3061
Sök

Hur rostlagar man enklast?

152 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Det står skrivet om rostlagningar på lite olika ställen men jag är för trög för att förstå exakt vad man skall/måste göra.

Om man skall göra enklast möjliga rostlagning vad skall man använda då? Jag har rost som börjat trycka sig igenom gamla rostlagningar (som ser ut som gul tejp som ligger på nästan) på motorhuvens hörn och hjulhusets kant. Även runt fönster finns små fläckar under listerna.

Slipar/skrapar man bort lacken och sedan all brun synlig rost?

Vad tar man sedan? Vad heter färgen? Bättringsfärg eller vad är det? Lacken är så matt så en liknande färg får duga. Jag kollade Biltema och det fanns ju typ 150 olika färgburkar med alla möjliga namn. Duger Biltemas grejer till det här?
Senast redigerat av Dextre (27 maj 2008)

152 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Det finns ett inlägg om en Golf med rejäla rostproblem tidigare idag med bilder och så hemskt är det INTE. Ytrost kallas det väl.

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
27 maj 2008
Nu var det bra längesedan jag rostlagade nån bil men jag har för med att jag först slipade bort rosten med en rondell, sen spacklade jag och slipade med fint sandpapper tills ytan blev jämn och slät och sen la jag på grundfärgen innan jag sprayade på orginallacken. (Kan ha glömt nåt)

Jag köpte allt på Biltema och det fungerade finfint smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

4 586 Inlägg
27 maj 2008
IceEyes skrev:
Nu var det bra längesedan jag rostlagade nån bil men jag har för med att jag först slipade bort rosten med en rondell, sen spacklade jag och slipade med fint sandpapper tills ytan blev jämn och slät och sen la jag på grundfärgen innan jag sprayade på orginallacken. (Kan ha glömt nåt)

Jag köpte allt på Biltema och det fungerade finfint smile

kör inte med rondell utan ett multislipverktyg då averkar du inte lika mycket frisk plåt. ska du då byta ut en hel del plåt då kan du andvända rondellen men inte för att slipa rost

152 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Så...

1. Slipa bort rost
2. Spackla
3. Jämna ytan
4. Primer
5. Lack

Jag har inga slipverktyg men det kanske går att slipa med något för hand försiktigt. Är det speciellt spackel för bil?

född blåvit
624 Inlägg
27 maj 2008
Det funkar alldeles utmärkt att slipa för hand, kan linda papper runt verktyg eller träbitar eller vad som helst för at få större hård slipyta om det behövs.

Mr.RoadRage
428 Inlägg
27 maj 2008
Man skiter i det, ABSOLUT enklast! Annars sågar man bort dålig plåt och svetsar dit ny o fin!

Mangeman a.k.a Mr.Roadrage.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
27 maj 2008
går att slipa  förr hand men det är ett helvete. köp en liten slip maskin på biltema kostar nada sparar tid som bara den

2slow

Sök