukar vara högre än i verkligheten.
Senast redigerat av Thorssa (18 maj 2008)

OEM <3
6 957 Inlägg
18 maj 2008
Ingen har ju frågat så då frågar ja:
1. Va är det för bil?
2. Va för jobb är de då? Ganska bra pröjs om ja får säga mitt
för bara 8 timmars arbete..

Mvh Björk

OEM <3

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Jag tackar ännu en gång för svaren, hade ju kommit ett par tre nu under natten och morgonen! smile Där sa Thorssa iaf något som jag inte tänkt på, att göra en budget och skriva upp kostnader så att dem kanske inte börjar räkna ur någon helskum tabell och jag helt plötsligt ligger på minus eller något enligt dem..

Det här med att om banklån är fel eller inte.. Jag har själv varit inne för ett år sedan att låna pengar till en bil är väl lite fel o så. Men jag har dock ändrat inställning till detta, har man fortfarande råd att betala av lånet så är det ju inga konstigheter? Och i detta fall så är det inte allt för mycket pengar jag vill ansöka om att låna och kan betala tillbaka detta i ganska bra tempo. Medans jag bor hemma så skulle jag ju kunna lägga alla pengar som blir över till att betala på bilen istället för att trycka in på något sparkonto, på så vis skulle jag ju bli av med avbetalningen snabbare.

Ni får jättegärna fortsätta skriva de ni vet om detta samt era åsikter!

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Bjork skrev:
1. Va är det för bil?

Mvh Björk

Skulle du läst hela tråden så ... haha, nejdå, ska inte klaga smile

Svar på fråga 1. Det är en Saab 900, ombyggd till 9-3 med viggeninredning och lite skoj under huven.
2. Jobbet är som maskinflyttare, flyttning av olika stora maskiner inom industrin som väger ett par ton till jättemånga ton yikes Sen är det en del montör och rivningsarbeten.

Telge Drifting Team
602 Inlägg
18 maj 2008
Säger som dabby..
Men om du verkligen vill ta lån, gå och prata med banken personligen. Och om du får lån pruta lite på räntan, funkade för mig. Jag är lika korkad själv, har precis fått lånelöfte,  men vet inte om jag verkligen vill ha det för det är såna förbanade räntor.

Thorssa
18 maj 2008
Falkich skrev:
Säger som dabby..
Men om du verkligen vill ta lån, gå och prata med banken personligen. Och om du får lån pruta lite på räntan, funkade för mig. Jag är lika korkad själv, har precis fått lånelöfte,  men vet inte om jag verkligen vill ha det för det är såna förbanade räntor.

Bankerna har väldigt små marginaler på räntorna idag så det är svårt att pruta. I detta fallet blir det kanske ett blancolån med saftig ränta så då är det större chans iofs. Dock är de nog inte så sugna på det om man ska låna till hela bilens värde. Värt att tänka på är ju att räntan är avdragsgill i deklarationen, så 30% av räntekostnaden får man tillbaka på skatten.

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
18 maj 2008
60k för en förstabil? Du får en hyffsad 9-3 för ca 30k. Det är vad jag skulle sattsat på, om du inte skulle kunna låna från dinna föräldrar dvs.

Att börja låna på en bil när man är 18 känns sådär, bättre att köpa en billigare bil och ha pengar över när olyckan är framme och du måste pynta en dyr reparation.

Rock'n Roll

689 Inlägg
18 maj 2008
ewrs skrev:
När man har sitt jobb, syns den totala årslönen direkt då när banken kollar upp eller måste det gå ett år för att dom ska kunna se årslönen? Hur går man till väga om man precis fått fast anställning? tongue

dom frågar vad du tjänar i månaden och sen räknar dom ut din årslön efter det

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
n_andersson skrev:
ewrs skrev:
När man har sitt jobb, syns den totala årslönen direkt då när banken kollar upp eller måste det gå ett år för att dom ska kunna se årslönen? Hur går man till väga om man precis fått fast anställning? tongue

Är du säker på detta så dem inte kollar året innan? Verkar ju lite vettigt om dom räknar ut årets lön..

Telge Drifting Team
602 Inlägg
18 maj 2008
lajnuzz skrev:
n_andersson skrev:
ewrs skrev:

Är du säker på detta så dem inte kollar året innan? Verkar ju lite vettigt om dom räknar ut årets lön..

Om du går till banken med ett arbertsgivarintyg så har du ju beviset på vad du kommer att tjäna i år.

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Hm, okej.. Får kika på detta då o försöka ringa eller gå till banken i morgon då smile

2 283 Inlägg
18 maj 2008
Ta ett sms-lån kommer snabbt in och allt... haha

R.I.P. Michael Jackson!

8 156 Inlägg
18 maj 2008
Tänk på att inte förväxla borgensman med borgenär. Inte samma sak. En borgensman ställer upp som säkerhet.

Jag tycker att det är fel att låna pengar till något som man egentligen inte har råd med.
Men om det gäller något som man ska ha för att kunna jobba så är det en helt annan sak.
Jag skulle försöka låna lite privat av föräldrarna, betala så mycket som möjligt kontakt och sen ta lån på så liten del som möjligt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
18 maj 2008
Pikey skrev:
Ta ett sms-lån kommer snabbt in och allt... haha

Gärna från någon annans telefon också smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

41 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
Låna alla kompisars telefoner och skicka in sms-lån på högsta belopp till ens eget konto kanske cool

Smålänning
7 887 Inlägg
18 maj 2008
60 000 för en 900... Det är rätt dyrt du wink

Kom ihåg att värdet inte ökar på en bil oavsett hur mycket pengar man lägger ut wink

Men det ska inte vara några problem att få lån för din del, även om jag själv hade skaffat nått billigare utan lån rills man inser hur mycket det kostar...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Team RmR
393 Inlägg
19 maj 2008
lajnuzz skrev:
Låna alla kompisars telefoner och skicka in sms-lån på högsta belopp till ens eget konto kanske cool

min telefon kommer inte vara i närheten av dig idag förens du har varit på banken wink

41 Inlägg
19 maj 2008
Trådstartare
JaZoR skrev:
lajnuzz skrev:

min telefon kommer inte vara i närheten av dig idag förens du har varit på banken wink

Passa dig Jocke, jag vet var du bor! wink Jag får höra mig lite för och med föräldrarna så får vi väl ta en sväng ner till honom o kika på bilen tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
19 maj 2008
lajnuzz skrev:
Bjork skrev:
1. Va är det för bil?

Mvh Björk

Skulle du läst hela tråden så ... haha, nejdå, ska inte klaga smile

Svar på fråga 1. Det är en Saab 900, ombyggd till 9-3 med viggeninredning och lite skoj under huven.
2. Jobbet är som maskinflyttare, flyttning av olika stora maskiner inom industrin som väger ett par ton till jättemånga ton yikes Sen är det en del montör och rivningsarbeten.

Lite OT men e den typ silver, lite mörkare? Tonade rutor bak? och med 17" fälgar från
typ 9-3 SS/9-5 Aero?

OEM <3

61 Inlägg
19 maj 2008
Jag skulle be far lr mor att stå på lånet, eller ev låna av dom. Om din far är egen företagare så är de säkert inga problem för honom att ta ett lån, han har säkert lite tillgångar i sitt företag.
Och gällande vem du ska ställa bilen på så är de smart att ställa den på en förälder. Men kolla då upp med försäkringsbolagen att försäkringen gäller om någon annan än han kör den, och om den gäller då personer under 24 år kör. Vet iaf att vissa försäkringsbolag accepterar det mot att självrisken blir lite högre vid en ev. incident. Vissa accepterar det inte.

Lycka till!

lajnuzz skrev:
Jo, nu när du säger det Hamilton så låter det ju också som en bra idé.. Ska bara få henne att gå med på detta, får höra med henne.. Eller om man ska prata med farsan om det då han bara har en Renault Trafic och det är hans företags bil (egen företagare) .. Så då kanske det kan se bättre ut på papprena om han e.v kanske också står som ägare på bilen!? Fast det borde väl gå o lösa som så någon av föräldrarna står på lånet och jag står som ägare på bilen. För jag är lite rädd för o ställa bilen på någon av föräldrarna ifall om att något skulle hända med bilen när jag kör med den och försäkringsbolaget kanske vägrar att betala ur ersättning då jag hört några skräckexempel på detta. E.x att de frågat grannar osv vem som kör bilen osv yikes

Sök