2681
Sök

Calibra Topplocksbyte

Driven
17 Inlägg
18 maj 2008
Trådstartare
#1
Har en kompis som sagt vill byta topplock från sin 8v Calibra till ett topplock med 16v , finns det några problem med det eller? tjänar man nåt på de? är det bara topplocket som behövs bytas eller är det massa andra grejer med?

tacksam för bra, seriösa & snabba svar cool

`Learn by doing´

3 235 Inlägg
19 maj 2008
#2
Ett topplock med dubbla kamaxlar behöver en kamaxelrem till, plus en remspännare och en löprulle till, (alltså en spännrulle och löprulle per rem).

Vet faktiskt inte om det går, men tanke på allt det andra som måste stämma. kamaxellägesgivare, vatten/oljekanaler, antal och placering av topplocksbultar mm.
Senast redigerat av engolf (19 maj 2008)


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
19 maj 2008
#3
engolf skrev:
Ett topplock med dubbla kamaxlar behöver en kamaxelrem till, plus en remspännare och en löprulle till, (alltså en spännrulle och löprulle per rem).

Vet faktiskt inte om det går, men tanke på allt det andra som måste stämma. kamaxellägesgivare, vatten/oljekanaler, antal och placering av topplocksbultar mm.

Man behöver nog inte en till rem men en längre för båda kamaxlarna brukar använda samma rem...Om det är samma block som till 16v så ska de säkert gå men måste nog bytta lite grejer, kolla upp vad som skiljer sig mellan maskinerna...


vinnarskalle!
907 Inlägg
19 maj 2008
#4
kanske annat grenrör också? blir nog en del prylar som måste bytas som sagt.



Sök