3750
Sök

Hjälp med tillbehör till Canon 300D (ex. objektiv)

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Har precis dammat av min kamera efter en lång vintersömn och jag har nu börjat kika efter tillbehör, men pga mina bristfälliga kunskaper så är det för mig en hel djungel av olika objektiv, filter och stativ. Vad tycker ni att jag borde investera i..? Vad bör ingår i mitt bassortiment..? Har kikat på makroobjektiv men vet inte alls vad man bör tänka på eller vilket som passar just min kamera. hmm

Så, vad skulle ni rekommendera att jag börjar med först..?

Mvh
/Therese

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
26 maj 2008
Svårt att rekommendera objektiv om man inte vet vad du tänker fota... smile

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Miklen
26 maj 2008
Första frågan. Va vill du fotografera mest.. allså vilken inriktning.. Sen en annan vinkling på det är ju självklart vilken prisklass du vill lägga dig i.. Jag rekommenderar dig varmt att kika på begagnatfronten.. Ja har bara köpt begagnade grejer förutom kamerahuset.

Jag skulle väl rekommendera dig att köpa ett bra normalzoomobjektiv som är så ljusstarkt som möjligt (i regel dyrare) Dom vanliga ligger runt 2.8 bländarvärde.. Kanske ett motsvarande 18-55mm eller någonstans runtomkring. Filter så är väl alltid ett UV filter att rekommendera. Ja älskar mitt polfilter å rekommenderar oxå ett sådant tongue .. När det gäller stativ så är det bara att kika runt å känna lite på dom.. Beroende på hur lång du är osv osv osv.. Ett medeltungt stativ är väl att rekommendera om du inte ska bära runt allt för mycke.. Ett lätt stativ kan i många situationer vara hopplöst (läs: Kameran välter).

När det gäller makrobjektiv kan ja inte annat än rekommendera att du letar efter ett ljusstarkt makro runt 90-100mm som har avbildningskala 1:1 då kan du komma riktigt nära. Till din kamera passar alla EF och EF-S canon objektiv och dom som är anpassade för det.. står ofta tydligt när d gäller sigma,tamron osvosv

Mest i vägen.
205 Inlägg
26 maj 2008
Trådstartare
Oj ursäkta att jag var lite otydlig smile
Det jag är mest intresserad/skulle vilja bli bättre på är makrofoto samt bilfoto, det finns många väldigt bra fotografier på bl.a. bilar där man lekt med kontraster och det är det som jag i första hand vill bli bättre på.

/Therese

654 Inlägg
26 maj 2008
Kika in på www.fotosidan.se, där finns det en hel del artiklar och inspiration att hämta.

Miklen
26 maj 2008
..instämmer.. smile bra sida d där.. google är bra fast sen finns det ju bra böcker oxå om man vill va lite offline smile

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
26 maj 2008
TessGTI skrev:
Oj ursäkta att jag var lite otydlig smile
Det jag är mest intresserad/skulle vilja bli bättre på är makrofoto samt bilfoto, det finns många väldigt bra fotografier på bl.a. bilar där man lekt med kontraster och det är det som jag i första hand vill bli bättre på.

/Therese

Nu kör ju jag Nikon, men mitt 17-55 2,8 sitter nästan alltid på. Funkar kanon att fota bilar med, men på mässor typ Elmia skulle jag vilja ha mer vidvinkel eftersom folk ställer sig framför om man måste stå för långt ifrån.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Sök