2956
Sök

Tips på hur man kan starta bilen om batteriet har tagit slut

1 302 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej!
Jag undrar om man kan rulla igång en bil om batteriet har laddats ur ?

Eller fins det något annat sätt att få igång bilen på ?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
25 maj 2008
#2
kan gå o rulla igång den, beror på om det finns så mkt ström kvar i batteriet att den orkar bilda nån gnista. annars måste du se till o få upp den i så pass varv att generatorn börjar ladda. det absolut enklaste är att ladda batteriet eller be nån hjälpa till med startkablar.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sleeper
3 084 Inlägg
25 maj 2008
#3
Har man stora muskler och liten hjärna så kan man ju rulla igång den. Är man däremot liten och klen men smart så går man till grannen och ber att få låna startkablar smile
Senast redigerat av Sushikocken (25 maj 2008)

Usama C4 whitehouse, Clinton runs for barrack and bin ladin behind bush, where Bill plays with maiden - Run to the hillary, saddamly Reinfeldt FRA the quida(basen) makes law and Al become a bloody gore.
Dirka dirka muhammed Djihad!

151 Inlägg
25 maj 2008
#4
Sushikocken skrev:
Har man stora muskler och liten hjärna så kan man ju rulla igång den. Är man däremot liten och klen men smart så går man till grannen och ber att få låna startkablar smile
haha word

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
25 maj 2008
#5
Ladda batteriet är ju en bra början annars.. wink

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 302 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#6
Hehe jo men nu menar jag ifall man är på någon landsväg eller på en bilträff och så heltplötsligt tar batteriet slut. smile


2 126 Inlägg
25 maj 2008
#7
Smedhult skrev:
då bör du byta generator om batteriet plötsligt tar slut smile
Eller ge fan i att spela på stereon om inte bilen e igång!  big_smile


1 661 Inlägg
25 maj 2008
#8
Putta igång den, kom ihåg att ha på tändningen bara så du inte springer dig less wink

Jag puttade igång min 200:a flera gånger när min startmotor va väck, man får planera sina parkeringar bara, mest nedförs tongue

Evolution
1 627 Inlägg
25 maj 2008
#9
finns ju även små boosters som man kan köpa har för mej hedins bil hade utförsäljning på en för 400 kr är väll inte mycket kraft i men borde räcka

Fäll ner pungen och landa

21 761 Inlägg
25 maj 2008
#10
fegge_89 skrev:
Hehe jo men nu menar jag ifall man är på någon landsväg eller på en bilträff och så heltplötsligt tar batteriet slut. smile
Ja, då blir det ju kanske lite långt att gå till grannen och låna startkablar förstås wink. Är du på en bilträff så finns det alltid folk som kan ge starthjälp, det är knappast några bekymmer.

Varför undrar du det där?
Är det bara en rent allmän fundering eller har du lite halvtaskigt med ström i bilen?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
25 maj 2008
#11
Det gamla tricket med ett niovoltsbatteri kanske funkar tongue

Dock får man ju bara ett försök per batteri så det gäller ju att be till någon där uppe och ha tur, alternativt ha skuffen full av niovoltsbatterier lol

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

21 761 Inlägg
25 maj 2008
#12
TBOC_Razor skrev:
alternativt ha skuffen full av niovoltsbatterier lol
Har inte alla det? wink

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
25 maj 2008
#13
Stog på en grusväg mitt i skogen, 2-3km till närmaste hjälp... Min lite mindre å klenare kompis satt i Valpen, med lågettan i, å skötte kopplingen medans jag gick/försökte springa bakom å skjuta på, tur de iaf var lite utför... Dock gäller de å vara bredd när han släpper kopplingen, de kan bli tvärnit... tongue

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

Konsult
1 247 Inlägg
25 maj 2008
#14
Jag brukar ha startkablar i bilen.. Annars skickar man i 2an och knuffar ett tag..


BTLulle
25 maj 2008
#15
Om batteriet är tomt så får man putta sig less för man får aldrig i gång bilen, för generatorn behöver lite ström för att börja ladda. Sen behöver tändnig/insprutnig ca 10-11 volt för att fungera så har man under det så ska man putta en bra bit innan man laddat bateriet så man får i gång den. Startkablar i  bilen är nog det bästa då kan man stoppa första bästa bil och be om starthjälp. (Unvik Merca och BMW för dom har batteriet under baksätet :-) )

MVH Peter

1 302 Inlägg
25 maj 2008
Trådstartare
#16
Drönirettab skrev:
fegge_89 skrev:
Hehe jo men nu menar jag ifall man är på någon landsväg eller på en bilträff och så heltplötsligt tar batteriet slut. smile
Ja, då blir det ju kanske lite långt att gå till grannen och låna startkablar förstås wink. Är du på en bilträff så finns det alltid folk som kan ge starthjälp, det är knappast några bekymmer.

Varför undrar du det där?
Är det bara en rent allmän fundering eller har du lite halvtaskigt med ström i bilen?
Det är en rent allmän fundering.


654 Inlägg
25 maj 2008
#17
BTLulle skrev:
Om batteriet är tomt så får man putta sig less för man får aldrig i gång bilen, för generatorn behöver lite ström för att börja ladda. Sen behöver tändnig/insprutnig ca 10-11 volt för att fungera så har man under det så ska man putta en bra bit innan man laddat bateriet så man får i gång den. Startkablar i  bilen är nog det bästa då kan man stoppa första bästa bil och be om starthjälp. (Unvik Merca och BMW för dom har batteriet under baksätet :-) )

MVH Peter
Det har iofs Volvo V70 D5 -06 också, men där har man tänkt till så det finns en plus-pol i motorutrymmet. Det bör nog vara samma på Mercedes/BMW?
Senast redigerat av danhild (25 maj 2008)

1 661 Inlägg
25 maj 2008
#18
BTLulle skrev:
Om batteriet är tomt så får man putta sig less för man får aldrig i gång bilen, för generatorn behöver lite ström för att börja ladda. Sen behöver tändnig/insprutnig ca 10-11 volt för att fungera så har man under det så ska man putta en bra bit innan man laddat bateriet så man får i gång den. Startkablar i  bilen är nog det bästa då kan man stoppa första bästa bil och be om starthjälp. (Unvik Merca och BMW för dom har batteriet under baksätet :-) )

MVH Peter
Och hur får jag med flera igång bilen när batteriet är helt dött då? :S  Inte ens minsta lilla lampa lyser, allting är stendött.  I med 2:an och putta så startar dom flesta bilarna, och nä, jag behövde inte putta särkskilt långt heller! smile

BTLulle
25 maj 2008
#19
Är batteriet stendött så får du inte i gång bilen genom att rulla den. Men kom i håg att om man inte använder startmotorn så går all ström som finns i batteriet till tändnig/insprutning så då kan man få i gång bilen genom att knuffa den, men lyser inga lampor när du vrider på tändningen så startar inte bilen genom att knuffa den. En växelströmsgeneratorn behöver lite ström för att börja ladda.
MVH Peter

1 661 Inlägg
25 maj 2008
#20
Då måste jag ju ha puttat igång värsta superbilarna då med andra ord...ojojoj wink hehe.

Förstår mycket väl hur du menar men mina lampor  var släckta, ingen belysning alls gick, summern till lyset tjöt inte ens..inget funkade... men den gick att putta igång.  Kanske fanns lite lite ström kvar i batteriet men hur mycket ska man räkna när batteriet är tomt då?

Tomt är det ju när inget funkar eller lyser?

(även om det säkert finns en gnutta ström kvar som man inte vet om eller ger utslag)
Senast redigerat av Sexyicecube (25 maj 2008)


Sök