3665
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
#681
Vet inte om någon skrivit men skärmblinkers på massa amerikanska bilar (iaf i sverige) är likadan som på saabs äldre modeller. Tog från en 9000 till min cheva S10 smile

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

582 Inlägg
3 december 2009
#682
Mercedes stjärna har tre uddar som pekar åt Himmel,Hav,Land
Bmw loggan är en flygplans propeller som snurrar för fullt
Mitsubishi betyder tre diamanter. Namnet består av två kanji-tecken. Det första tecknet är "三". Detta läses "mitsu" och betyder tre på japanska. Det andra kanji-tecknet är "菱" som läses "hishi". Det betyder vattenkastanj, men har även kommit att betyda diamant i Japan, då den stiliserade bilden av en vattenkastanj är diamantformad. När de båda kanji-tecknen "mitsu" och "hishi" läses som ett ord gör japanska grammatiska regler att det första ljudet i det andra kanji-tecknet, i detta fall "h" i "hishi", ändras till "b", så att det blir "bishi". På så sätt formas den välkända kombinationen som ger företagsnamnet "mitsu" och "bishi", dvs. Mitsubishi.

hej

Trucker
2 710 Inlägg
3 december 2009
#683
Roligt o gå igenom denna tråd smile Fyll på vetja wink

Fart missbrukare

128 Inlägg
3 december 2009
#684
Felax skrev:
Irmscher Vectra skrev:
Framstrålkastarna på Nissan 300 ZX (1990-96) är samma som på nyare Lamborghini Diablo.. smile
Den utan uppfällbara strålkastare.

Tvärtom egentligen, Lambo använde Nissans lampor.. tongue
Inte nissans, Hellas smile
De tomaso pantera och lambo miura har likadana ljus som fiat 850=D bak då
tycker inte att laponar på lambon e 100% liika som på 300zx yikes ;P
Senast redigerat av gti_golf (3 december 2009)


3 259 Inlägg
3 december 2009
#685
Volvo_Thomas skrev:
Har kollat hela tråden och detta fanns inte med. Bromsbeläggen i fram på en Opel Kadett C är likadana som beläggen i bak på en Volvo 740.

Mvh Thomas
Passar även på Ascona A från 740! Har själv provat!smile

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
3 december 2009
#686
Robbin_V90 skrev:
_Kekke_ skrev:
AirOne skrev:
Den militärpreppade Hummern H1 - även kallad Humvee - kunde och kan köra
över minor och besättningen undkomma utan skador.
Grejen var att framdelen och bakdelen slets sönder men kabinen höll sig intakt.
...sen om nån hade hörseln kvar efter det vete sjutton tongue
Liten rättelse wink Bilen hette från början HMMWV, som är en förkortning av High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle. Den civila versionen däremot hette Hummer H1 smile
När man tog fram Humvee:n var ett av kravet från usa:s armè att den skulle kunna "hoppa" ner från en helikopter från 10 meters höjd, och köra iväg direkt..
Rätt men försök inte att göra något liknande med en civil H1:a för där är dom lyftöglorna på huven mest till för syns skull och inte lika kraftiga som på humvee:n.


29 Inlägg
3 december 2009
#687
yoken från en ascona passar direkt i lådan på en th350... wink

Förutsätt att alla du inte känner är idioter så blir du aldrig besviken....

2 982 Inlägg
3 december 2009
#688
ett sportavgas ger 80hk, eftermarknads ledstrippar i fronten ger 700hk mer samt vingen som ser till att stabilisera = mer NM i backen


Diktator
968 Inlägg
3 december 2009
#689
Residence skrev:
ett sportavgas ger 80hk, eftermarknads ledstrippar i fronten ger 700hk mer samt vingen som ser till att stabilisera = mer NM i backen
ser att du kommit fram med det själv på din steg 4 bmw?

jäättte intressant information med ingen sanning som helst i, så ja, onödigt bilvetande hamnar ju den under

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#690
Elda skrev:
og900turbo skrev:
ralle_boyen skrev:

håller med evil wink men tänk om en unge sitter i mitten och flyger fram och får nyckeln i huvudet e de bättre ;D?
det ska fan va en stor nyckel där då roll
Precis! tongue

jag gillar att ha nyckeln på rätt ställe i saab, många andra bilar slår jag i knäna i nyckelknppan hela jävla tiden.
Tja, att någon skulle flyga fram och få nyckeln i huvudet är inte vidare sannolikt. Nackdelen, bortsett från skrammlande nycklar på konsolen och dåligt utnyttjat utrymme mellan stolarna, är att passageraren vid tex en undanmanöver letar efter något att greppa och vrider om tändningen, och när motorn stannar försvinner vissa rätt nödvändiga funktioner man har stor nytta av i pressade situationer... roll

En situation som hänt bland annat Teknikens Värld under deras älgtest, och som det förstås skälldes lite på Saab efter detta.  Så är det så vidare smart att ha nyckeln mellan säterna? Nej, sätt den högre upp ur vägen för eventuella knän att trassla sönder istället...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
#691
Rquired skrev:
Elda skrev:
og900turbo skrev:
det ska fan va en stor nyckel där då roll
Precis! tongue

jag gillar att ha nyckeln på rätt ställe i saab, många andra bilar slår jag i knäna i nyckelknppan hela jävla tiden.
Tja, att någon skulle flyga fram och få nyckeln i huvudet är inte vidare sannolikt. Nackdelen, bortsett från skrammlande nycklar på konsolen och dåligt utnyttjat utrymme mellan stolarna, är att passageraren vid tex en undanmanöver letar efter något att greppa och vrider om tändningen, och när motorn stannar försvinner vissa rätt nödvändiga funktioner man har stor nytta av i pressade situationer... roll

En situation som hänt bland annat Teknikens Värld under deras älgtest, och som det förstås skälldes lite på Saab efter detta.  Så är det så vidare smart att ha nyckeln mellan säterna? Nej, sätt den högre upp ur vägen för eventuella knän att trassla sönder istället...
Det är inte så att jas gripen har sin nyckel mellan stolarna då wink
Senast redigerat av tsdi (3 december 2009)

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#692
tsdi skrev:
Rquired skrev:
Elda skrev:

Precis! tongue

jag gillar att ha nyckeln på rätt ställe i saab, många andra bilar slår jag i knäna i nyckelknppan hela jävla tiden.
Tja, att någon skulle flyga fram och få nyckeln i huvudet är inte vidare sannolikt. Nackdelen, bortsett från skrammlande nycklar på konsolen och dåligt utnyttjat utrymme mellan stolarna, är att passageraren vid tex en undanmanöver letar efter något att greppa och vrider om tändningen, och när motorn stannar försvinner vissa rätt nödvändiga funktioner man har stor nytta av i pressade situationer... roll

En situation som hänt bland annat Teknikens Värld under deras älgtest, och som det förstås skälldes lite på Saab efter detta.  Så är det så vidare smart att ha nyckeln mellan säterna? Nej, sätt den högre upp ur vägen för eventuella knän att trassla sönder istället...
Det är inte så att jas gripen har sin nyckel mellan stolarna då wink
Sitter inte stolarna på rad i en sådan? Hade varit mycket oergonomiskt om så vore fallet, antingen det eller så får ev. passagerare slå på tändningen wink

Hade varit fräckt med nyckel till en sådan, ett tryck på öppna knappen och planet piper till och blinkar med positionsljusen. Dessutom hade man kanske kunnat bygga in ett "överfallslarm" som avfyrar en torped? Möjligheterna är oändliga!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

391 Inlägg
3 december 2009
#693
Hela framlampan till en Mercedes 211 tror ja de va kostar ca:11000kr +moms tongue Då endast ena sidan.


Forummoderator
9 299 Inlägg
3 december 2009
#694
Rquired skrev:
tsdi skrev:
Rquired skrev:

Tja, att någon skulle flyga fram och få nyckeln i huvudet är inte vidare sannolikt. Nackdelen, bortsett från skrammlande nycklar på konsolen och dåligt utnyttjat utrymme mellan stolarna, är att passageraren vid tex en undanmanöver letar efter något att greppa och vrider om tändningen, och när motorn stannar försvinner vissa rätt nödvändiga funktioner man har stor nytta av i pressade situationer... roll

En situation som hänt bland annat Teknikens Värld under deras älgtest, och som det förstås skälldes lite på Saab efter detta.  Så är det så vidare smart att ha nyckeln mellan säterna? Nej, sätt den högre upp ur vägen för eventuella knän att trassla sönder istället...
Det är inte så att jas gripen har sin nyckel mellan stolarna då wink
Sitter inte stolarna på rad i en sådan? Hade varit mycket oergonomiskt om så vore fallet, antingen det eller så får ev. passagerare slå på tändningen wink

Hade varit fräckt med nyckel till en sådan, ett tryck på öppna knappen och planet piper till och blinkar med positionsljusen. Dessutom hade man kanske kunnat bygga in ett "överfallslarm" som avfyrar en torped? Möjligheterna är oändliga!
Gripens nyckelhål sitter mitt på instrumentpanelen.



https://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/812512_jw69jt.jpg

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Egenföretagare
2 496 Inlägg
3 december 2009
#695
caromania skrev:
Rquired skrev:
tsdi skrev:

Det är inte så att jas gripen har sin nyckel mellan stolarna då wink
Sitter inte stolarna på rad i en sådan? Hade varit mycket oergonomiskt om så vore fallet, antingen det eller så får ev. passagerare slå på tändningen wink

Hade varit fräckt med nyckel till en sådan, ett tryck på öppna knappen och planet piper till och blinkar med positionsljusen. Dessutom hade man kanske kunnat bygga in ett "överfallslarm" som avfyrar en torped? Möjligheterna är oändliga!
Gripens nyckelhål sitter mitt på instrumentpanelen.



http://www1.garaget.org/gallery/archive/62494/812512_jw69jt.jpg
Men hur blir det då om man krockar? Kan inte typ små barn å sånt slå i huvet där? wink

www.handlarbilar.se Fordonsbranschens nya annonsportal

325 Inlägg
3 december 2009
#696
JonR skrev:
Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!! big_smile

MVH/Jon
kan det ha varit en vector?


1 335 Inlägg
3 december 2009
#697
Det är samma bultcirkel på Volvo 740 som Ferrari 550 Marinello och 360 Modena. tongue

Med.lem
3 759 Inlägg
3 december 2009
#698
OphanWitehall skrev:
Det är samma bultcirkel på Volvo 740 som Ferrari 550 Marinello och 360 Modena. tongue
Haha, bra där! smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

3 259 Inlägg
3 december 2009
#699
triplesixer skrev:
JonR skrev:
Nånstans i mitt bakhuvud sitter det iaf att Volvo 240is dörrhandtag vart utnämnda till dom snyggaste i världen!(!!!!!), hur som helst så var jag på ett bilmuseum i USA för 10år sedan och där inne hade dom en bil(som jag fasiken inte kommer ihåg namnet på) som var en av dom snabbaste serietillverkade i världen och den bilen hade (håll i er!!!) Volvo 240 dörrhandtag!!! big_smile

MVH/Jon
kan det ha varit en vector?
Det stämmer jäkligt bra det! Hade totalt glömt bort vad bilen hette! Kommer inte heller ihåg vilken modell av vector som hade 240 handtagen... nån annan som vet? Vore ju trevligt om nån hittade en bild också!smile

MVH/Jon

Projekt Fiat 126 R1
Projekttråden:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=125976

Allmänt envis
12 512 Inlägg
3 december 2009
#700
Elda skrev:
Rquired skrev:
Nackdelen, bortsett från skrammlande nycklar på konsolen och dåligt utnyttjat utrymme mellan stolarna, är att passageraren vid tex en undanmanöver letar efter något att greppa och vrider om tändningen, och när motorn stannar försvinner vissa rätt nödvändiga funktioner man har stor nytta av i pressade situationer... roll

En situation som hänt bland annat Teknikens Värld under deras älgtest, och som det förstås skälldes lite på Saab efter detta.  Så är det så vidare smart att ha nyckeln mellan säterna? Nej, sätt den högre upp ur vägen för eventuella knän att trassla sönder istället...
lol hurfan lyckas man
Tja, kan väl tänka mig att passageraren letar efter något att hålla i sig med? Går det åt helvete så hinner man inte tänka så mycket, utan reflexen att hålla i sig tar över. Även om det knappast har potentialen att bli någon stor olycksrisk tycker jag inte det är så osannolikt i alla fall. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.


Sök