3345
Sök

Hästkrafter/kilowatt, Hur Kommer De Till?

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#1
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH
Senast redigerat av ExXtr3me (26 maj 2008)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

69 Inlägg
26 maj 2008
#2
ExXtr3me skrev:
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH

1,36kW = 1 Hästkraft

Turbocharged
421 Inlägg
26 maj 2008
#3
Det beror väl i princip på hur väl motorn utnyttjar bränslets energiinnehåll.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#4
Mobis skrev:
ExXtr3me skrev:
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH

1,36kW = 1 Hästkraft

Jo, det vet jag smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#5
Innox skrev:
Det beror väl i princip på hur väl motorn utnyttjar bränslets energiinnehåll.

Okej.

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

2 126 Inlägg
26 maj 2008
#6
Mobis skrev:
ExXtr3me skrev:
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH

1,36kW = 1 Hästkraft

Tvärtom! 1 kW = 1,36 hk
Senast redigerat av Big_JN (26 maj 2008)


Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#7
Big_JN skrev:
Mobis skrev:
ExXtr3me skrev:
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH

1,36kW = 1 Hästkraft

Tvärtom! 1Kw=1,36Hk

Hihi, stämmer. Så vaken vissa är xD (märkte inte det.)

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården

82 Inlägg
26 maj 2008
#8
Mobis skrev:
ExXtr3me skrev:
Någon som orkar förklara hur hästkrafterna kommer fram ? .

Vet inte riktigt hur ja ska förklara. Ta en moppe tillexempel, och så 49cc på två stycken men det kan skilja någon häst dit eller hit. Hur ?? Om man bygger en motor ifrån grund och botten, hur kommer hästkrafterna?

(helst inga dumma svar).

MVH

1,36kW = 1 Hästkraft

Nej, 1kw = 1,36 hästkrafter, 1 hästkraft är cirkus 730 watt


82 Inlägg
26 maj 2008
#9
oj ni hann före smile


358 Inlägg
26 maj 2008
#10
1 hästkraft = 75 kilopondmeter per sekund, vilket betyder att om man ska utveckla 1 hästkraft så ska man lyfta 75 kilo en meter rakt upp i luften på en sekund

2 126 Inlägg
Hmm.
26 maj 2008
#12
Hur hästkrafterna kommer?

Alltså som vissa redan sagt är 1000 watt = 1,36 häst.

Watt är effekt. Energi är effekt/tid. Bränslet innehåller kemiskt bunden energi.
När denna förbränns frigörs det energi, det mesta går åt som värme, men en del av energin går åt som kinetisk(rörelse) energi till bilen, och denna kinetiska energi kommer till hjulen via drivpaket växellåda motor och ja allt det dära.

alltså. hästkrafter är effekt, effekt kommer(ja lätt förklarat) från energi. energi finns i bensin. =hästkrafter kommer fårn bensin.

_________________________________________-

Sen varför två likadana 49cc tvåtaktare kan ge olika mycket hästkrafter är mer en mekanisk fråga. Där många faktorer spelar roll. men i grund och botten är principen densamma, hur effektiv motorn är att förvandla bränslet till så mycket effekt som möjligt.

Eller uppfattade jag frågan rätt ?
Senast redigerat av Hmm. (26 maj 2008)

1 207 Inlägg
26 maj 2008
#13
Det var dock inte det han frågade om. Att bara nämna hästkrafter är dock lite missvisande. Hästkrafter=(momentet*rpm)/5500.

Men annars är det som en tidigare skribent sade. Det hela beror på hur mycket motorn tar vara på bränslet kemiska energi. Att två tillsynes likadana motorer (t.ex. om båda är på 1,8l) har olika mycket hästkrafter kan det bero på mycket, t.ex. fyllningsgrad, varvtal, moment slaglängd, borrning osv.

Är inte allt för insatt inom ämnet dock så någon annan får mer än gärna komplettera/rätta.

Hmm.
26 maj 2008
#14
maco skrev:
Det var dock inte det han frågade om. Att bara nämna hästkrafter är dock lite missvisande. Hästkrafter=(momentet*rpm)/5500.

Men annars är det som en tidigare skribent sade. Det hela beror på hur mycket motorn tar vara på bränslet kemiska energi. Att två tillsynes likadana motorer (t.ex. om båda är på 1,8l) har olika mycket hästkrafter kan det bero på mycket, t.ex. fyllningsgrad, varvtal, moment slaglängd, borrning osv.

Är inte allt för insatt inom ämnet dock så någon annan får mer än gärna komplettera/rätta.

jo kom på det sen efteråt när jag läste inlägget en gång till. och ändrade lite smile

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 maj 2008
#15
maco skrev:
Det var dock inte det han frågade om. Att bara nämna hästkrafter är dock lite missvisande. Hästkrafter=(momentet*rpm)/5500.

Men annars är det som en tidigare skribent sade. Det hela beror på hur mycket motorn tar vara på bränslet kemiska energi. Att två tillsynes likadana motorer (t.ex. om båda är på 1,8l) har olika mycket hästkrafter kan det bero på mycket, t.ex. fyllningsgrad, varvtal, moment slaglängd, borrning osv.

Är inte allt för insatt inom ämnet dock så någon annan får mer än gärna komplettera/rätta.

Är det bara jag eller är det inte så om man borrar upp en motor för att få större cylindervolym så ökar man från 1.8 liter?

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
26 maj 2008
#16
lite OT.. men hur kommer det sig att det heter hästkrafter? och inte tex: griskrafter eller kamelkrafter? big_smile
Senast redigerat av psi (26 maj 2008)


1 207 Inlägg
26 maj 2008
#17
Siarnaq skrev:
maco skrev:
Det var dock inte det han frågade om. Att bara nämna hästkrafter är dock lite missvisande. Hästkrafter=(momentet*rpm)/5500.

Men annars är det som en tidigare skribent sade. Det hela beror på hur mycket motorn tar vara på bränslet kemiska energi. Att två tillsynes likadana motorer (t.ex. om båda är på 1,8l) har olika mycket hästkrafter kan det bero på mycket, t.ex. fyllningsgrad, varvtal, moment slaglängd, borrning osv.

Är inte allt för insatt inom ämnet dock så någon annan får mer än gärna komplettera/rätta.

Är det bara jag eller är det inte så om man borrar upp en motor för att få större cylindervolym så ökar man från 1.8 liter?

Om du antyder på att jag skrev "borrning" så är det därför jag inte kom på något bättre ord för hur stor cylindern är. Alltså att cylindern har stor area men liten slaglängd.

358 Inlägg
26 maj 2008
#18
psi skrev:
lite OT.. men hur kommer det sig att det heter hästkrafter? och inte tex: griskrafter eller kamelkrafter? big_smile

För att när ångmaskinen kom så var det en gubbe som tog fram hästkrafter som enhet när man jämförde effekten mellan hästarna och ångmaskinerna tongue

Läser du mitt tidigare inlägg så ser du vad som krävs för att utveckla en hästkraft

Edit: Dessutom var det vanligare att transportera med hjälp av häst än med gris smile
Senast redigerat av Applesaft (26 maj 2008)

Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
26 maj 2008
#19
maco skrev:
Siarnaq skrev:
maco skrev:
Det var dock inte det han frågade om. Att bara nämna hästkrafter är dock lite missvisande. Hästkrafter=(momentet*rpm)/5500.

Men annars är det som en tidigare skribent sade. Det hela beror på hur mycket motorn tar vara på bränslet kemiska energi. Att två tillsynes likadana motorer (t.ex. om båda är på 1,8l) har olika mycket hästkrafter kan det bero på mycket, t.ex. fyllningsgrad, varvtal, moment slaglängd, borrning osv.

Är inte allt för insatt inom ämnet dock så någon annan får mer än gärna komplettera/rätta.

Är det bara jag eller är det inte så om man borrar upp en motor för att få större cylindervolym så ökar man från 1.8 liter?

Om du antyder på att jag skrev "borrning" så är det därför jag inte kom på något bättre ord för hur stor cylindern är. Alltså att cylindern har stor area men liten slaglängd.

Mjaha, nåja. Jag är själv offer för en jävligt aggressiv förkylning, min hjärnverksamhet är inte på topp.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Kiss my palewhite ass
1 898 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
#20
Hmm. skrev:
Hur hästkrafterna kommer?

Alltså som vissa redan sagt är 1000 watt = 1,36 häst.

Watt är effekt. Energi är effekt/tid. Bränslet innehåller kemiskt bunden energi.
När denna förbränns frigörs det energi, det mesta går åt som värme, men en del av energin går åt som kinetisk(rörelse) energi till bilen, och denna kinetiska energi kommer till hjulen via drivpaket växellåda motor och ja allt det dära.

alltså. hästkrafter är effekt, effekt kommer(ja lätt förklarat) från energi. energi finns i bensin. =hästkrafter kommer fårn bensin.

_________________________________________-

Sen varför två likadana 49cc tvåtaktare kan ge olika mycket hästkrafter är mer en mekanisk fråga. Där många faktorer spelar roll. men i grund och botten är principen densamma, hur effektiv motorn är att förvandla bränslet till så mycket effekt som möjligt.

Eller uppfattade jag frågan rätt ?

Man tackar smile

Alltid Oavsett
Förevigt Djurgården


Sök