Ja det är klart att du kanske kan betala av det snabbt, men det är ju lite låneränta också. så bilen kommer bli dyrare än 60k. jag hade nog köpt en billig pendlarbil med billig skatt o försäkring. Jobbat ihop 60k (som tar dig, säg 3-4 månader om du får ut 19,200 efter skatt. lite roligt vill du ju ha på helgerna) sen pröjsat bilen kontant
lajnuzz skrev:
Jag tackar ännu en gång för svaren, hade ju kommit ett par tre nu under natten och morgonen! Där sa Thorssa iaf något som jag inte tänkt på, att göra en budget och skriva upp kostnader så att dem kanske inte börjar räkna ur någon helskum tabell och jag helt plötsligt ligger på minus eller något enligt dem..
Det här med att om banklån är fel eller inte.. Jag har själv varit inne för ett år sedan att låna pengar till en bil är väl lite fel o så. Men jag har dock ändrat inställning till detta, har man fortfarande råd att betala av lånet så är det ju inga konstigheter? Och i detta fall så är det inte allt för mycket pengar jag vill ansöka om att låna och kan betala tillbaka detta i ganska bra tempo. Medans jag bor hemma så skulle jag ju kunna lägga alla pengar som blir över till att betala på bilen istället för att trycka in på något sparkonto, på så vis skulle jag ju bli av med avbetalningen snabbare.
Ni får jättegärna fortsätta skriva de ni vet om detta samt era åsikter!
Ingen har ju frågat så då frågar ja: 1. Va är det för bil? 2. Va för jobb är de då? Ganska bra pröjs om ja får säga mitt för bara 8 timmars arbete..
Mvh Björk
Skulle du läst hela tråden så ... haha, nejdå, ska inte klaga
Svar på fråga 1. Det är en Saab 900, ombyggd till 9-3 med viggeninredning och lite skoj under huven. 2. Jobbet är som maskinflyttare, flyttning av olika stora maskiner inom industrin som väger ett par ton till jättemånga ton Sen är det en del montör och rivningsarbeten.
Lite OT men e den typ silver, lite mörkare? Tonade rutor bak? och med 17" fälgar från typ 9-3 SS/9-5 Aero?
Nej nej Bjork, den är det inte. Denna är grön / limegrön och inga tonade rutor, men det är nog likdana fälgar, tror det är 9-3ss aero fälgar
Förresten.. Ringde till Nordea idag när jag kom hem och pratade lite om deras så kallade Startlån de hade och han sa att det är nog inga problem för min del så men det var ingenting han kunde göra över telefon så. Han rekomenderade mig att gå till min Nordeabank här i Trollhättan och prata med dom som jobbar där, för det är dom som ska ta "risken" så att säga.. Och något "återbetalningsskydd" (eller vad det nu kallas) sa han att dom inte brukar sätta på en så "låg" lånesumma. Får väl ta mig en sväng till banken i morgon och prata lite med dom o ser hur läget ser ut
Inga problem att få lån! Jag tjänar något mer än dig men har inte fast anställning och fick låna 110 000 av Swedbank efter ett 10-minuters telefonsamtal:) Så det är lugnt!
Nu har jag ju samlat ihop 4 sidor med, för det mesta, bra information så jag tackar så mycket! Men då ställer vi en ny fråga ni kan få skriva lite svar på. Vilken är bästa banken för denna typ av lån jag är intresserad av att göra? Eller hur man nu ska förklara det hela. Vilka har bäst ränta osv? Har ni några rekomendationer där ute?
Räntorna är inviduela, dvs att banken styr räntan efter inkomster och utgifter, och efter hur gammal du är och hur bra du hanterar pengar. Så du får kolla runt själv.
Är du medlem i nåt fackförbund anslutet till LO? I så fall finns så kallat medlemslån, ett väldigt vanligt lån med låg ränta. Säg att du lånar 60 tusen, då blir din månadskostnad ungefär en 1000-1200kr. Det allra vanligaste kriteriet alla banker vill ha är att du har fast anställning (tills vidare anställning), sedan 6 månader.
jag lyckades få ett lån på en bra bit över 100 fast ja inte hade fast inkomst.. dock inga betalnings anmärkningar heller.. samt ingen borgenär.. 22 bast.. swedbank
tycker du ska vänta ett halvår så har du cashen sen. jag tjänar inte i närheten av vad du kommer göra och jag sparade ändå ihop 60 papp från juni till februari. det är inte kul att ha köpt en bil av någon man känner när det börjar krångla. en liten tumregel jag och många andra använder. glöm inte att bilen är bara "ny" i en vecka sen är det inte så kul att punga in cash varje månad.
Var på banken idag efter skolan och pratade lite med en tant där.. Ställde lite frågor om hur det här Startlånet fungerade och lite annat. Fick även med mig en lapp hem där man fyller i hur mycket man ska låna osv, så den ligger här brevid mig men jag får ta och fundera och överväga det hela ett tag så får vi se vad som händer sedan
Hon sa att när / om jag lämnar in lappen sen med hur mycket jag vill låna och alla personuppgifter så gör dom ju en sökning för förra året och den kommer ju då säga att jag inte bör få något lån, med tanke på att jag inte hade några större inkomster. Detta spelar då ingen roll sa hon så länge jag får med mig en lapp ifrån min arbetsgivare att jag kommer vara anställd från och med de o de datumet och min lön kommer vara si o så. Så sa att detta inte ska vara några problem alls..
Men som sagt, jag får fundera lite över det hela
Nu har jag ju fått lite mer kött på benen angående detta så vi får väl se hur det hela slutar.
Jag tackar er så hemskt mycket för snabba och vettiga svar!