2601
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

537 Inlägg
15 augusti 2011
#1161
Putteliten skrev:
ekelund88 skrev:
turboforssen skrev:

finns lite här  http://www.240grupp-a.se/introduktion.htm
såg dok nu att dom ändrat texten och det står inget om att den skulle va serieproducerad längre utan bara att dom va tvungna att göra 500 ex för allmän gata
homoglosering kallas detta och det är ju samma med många modeller men de handlar ju bara att dom ska vara godkända för rally/race överhuvudtaget måste blien ha en viss kvantitet även på gatan fler exempel e ju bmw 320 si,audi urquattro,lancia hf intregale 16v t osv
homologering heter det! Försöker leta i FIAs reglemente efter undre gränsen för serieproduktion.
kan ni inte sluta tjata om vad som klassas som serieproduktion och inte, jag tror inte att det är det den här tråden är till för. smile


552 Inlägg
15 augusti 2011
#1162
https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94453/94453-4c70a66edf211e5ca05beb97078aa122.jpg
Så här kan det se ut efter att man kört på E6an vid kållered en regnig Söndag eftermiddag... Vatten i motorn är inte att leka med.

876 Inlägg
15 augusti 2011
#1163
Kibil skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94453/94453-4c70a66edf211e5ca05beb97078aa122.jpg
Så här kan det se ut efter att man kört på E6an vid kållered en regnig Söndag eftermiddag... Vatten i motorn är inte att leka med.
Det klassar jag som bra vetande wink Dock trist att det hänt.


98 Inlägg
16 augusti 2011
#1164
jonnielahti skrev:
Saab 9000 Aero -91an fanns bara i 75 exemplar i Sverige. dock ligger ett par på skroten redan.
jag håller med. satt och bläddrade i en gammal bilsport från typ 04 för några veckor sedan och där var det ett 4 sidor långt repotage om "äkta" saab 9000 aero alltså 91 års modell. och bilsport påstod att det ändast gjordes 75ex och tyvärr kan jag inte hitta just detta nummer då jag har alla nr av bilsport from 98 till idag och dom är inte organiserade. men ska försöka hitta den och lägga upp en bild så det blir tyst någon gång. vilket fall som hellst tror jag att bilsport leverera korrekt information.'

6 620 Inlägg
16 augusti 2011
#1165
Evildan skrev:
jonnielahti skrev:
den lilla daihatsun, skåpbil, har höger/vänstergäng på hjulbultarna på resp. sida.
Så har även äldre Ford Transiter.
Öppnar även huven från högra sidan på äldre Transiter

De/Dem

2 656 Inlägg
16 augusti 2011
#1166
det finns inga 5 sittsiga roadsters


Evildan
16 augusti 2011
#1167
BMW e30 samt e36 har ratten sittandes något mot mitten av bilen i förhållande till hur förarstolen är monterad,
(som i SAAB 96 fast inte lika extremt) undersök detta innan du opponerar dig.

BMW e39 540i har framvagnen ärvd från e34 540i.
Källa på det?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E39)

BMW 330ix e46 har drivhjulskraften fördelad 62% bak & 38% fram av fler anledningar än för körkänslan, drivaxlarna är enl en BMW-tekniker för klena att klara 50/50 då utrymmet för axlarna är begränsat pga framvagnens konstruktion.
Har han en tillförlitlig källa på även det undrar du förstås?
Jo det har han: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml

9 113 Inlägg
16 augusti 2011
#1168
ekelund88 skrev:
det finns inga 5 sittsiga roadsters
Fel

Detta är en Buick roadster från 1940 med plats för 5-6
http://www.buickstreet.com/1940-buick-4-door-roadster/
http://www.buickstreet.com/wp-content/uploads/2010/09/tgr-40-4dr-roadster-640x480.jpg

1927 Ford 4-Door Phaeton Roadster också med plats för 5-6 pers.
http://www.chooseyouritem.com/classics/ … 09093.html
http://www.chooseyouritem.com/classics/ … adster.jpg
Senast redigerat av Putteliten (16 augusti 2011)


2 656 Inlägg
16 augusti 2011
#1169
Evildan skrev:
BMW e30 samt e36 har ratten sittandes något mot mitten av bilen i förhållande till hur förarstolen är monterad,
(som i SAAB 96 fast inte lika extremt) undersök detta innan du opponerar dig.

BMW e39 540i har framvagnen ärvd från e34 540i.
Källa på det?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E39)

BMW 330ix e46 har drivhjulskraften fördelad 62% bak & 38% fram av fler anledningar än för körkänslan, drivaxlarna är enl en BMW-tekniker för klena att klara 50/50 då utrymmet för axlarna är begränsat pga framvagnens konstruktion.
Har han en tillförlitlig källa på även det undrar du förstås?
Jo det har han: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml
och sista påståendet är fruktansvärt korekt ! smile dock än värre att dom körde med samma drivaxlar på 330xd e46 vilket ofta resulterar i drivaxelbrott ! smile


9 113 Inlägg
16 augusti 2011
#1170
Golf V GT TSI med DSG låda måste bilen stå i växelläge P innan man kan dra ur nyckeln. Glömmer man det måste man starta bilen igen och lägga i P, stänga av bilen och dra ur nyckeln.


2 656 Inlägg
16 augusti 2011
#1171
även i bmw med automat kan man inte dra ut nytcklen om inte spaken ligger i p


NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
16 augusti 2011
#1172
Är det inte så på dom flesta Automatare?. Förutom gamla Amerikanare .

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658

1 080 Inlägg
16 augusti 2011
#1173
Evildan skrev:
BMW e30 samt e36 har ratten sittandes något mot mitten av bilen i förhållande till hur förarstolen är monterad,
(som i SAAB 96 fast inte lika extremt) undersök detta innan du opponerar dig.

BMW e39 540i har framvagnen ärvd från e34 540i.
Källa på det?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E39)

BMW 330ix e46 har drivhjulskraften fördelad 62% bak & 38% fram av fler anledningar än för körkänslan, drivaxlarna är enl en BMW-tekniker för klena att klara 50/50 då utrymmet för axlarna är begränsat pga framvagnens konstruktion.
Har han en tillförlitlig källa på även det undrar du förstås?
Jo det har han: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml
Kritiserar inte fakta, men hur i h*****e kan du kalla wikipedia en säker källa? Det är inte för inte som ingen skola i sverige accepterar wikipedia som källhänvisning..
Senast redigerat av pontiacen (16 augusti 2011)

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

9 113 Inlägg
16 augusti 2011
#1174
_Performance_ skrev:
Är det inte så på dom flesta Automatare?. Förutom gamla Amerikanare .
Inte i alla fall tidiga 850 91-94, resten vet jag inte.


Forummoderator
17 911 Inlägg
16 augusti 2011
#1175
Putteliten skrev:
_Performance_ skrev:
Är det inte så på dom flesta Automatare?. Förutom gamla Amerikanare .
Inte i alla fall tidiga 850 91-94, resten vet jag inte.
Jo, många bilar har denna funktion. Därför har de ofta en liten grej man kan trycka upp med en skruvmejsel synligt eller under växelkulissen som gör att man kan få bilen i rullning för exempelvis bogsering utan att resten av bilen fungerar...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 augusti 2011
#1176
Putteliten skrev:
_Performance_ skrev:
Är det inte så på dom flesta Automatare?. Förutom gamla Amerikanare .
Inte i alla fall tidiga 850 91-94, resten vet jag inte.
Även hondor från 90 tal behöver man ingen p

C H E V R O L E T <3

772 Inlägg
17 augusti 2011
#1177
Children-Of-Bodom skrev:
Putteliten skrev:
_Performance_ skrev:
Är det inte så på dom flesta Automatare?. Förutom gamla Amerikanare .
Inte i alla fall tidiga 850 91-94, resten vet jag inte.
Även hondor från 90 tal behöver man ingen p
Jag tror det är Toyota Aygo Automat där växelläget måste stå i neutral, eftersom det inte finns något p.

Edit: Aygo har ingen automatiskt växellåda. Växellådan är en datorstyrd manuell låda, därav avsaknaden av p-läget.
Senast redigerat av PoulZen (17 augusti 2011)

1 080 Inlägg
17 augusti 2011
#1178
Samma i flera modernare toyota-modeller med "automat", men skit ska skit ha och sällan är det vettigt folk som köper toyota.. wink

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

Evildan
18 augusti 2011
#1179
pontiacen skrev:
Evildan skrev:
BMW e30 samt e36 har ratten sittandes något mot mitten av bilen i förhållande till hur förarstolen är monterad,
(som i SAAB 96 fast inte lika extremt) undersök detta innan du opponerar dig.

BMW e39 540i har framvagnen ärvd från e34 540i.
Källa på det?
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_5_Series_(E39)

BMW 330ix e46 har drivhjulskraften fördelad 62% bak & 38% fram av fler anledningar än för körkänslan, drivaxlarna är enl en BMW-tekniker för klena att klara 50/50 då utrymmet för axlarna är begränsat pga framvagnens konstruktion.
Har han en tillförlitlig källa på även det undrar du förstås?
Jo det har han: http://www.teknikensvarld.se/provkornin … /index.xml
Kritiserar inte fakta, men hur i h*****e kan du kalla wikipedia en säker källa? Det är inte för inte som ingen skola i sverige accepterar wikipedia som källhänvisning..
tog den första källa jag hittade då jag redan kunde svaret.
menar du att tex teknikensvärld är en säkrare källa?

1 080 Inlägg
18 augusti 2011
#1180
Jupp, de läser åtminstone faktan från tillverkaren innan de skriver det. På wiki kan ju vem som helst med ett konto ändra...

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.


Sök