2736
Sök

Skillnad på Hjullager från Biltema och Mekonomen?

14 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Hej!

Jag måste köpa nya hjullager. Hittade på Mekonomen för 1500:- och på biltema för 499:-. Någon vänlig själ som kan förklara va det är för skillnad? 1000:- är väldigt mycket diff tycker jag!

biltemas - http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=57479
Har noll koll!

Reparatör
630 Inlägg
27 maj 2008
Har egen verkstad å jag har slutat handla dessa lager hos någon annan stans än biltema då jag inte kan se skillnad på lagren . Har hört det ska vara FAG som gör biltemas lager och dom är typ lika stora om inte större än SKF på lager . Så ingen fara att köpa dessa helt klart . Å garanti är det ju lika länge på båda 2 så man hinner ju byte några ggr på garantin om det skulle va skit .

14 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
mektrollet skrev:
Har egen verkstad å jag har slutat handla dessa lager hos någon annan stans än biltema då jag inte kan se skillnad på lagren . Har hört det ska vara FAG som gör biltemas lager och dom är typ lika stora om inte större än SKF på lager . Så ingen fara att köpa dessa helt klart . Å garanti är det ju lika länge på båda 2 så man hinner ju byte några ggr på garantin om det skulle va skit .

ok men det är alltså ingen skillnad på dom? En kompis som kan "lite".. sa att mekonomens var lättare att byta än biltemas. Vad jag förstod så va mekonomens hjullager en störredel som man bytte medans biltemas var en mindre del och va mycket mer arbete?

Meister
6 763 Inlägg
27 maj 2008
vhek skrev:
mektrollet skrev:

ok men det är alltså ingen skillnad på dom? En kompis som kan "lite".. sa att mekonomens var lättare att byta än biltemas. Vad jag förstod så va mekonomens hjullager en störredel som man bytte medans biltemas var en mindre del och va mycket mer arbete?

De tycker jag låter konstigt. Men de är iaf inte värt 3 gånger pengarna

244 Inlägg
29 maj 2008
vhek skrev:
Hej!

Jag måste köpa nya hjullager. Hittade på Mekonomen för 1500:- och på biltema för 499:-. Någon vänlig själ som kan förklara va det är för skillnad? 1000:- är väldigt mycket diff tycker jag!

biltemas - http://www.biltema.se/carparts/carpart_ … emId=57479
Har noll koll!

På V70 så är det hela navet man byter ovasett leverantör. Säljer både SKF och ett billigare lager. Vad jag kunnat tyda så skiljer det på totala livslängden på dom..

3 235 Inlägg
29 maj 2008
Köp från Biltema, den tusenlappen kan du ha glädje av själv:)

1 878 Inlägg
29 maj 2008
en polare till mig bytade på sin 850 T5:a hela hjulnavet vf och sedan dess har bilen rullat strax 3000mil med Biltema hjulnavet. så jag tror verkligen inte att det är någon större skillnad. jag bytade på min 850 vf fram och bilen har rullat dryga 20mil med biltema lagret och än så länge har det inte varit något problem. jag föreslår att du köper biltema lagret och bytar till det. och om du får ett kasst lager så lämna tillbaka det på garantin.

761 Inlägg
30 maj 2008
Biltema har både timken och SKF på de flesta lager. Bra grejer med andra ord.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

12 086 Inlägg
30 maj 2008
Är inte SKF världsledande på kullager?
Vad kan va större då? smile

Jag handlar mkt på biltema, tyvärr finns inte så mkt där till mina pärlor tongue

Sök