2561
Sök

Ang. Pioneer DEH-4000UB & Pioneer DEH-5000UB

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Funderar på ny huvudenhet eftersom jag vill ha en som passar in bättre med instrumentbelysningen (röd-orange).. Den ska också kopplas in till mitt steg, Mutant (NV280SP) 2x160w) som driver en Mutant baslåda(MT10DBP) 2x10" 2x600w..

Någon som har info om detta är bra grejor? Som själv har en eller känner någon som har? Finns det fler skillnader än att 5000UB har sin USB ingång på baksidan, fler färger att välja på och är dyrare..?

Nallat lite info från MDS hemsida, kanske inte den mest kompletta, men vad gör man..

Pioneer DEH-4000UB
Pris: 1479,-
Effekt RMS 4Ohm: 50x4W
RDS-radio: Ja
MP3/WMA/AAC/JPG: CD-R/RW,MP3,WMA & WAV
Bildskärm: Vit LCD
Knappbelysning: Röd
Equalizer: 3-Bands
RCA/Lågnivåutgång/Antal/Högvolt: 1st
Telemute: Ja
Larm/säkerhet: Löstagbar front
http://www.mds.se/archive/productimages/large/deh4000ub.jpg

Pioneer DEH-5000UB
Pris: 1779,-
Medföljande tillbehör: Frontetui, bruks, monteringstillbehör, m.m.
Maxeffekt: 4 x 50W
Effekt RMS 4Ohm: 200W
RDS-radio: JA
Radioförval: Ja
MP3/WMA/AAC/JPG: Ja, MP3 / WMA / WAV
Upplösning: Display med mycket hög upplösning
Displayfärg/flerfärgad: Ja
Knappbelysning: Ja
Loudness/Separat bas-diskant: Ja
Equalizer: Ja
RCA-utgångar för externa slutsteg med valbar ”REAR” eller subwooferutgång
http://www.mds.se/archive/productimages/large/deh5000ub.jpg

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Ja, mycket därför det lutar åt den.. För jag har någonstans i bakhuvudet att göra en konsol till en ipod, och då blir det snyggare om man har anslutningen på baksidan dold och inte framtill..

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Ja det var tanken, bara stereon hittar låtarna och kan spela upp dom när man kör den via usb, som när man kopplar den till datorn och har den som lagringshårdvara typ..

Eller det kanske bara funkar med usbminne och liknande?
Senast redigerat av _ZooN_ (21 maj 2008)

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
Ah, som hittat smile Tror jag kan köpa många cd-skivor för dom pengarna istället haha, men tack för upplysningen!
Senast redigerat av _ZooN_ (21 maj 2008)

Blästrare/Lackerare
651 Inlägg
21 maj 2008
Trådstartare
lol jag är så jävla trög haha

4 586 Inlägg
31 maj 2008
jag kopplade in en mp3 spelare i min Pioneer DEH-4000UB  men då dog spelare då mp3spelaren började laddas upp kanske bara går att köra med usb minne???

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
31 maj 2008
Jag kör iof en DEHP9800BT som i sverige kostar mellan 5-7000kr beroende på var man kollar
men om du hittar någon som kan ta hem en från USA som jag gjorde där jag gav 2300 för denna som har BT streaming 2 AUX och jag köpte även IPOD tillbehöret som gör att jag kan styra Ipoden direkt från stereon.
klockrent.

4 586 Inlägg
31 maj 2008
Swedenrockers skrev:
Nej då, du ska kunna köra med mp3-spelare, usb-minne och usb-hårddisk med vissa begränsningar. Usb-porten klarar väl av att driva enheter som drar högst 500mA eller nåt liknande.
jorre83 skrev:
jag kopplade in en mp3 spelare i min Pioneer DEH-4000UB  men då dog spelare då mp3spelaren började laddas upp kanske bara går att köra med usb minne???

okey kan ha varit en krävande spelare då det var rätt stor

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
2 juni 2008
Swedenrockers skrev:
Ja fast det blir lite andra pengar på det hela. Vilket interface har du till Ajpådden, CD-IB100 eller CD-IB100II? När du streamar från mobilen, hackar det då?
eX3Me skrev:
Jag kör iof en DEHP9800BT som i sverige kostar mellan 5-7000kr beroende på var man kollar
men om du hittar någon som kan ta hem en från USA som jag gjorde där jag gav 2300 för denna som har BT streaming 2 AUX och jag köpte även IPOD tillbehöret som gör att jag kan styra Ipoden direkt från stereon.
klockrent.

Kör med CD-IB100II och kör både AUX och IPod från den, laddar samtidigt och funkar hur bra som helst

hackar inget alls när jag Streamar över BTn är grymt smidigt.
Senast redigerat av eX3Me (2 juni 2008)

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
3 juni 2008
det är så skönt att ha, nu ligger poden där bara och pumpar musik, som jag bladdrar i via stereon med all lat info i displayen...bra ljud och allt.
funderar pa att byta upp mig till en 80gb pod så jag kan ha allt i bilen utan att behova byta :-)

Surfare
5 Inlägg
3 juni 2008
Swedenrockers skrev:
Edit: Då kan du iofs lika gärna köra på en DEH-50UB för ca 2000:- för den liksom
DEH-P6000UB har ej röd belysning. För att fixa röd belysning och Ipod samt att det
ska vara en Pioneer så hamnar man på en DEH-P700BT för ca 4000:-.

Du kan inte tänka dig en Alpine istället? Alpine CDE-9882Ri är delvis röd och är iPod-kompatibel. Dessutom blir det inte mycket dyrare än 50UB:
9882 + KCE-422 ≈ 2500 + 250 = 2750:-
50UB + CD-IU50 ≈ 2000 + 500 = 2500:-

Och då får du enligt mig bättre grejjer med t.ex. 3 lågnivåutgångar istället för 1.

http://www.brc.se/sortiment/artikel.asp … ;VGR=U1110

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
4 juni 2008
har 50UB bara en lågnivå, då går den fett bort.
i mina ögon har en vettig bilstereo 3 lågnivå så att man kan både bygga ut och kontrollera ljudet bättre

41 Inlägg
2 augusti 2008
Lånar tråden en snabbis !

Jag har modellen med koppling på baksidan, jag var svängen om biltema och köpte en vanlig AUX-kabel för en 50-lapp !

När ja ska koppla in telefonen via headset så låter de sjukt lågt, måste höja till löjliga volymer för att det ska låta någonting..
Beror det på kass kabel eller felkoppling ?

Tacksam för svar ! //Victor

206 Inlägg
2 augusti 2008
Köpte en 4000 UB för ett tag sen, hur nöjd som helst, dock har den väl mycket ljudinställningar som man blir förvirrad av men men smile sen att den bara har en lågnivå kommer väl kanske vara problem senare i livet

Ja kör min nokia 5300 via headsetet. Jag har inte max volym, men nästintill och då har jag samma volym på huvudenheten som jag har när jag kör cd (kabel från claes ohlsson)

Är det bara jag som har nästan olidligt dåligt ljud när man kopplar in ett usb-minne och lyssnar? Jag har jämfört med samma fil utbränd på skiva

206 Inlägg
2 augusti 2008
Swedenrockers skrev:
Dåligt ljud via usb-porten känner jag inte igen. Har du provat med ett annat usb-minne?
Grodan74 skrev:
Köpte en 4000 UB för ett tag sen, hur nöjd som helst, dock har den väl mycket ljudinställningar som man blir förvirrad av men men smile sen att den bara har en lågnivå kommer väl kanske vara problem senare i livet

Ja kör min nokia 5300 via headsetet. Jag har inte max volym, men nästintill och då har jag samma volym på huvudenheten som jag har när jag kör cd (kabel från claes ohlsson)

Är det bara jag som har nästan olidligt dåligt ljud när man kopplar in ett usb-minne och lyssnar? Jag har jämfört med samma fil utbränd på skiva

nej det har jag dock inte.. kan det spela någon roll då? huvudenheten läser väl mp3-filen och skapar ljudet oavsett var filen står skriven? tongue eller är jag helt fel ute?

Jag tar och provar en annan när möjligheten finns

206 Inlägg
4 augusti 2008
Swedenrockers skrev:
Nej det ska ju inte göra det, men man måste ju börja nånstans. Prova först att ändra källnivån. Välj källan du vill ändra ( i det här fallet Usb). Gå in i Audio-menyn och bläddra fram "SRC LV ADJUST". Där kan du ställa grundnivån mellan -4 till +4. Alla källors nivå ställs mot Fm-radion då den är konstant. Det kan ju även vara så att källvolymen på cd:n är ställd högre och därför låter mer. Det kan du kolla på samma sätt efter att du valt Cd som källa.
Grodan74 skrev:
nej det har jag dock inte.. kan det spela någon roll då? huvudenheten läser väl mp3-filen och skapar ljudet oavsett var filen står skriven? tongue eller är jag helt fel ute?

Jag tar och provar en annan när möjligheten finns

Jag kanske har helt fel, men är inte src-level bara den totala volymen? för det är inte det att ljudet är lägre eller högre än cd, utan det är sådär "skärande" och bara jättejobbigt..

Men men, jag ska prova att byta usb-minne och även pilla på src:n när jag orkar tongue

41 Inlägg
4 augusti 2008
Swedenrockers skrev:
Gå in i ljudmenyn när du valt AUX som källa och bläddra där så ser du att du kan justera ingångskänsligheten.

Tack ! Ska testa det !

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
4 augusti 2008
KDC-W5141UAY CD-radio USB

Pris:   1370:-

Fakta
USB anslutning på fronten
AUX ingång på fronten, 3,5 mm
Löstagbar front
Ljusstark FL-display
4 siffrig säkerhets kod
Tangentbelysning röd
Volymratt med Joystick funktion
ISO-anslutningar för enkel installation
Tele mute
Förberedd för styrning av CD-växlare, iPod och Bluetooth.
Levereras med trådlös fjärrkontroll
Med hjälp av adapter (köps separat) kan du ansluta bilens original rattstyrning
Förberedd för i-Pod styrning (adapter KAC-IP500)
Förberedd för Bluetooth Control (5L-Bus) via adapter KAC-BT100 som ger trådlös handsfree

KDC-W6641UY CD-radio USB     

Pris: 1995:-
Art nr KDCW6641UY

Fakta
USB anslutning på baksidan
AUX ingång på baksidan, 3,5 mm
Löstagbar front
Ljusstark FL-display
4 siffrig säkerhets kod
Variabel belysning
Volymratt med Joystick funktion
ISO-anslutningar för enkel installation
Tele mute
Förberedd för styrning av CD-växlare, iPod och Bluetooth.
Levereras med trådlös fjärrkontroll
Med hjälp av adapter (köps separat) kan du ansluta bilens original rattstyrning
Klar för direktanslutning av iPod via USB

206 Inlägg
5 augusti 2008
Swedenrockers skrev:
"SRC LV ADJUST" i Audio-menyn är källberoende. Den kan du som sagt ställa olika för varje källa förutom för Fm-radio då den utsända signalnivån alltid är konstant. Är det den du menar, eller menar du den vanliga volymen?
Har du köpt apparaten i en markbutik så låt säljaren provlyssna angående det skärande ljudet.
Grodan74 skrev:
Jag kanske har helt fel, men är inte src-level bara den totala volymen? för det är inte det att ljudet är lägre eller högre än cd, utan det är sådär "skärande" och bara jättejobbigt..

Men men, jag ska prova att byta usb-minne och även pilla på src:n när jag orkar tongue

Aa de ska också hända hade jag tänkt..

Nänä ja menar SRC:n. Vad jag undrar är om den höjer/sänker volymen på de olika källorna eller om den gör något annat med ljudet, exempelvis höjer mellanregister

Sök