3346
Sök

Tips på hur man kan starta bilen om batteriet har tagit slut

Konsult
1 247 Inlägg
25 maj 2008
#21
Jag kan då knuffa igång saaben trots att batteriet är stendött, inte ens led lamporna lyser och dom drar ju inte speciellt mycket med ström. Krävs ingen lång sträcka för att få den att hoppa igång..

/kim


BTLulle
25 maj 2008
#22
Plocka bort batteriet och prova putta i gång bilen och skriv sen hur ni lyckades. Har ni fått i gång bilen så var inte batteriet tomt.

MVH Peter

1 661 Inlägg
25 maj 2008
#23
Återigen... BTLulle, när räknar du batteriet tomt då?

Blir ju svårt att starta UTAN batteri, men nu sitter det ju där.

1 353 Inlägg
25 maj 2008
#24
BTLulle skrev:
Om batteriet är tomt så får man putta sig less för man får aldrig i gång bilen, för generatorn behöver lite ström för att börja ladda. Sen behöver tändnig/insprutnig ca 10-11 volt för att fungera så har man under det så ska man putta en bra bit innan man laddat bateriet så man får i gång den. Startkablar i  bilen är nog det bästa då kan man stoppa första bästa bil och be om starthjälp. (Unvik Merca och BMW för dom har batteriet under baksätet :-) )

MVH Peter
sitter faktiskt en + pol under en plastkåpa i motorutrymmet på både mercedes och BMW, så dom är inte såå korkade, trots alls wink

There's no replacement for displacement

Konsult
1 247 Inlägg
25 maj 2008
#25
Om batteriet räknas som tomt först när det inte sitter där så är det ju inte konstigt att man inte kan starta en bil med tomt batteri... Nästan värt att mata ur batteriet till den punkt led lamporna slocknar och sen mäta upp det..


60 Inlägg
25 maj 2008
#26
uhm det är såhär att när inte en lampa lyser på instrumentpanelen och batteriet är helt "dött" så e spänningen på batteriet typ 12,3 volt... ett fulladdat batteri är på 12,7... så ström finns det... och gnista kommer^^ så det e bara att knuffa påbig_smile

Miklen
25 maj 2008
#27
johannesfp skrev:
uhm det är såhär att när inte en lampa lyser på instrumentpanelen och batteriet är helt "dött" så e spänningen på batteriet typ 12,3 volt... ett fulladdat batteri är på 12,7... så ström finns det... och gnista kommer^^ så det e bara att knuffa påbig_smile
Inte för ja orkarde pussla ihop den meningen men ett dött batteri ligger bra mycke lägre än 12,3.. vid 11,5 volt är det väl 50% urladdat (vanliga batterier tål inte lägre än detta)..eller om d är 11,2.. Står säkert nånstans.. Kan du inte ladda batteriet istället.. smile

21 761 Inlägg
25 maj 2008
#28
Ett fulladdat "vanligt" batteri ska visa runt 12,7-12,8V. När batteriet är laddat till 50% så ligger spänningen på ca 12,2-12,4V och ett 100% urladdat batteri visar under 11,8-12V. Alla värden är batteriets vilospänning, dvs när det har stått orört i flera timmar (helst mer än 8 timmar).

Kollar man i olika litteratur så brukar det stå lite olika uppgifter angående batteriernas vilospänning vid full-halv-urladdat tillstånd, därför kan det vara lite förvirrande. De värden som jag har skrivit gäller i det stora hela. Ett tips är att undvika att låta vilospänningen sjunka under 12,2-12,4V, då kommer batteriet att hålla betydligt längre.

Turbocharged
421 Inlägg
25 maj 2008
#29
Vet man att batteriet är kasst eller att man av någon annan anledning riskerar att bli ståendes så är en booster asbra. Finns skitbilliga, har en från rusta som funkar jättebra.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

BTLulle
25 maj 2008
#30
Ett batteri som är tomt har 0 volt annars är det inte tomt. Så för att kolla att man kan rulla i gång en bil med tomt batteri så kan man lyfta av polskon och testa att rulla i gång den.

MVH Peter


Sök