3001
Sök

Svårstartad bil vid användning av motorvärmare.

4 Inlägg
5 oktober 2018
Trådstartare
#1
Jag har en subaru  Forester xt 2013 köptes begagnad av subaru åf. Tidigare ägare moterade Motorvärmare Calix via Subaru åf så jag har ingen garanti. Subaru Östersund har kontrollerat  att det är rätt motorvärmare och rätt monterad.

Problemet är att bilen blir svårstartad och dör flera gånger innan den varvar upp och startar fullt ut när Motorvärmaren användds. Problemet blir tydligare ju längre motorvärmaren sitter i. Om jag startar bilen utan motorvärmare och -30 så startar den utan problem.

Är det någon som har samma problem och hur löste ni det?

6 115 Inlägg
5 oktober 2018
#2
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.


2 327 Inlägg
5 oktober 2018
#3
jaka54 skrev:
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Kallstartsventil försvann väl på 90 talet? Moderna bilar har en map för temperatur som lägger på en viss procent på dem befintliga spridartiderna


7 274 Inlägg
5 oktober 2018
#4
Vilken typ av motorvärmare är det?
Om det är slangvärmare utan pump är det säkert att den bara värmer upp en viss del av vattnet och temp givaren tror att hela motorn är jättevarm vilket gör att den får inte extra soppan den behöver vid kallstart.
Ifall du har en slangvärmare så montera dit en pump så bör problemet vara borta.


Forummoderator
17 996 Inlägg
5 oktober 2018
#5
Kontakt/block/slangvärmare?

Inne på samma sak som Janneutanb

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
8 oktober 2018
Trådstartare
#6
Hej, tack för era svar, Ganska säker på att det är en Blockvärmare! subaru verkstad har konstaterat att det är rätt typ och rätt monterad.     

Jag har även fått svaret att bilen är konstruerad att fungera utan motorvärmare! Kylarvattnet värms upp och bilen tror att det är varmare än vad det är ute och försöker starta med minimal bensin mägnd vilket inte riktigt funkar när motor och celidrar är kalla.

Forummoderator
17 996 Inlägg
8 oktober 2018
#7
pontusmelin skrev:
Hej, tack för era svar, Ganska säker på att det är en Blockvärmare! subaru verkstad har konstaterat att det är rätt typ och rätt monterad.     

Jag har även fått svaret att bilen är konstruerad att fungera utan motorvärmare! Kylarvattnet värms upp och bilen tror att det är varmare än vad det är ute och försöker starta med minimal bensin mägnd vilket inte riktigt funkar när motor och celidrar är kalla.

En elektrisk cirkulationspump hade nog gjort susen. Eller vad tror ni andra?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

6 115 Inlägg
8 oktober 2018
#8
Hej!
Antagligen.  Antar att sensorn som känner av temperaturen  sitter nära blockvärmaren vilket får till följd att datorn inte pytsar i mer soppa i cylindrarna  på grund av att den "tror" att motorn är varm (vilket den ju inte är).


4 Inlägg
10 oktober 2018
Trådstartare
#9
Hej, tack igen för svaren! kan det inte vara en inställning av datasystemet?  Subaru säger dock att det inte finns några uppdateringar.  Är upplärd att använda motorvärmare i norrland!

981 Inlägg
13 oktober 2018
#10
jaka54 skrev:
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Om den har skitigt luftfilter så får den väl inte för lite soppa?
Senast redigerat av candyweiss (13 oktober 2018)

VAG har världens bästa bilar.

14 Inlägg
20 augusti
#11
Hej, jag vet att det är en gammal tråd, men har samma problem med min ford ranger 2016..

Fick du någon lösning på problemet?
Felsökte tusen ggr i vintras, bytte diverse givare osv men utan resultat..
Håller på att bli knäpp!

Med vänlig hälsning
Niclas

5 685 Inlägg
20 augusti
#12
Antar du har en motorvärmare som värmer kylarvätskan.
Varför bilen inte startar vid användning av värmaren är för att motorvärmaren värmer upp kylarvätskan för nära motortempgivaren och lurar då motorstyrningen att motorn är varmare än den är.
Detta resulterar i att motorn får för lite bränsle och blir då svårstartad.

Det är alltså inget givarfel så hjälper inte hur många givare du än byter.

Bästa lösningen är att montera en cirkulationspump som cirkulerar kylarvätskan när motorvärmaren är igång.


14 Inlägg
1 oktober
#13
Hej, tack för svar !

Ja, det kan nog vara fallet när det gäller den elektriska slangvärmaren jag har. MEN, den funkar typ lika dåligt då jag kör dieselvärmaren, och den har ju inbyggd pump. Dock fungerar den bättre, och det beror väl på att motorn är mer jämn varm, än från självcirkulationen från slangvärmaren.  Men ändå inte som den ska!

Den hostar och hoppar upp och ner på tomgång bra mycket ändå, om än lite mildare än slangvärmaren.

Fler tips?

Kan ju faktiskt vara att jag har en väldans otur att cirkpumpen i dieselvärmaren inte funkar 100%. Men känns konstigt ändå. Inga missljud eller andra fel på den.

Fri fart för ett fritt folk!
14 122 Inlägg
1 oktober
#14
Xebers76 skrev:
jaka54 skrev:
Hej!
När motorn är kall pytsar kallstartventilen (om det finns en sådan) in extra soppa i förbränningsrummen eftersom motorn behöver mer soppa när motorn är kall.
Detta gör att motorn startar direkt.
När motorn är varm pytsar inte kallstartventilen (om det nu finns en sådan) in extra soppa vilket gör att motorn bara får soppa via insprutningsventilerna och då kanske inte det räcker till på grund av olika saker ...som läckage i insugsningsslangar, dåliga tändstift ,sliten rotor och fördelarlock, skitigt luftfilter,  osv osv.

Kallstartsventil försvann väl på 90 talet? Moderna bilar har en map för temperatur som lägger på en viss procent på dem befintliga spridartiderna

volvo slutade med det på 940 om jag inte minns fel .   där ser man lättast på boxen eller att spridaren saknas  har man 5xx på slutnummret på ecu så har man kallstartspridare har man 9xx så har man inte. smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök