2915
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Saabifierad
2 031 Inlägg
6 februari 2010
#841
Quadrablast skrev:
Seth skrev:
Quadrablast skrev:
Nåt som måste kännas surt om man kör en audi S4 B7.. Knappar till speglar, dörrhandtag, infodisplayen m.m. används även i seat ibiza -07..
vad tror du dem som kör tidiga gallardo känner,
Delar flera knappar med t.ex a8 om jag minns rätt big_smile
Jo men A8 är ju ändå en dyr/exklusiv bil.. Känns ju inte kul att köpa en bil för 5-600k och veta att man fått "Nästan" samma kvalitet i en för 100k tongue
Äger man en Volkswagen Phaeton har man samma stora startnyckel som en Volkswagen Polo tongue

Miljöpartistisk riksdagspolitiker: På vägen hit denna dag såg jag något sorgligt, jag såg en pingvin som bara låg ner vid sidan av cykelvägen, och jag förstod nästan direkt varför: bensinpriset är ju enbart på 14 kronor.......... Skulle det ligga på 50 kronor idag skulle pingvinen vara uppe och göra det pingviner gör..... Tänk på det kära församling....Tänk på det!

61 Inlägg
6 februari 2010
#842
Anledningen till varför det bara står MR på panelen mellan bakljusen på min Toyota isället för MR2 är för att den är importerad från Belgien. Och i belgien pratar dom till viss del franska, och på franska låter MR2 ("merdeux") väldigt likt "Merde" som på franska betyder Skit.

Forummoderator
26 302 Inlägg
6 februari 2010
#843
Inte för att det har så mycket med bilar att göra, men en av världens första patenterade "snöskotrar" är härifrån Sverige.
Med finanser från en rik snubbe så byggdes en T-Ford om år 1921, med skidor som styrning och en matta som drivning.

Har personligen varit till museet där "snöskotern" står, och den är väldigt intressant att titta på. Lite kul att finansmannen - som lustigt nog var från byn jag personligen är uppvuxen i - reste till "Amerikat", och träffade Henry Ford, för att göra ett utbyte. Deras ritningar, mot tre miljoner kronor.
Henry bjöd dock bara 700 000 kronor, så det blev inget av det hela..

Källa: http://www.snofed.se/media/snofed-nytt_25.pdf

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

2 021 Inlägg
6 februari 2010
#844
JonR skrev:
mr_harry skrev:
Sylwe skrev:
På volvo 240 L fanns ingen klocka som på gl å dl smile + att man inte kunde öppna bakrutan på 2dr
va inte tyg golvmatta i den heller utan en i gummi
Inte heller intervall på vindrutetorkarna fanns på L modellen!smile
Detta förklarar allt, har en 244 L själv och har funderat länge på varför jag har 2 st "av" lägen på torkarspaken. tongue


Random Hero
4 047 Inlägg
6 februari 2010
#845
hotrodder skrev:
Opelmadness skrev:
På Chryslerbilar från slutet av 60-talet och tidigare är det vänstergängade hjulmuttrar på höger sida, för att dom trodde att dom skulle ha svårare att vrida upp sig under acceleration.
(Eller om det var på andra sidan, är inte säker)
Samma på äldre Scanior och Ford Transiter från sextio och sjuttiotal.



AirOne skrev:
1982 tillverkades den ovanligaste modellen av 240 - dvs 243. Efter ett maskinfel i fabriken i Belgien så föddes sammanlagt 30 stycken 243:or med två dörrar (244) på ena sidan, och en lång dörr (242) på andra sidan.
Bilarna byggdes ändå klart och skeppades till Estland för försäljning.

Översatte en text från denna sida: http://forums.motivemag.com/zerothread? … id=4234641

Hur det egentligen exakt gick till spekuleras i, om det var meningen eller om det helt enkelt blev ett fel i fabriken. Men..helt klart lustigt ser det ju ut, om man går efter bilderna på sidan tongue
FEL! och bara en myt. Volvo sålde inte ens bilar i Estland -82 och de 243´or som finns är efterkonstruktioner och ombyggda bilar.




AcesHigh666 skrev:
Till de gamla bubblorna med 6v fick man en vev till bilen ifall batteriet skulle strejka smile
Cittra GS -74 har tom. ett hål under stötfångaren fram där domkraftsveven kan användas för att veva igång motorn. Den kan dessutom precis som paddan köras på tre hjul.


fuzzmower skrev:
Citroen DS, även kallad Paddan, kan köra på tre hjul. Om man får punktering på ett bakdäck kan man köra vidare genom att ställa den gashydrauliska fjädringen i högsta läget. De olika spårvidderna bak och fram gör att det blir fyra spår när man kör i snö.
De flesta cittror med gashydralisk fjädring kan köras på tre hjul. Paddan har fö. glasfibertak och varje bakskärm sitter i endast en bult.
Nja de där med att dom kan köras på 3 hjul ska du ta med en nypa salt, tro de eller ej men har provat och den bilens bromstrumma åkte i backen vid minsta gaspådrag, så de funkar bara i en perfektvärld utan gravitation o alla möjliga fysiklagar

Dog food lid. Backwards

Pro detailer
417 Inlägg
6 februari 2010
#846
Freddah850 skrev:
Saab var först i världen att sätta en turbo (en fungerande) i en personbil.
Saab var först i världen att ha säkerhetsbälte som standard..
Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Senast redigerat av Fartsyndare (6 februari 2010)

If your not living on the edge, your taking up too much space inte the middle 8)

1 335 Inlägg
6 februari 2010
#847
Citroen va först med framhjuls drift! Jävla fransmän att förstöra hela bilindustrin!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 februari 2010
#848
OphanWitehall skrev:
Citroen va först med framhjuls drift! Jävla fransmän att förstöra hela bilindustrin!
Har skrivit det tidigare, men dom var inte först... Cord hade FWD redan 1930 medans Citroën hade det 1934.

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 335 Inlägg
6 februari 2010
#849
Opelmadness skrev:
OphanWitehall skrev:
Citroen va först med framhjuls drift! Jävla fransmän att förstöra hela bilindustrin!
Har skrivit det tidigare, men dom var inte först... Cord hade FWD redan 1930 medans Citroën hade det 1934.
Jävla oflyt hela tiden! big_smile

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
6 februari 2010
#850
OphanWitehall skrev:
Opelmadness skrev:
OphanWitehall skrev:
Citroen va först med framhjuls drift! Jävla fransmän att förstöra hela bilindustrin!
Har skrivit det tidigare, men dom var inte först... Cord hade FWD redan 1930 medans Citroën hade det 1934.
Jävla oflyt hela tiden! big_smile
Hahahahaha... Precis! lol

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

1 468 Inlägg
6 februari 2010
#851
Världens första bil kom redan 1769 av Nicholas Cugnot.

http://www.ungafakta.se/hetaveta/forstabilen/


Olika
907 Inlägg
6 februari 2010
#852
Elda skrev:
Fartsyndare skrev:
Freddah850 skrev:
Saab var först i världen att sätta en turbo (en fungerande) i en personbil.
Saab var först i världen att ha säkerhetsbälte som standard..
Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Saab var dock garanterat först med kombinationen av en motor med fyrventilsteknik och turbo. Dessutom skapade dom grunden för all modern laddtrycksstyrning (APC) så saab turbo från slutet av 70-talet är inte så märkvärdigt med pionjärmått. dom gjorde bara det många gjort tidigare fast på ett lyckat sätt. Däremot var T16 motorn som kom -84 banbrytande på många plan.
När kom Saabs första turbomotor med 4-ventilsteknik ?

Audi sportquattro som faktiskt gick att köpa som vanlig dödlig 1980 hade 4-ventilsteknik...

Mvh
Fredrik

1 335 Inlägg
6 februari 2010
#853
Elda skrev:
Fartsyndare skrev:
Freddah850 skrev:
Saab var först i världen att sätta en turbo (en fungerande) i en personbil.
Saab var först i världen att ha säkerhetsbälte som standard..
Nej, först ur var Chevrolet (Corvair med lyftkyld svansmotor med turbo) sen BWM (2002 Turbo 1973, släpptes lagom till oljekrisen därav kortlivad) SEN Saab. Dock började Volvo utveckla sina turbo bilar innan Saab men Saab ville vara före Volvo med att sälja sina turbo bilar så dom släppte sina bilar innan dom var helt färdiga och lät kunderna vara del i utvecklingsprocessen.

Edit, givetvis var även Porsche med på ett hörn, dom släppte 911 Turbo någonstans i mitten på 70 talet.
Saab var dock garanterat först med kombinationen av en motor med fyrventilsteknik och turbo. Dessutom skapade dom grunden för all modern laddtrycksstyrning (APC) så saab turbo från slutet av 70-talet är inte så märkvärdigt med pionjärmått. dom gjorde bara det många gjort tidigare fast på ett lyckat sätt. Däremot var T16 motorn som kom -84 banbrytande på många plan.
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
6 februari 2010
#854
OphanWitehall skrev:
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue
Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..


1 534 Inlägg
6 februari 2010
#855
Pierre_r skrev:
OphanWitehall skrev:
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue
Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..
+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget


2 271 Inlägg
6 februari 2010
#856
Iam2fast4U skrev:
Pierre_r skrev:
OphanWitehall skrev:
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue
Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..
+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget
Det är bara pojkar med små ..... som  behöver hävda sig!smile
Senast redigerat av lingua (6 februari 2010)


1 335 Inlägg
6 februari 2010
#857
Iam2fast4U skrev:
Pierre_r skrev:
OphanWitehall skrev:
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue
Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..
+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget
Nä men vi ska ju inte klaga allt för mycket på Saab nu, jag menar ett företag som gått back i 40 år måste ju va bra! wink Jag menar varför hitta på nått eget när man kan kopiera nån annans? En ny saab är en gammal Opel, det vet alla som jobbar på verkstad! Men dom duger ju iaf till folkrace bilar! smile

64 Inlägg
6 februari 2010
#858
Iam2fast4U skrev:
Pierre_r skrev:
OphanWitehall skrev:
Lägg ner! Saab har aldrig vart först med nått! tongue
Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..
+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget
lol *asg* kvällens bästa....

1 534 Inlägg
6 februari 2010
#859
lingua skrev:
Iam2fast4U skrev:
Pierre_r skrev:

Jodå bygga tråkiga bilar som knappt någon vill ha och sen sälja dem för fantasipriser som ingen vill betala..
+1 big_smile
så jävla sant att jag glömde bort vad jag skulle skriva i första taget
Det är bara pojkar med små ..... som  behöver hävda sig!smile
jag kör i vilket fall inte saab så jag är jävligt nöjd ändå
brudarna med;)


3 859 Inlägg
6 februari 2010
#860
Audi 100 (C4) har en enskild knapp för instrument belysningen. smile

"The road to victory is sometimes a sidewalk"


Sök