3107
Sök

Tesla sålde fler bilar än Volvo i september 2024

902 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#81
Vettemannen skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
zemet skrev:
Growe skrev:
chrizz skrev:
Jag har en hybrid som laddar DC i 50kW max (batteriet är på 25kWh, så det tar ca 25 minuter till 100%). Tycker det är perfekt när man vill tappa upp snabbt när man är på rull. Men jag använder det mycket sällan ändå. Oftast laddar jag hemma, och då med 1.5kW. Det tar sin lilla stund big_smile

I vilket fall så mår ju batterierna betydligt bättre av att laddas lite långsammare, så för andrahandsvärdet borde det vara mindre attraktivt med bilar som snabbladdat mycket. Framöver kommer säkert sådana parametrar in i bilden när man ska köpa beg. bil. Laddningscykler, antal snabbladdningar, snittladdeffekt osv.

Jag har egentligen inga tvivel på batteriernas hållbarhet, de har ju visat sig hålla förvånansvärt bra över tid, men folk är rädda för det ändå då utbytesbatterierna ofta kostar lika mycket som att byta hela bilen efter några år.
problemet är att batterierna har en beräknad livslängd det finns en anledning att tex tesla har 8års batteri garanti
om dom vorre så fantastika många elbilsägare verkar tro så hade dom vågat ha betydligt längre garanti..

jag är övertygad att beräknad livslängd är 10år  sen efter det lever man på lånad tid.   
det är ju inga evighetsmaskiner som många tycks tro.   det är ju inte heller en vanlig bilmotor.   
men kostnadsskillnaden är ju enorm.  att byta motor på en elbil är dock billigare än en bensin eller dieselmotor.   så där vinner elbilar stort
men när det gäller batterier skulle jag aldrig köpa en 10år gammal elbil och derför blir det aldrig aktuellt för mig att skaffa en elbil. 
just pga batteriernas livslängd.   

risken är för hög för det priset en beg elbil kostar.   en tesla från 2015 borde idag vara bra mycket billigare än en dieselbil med motsvarande mil.  och årgång.  men det är dom inte sätt till batterierna redan är förbrukade och istort sätt noll i värde.. sen kan man "laga" batterier men när några celler blir dålig blir dom det av en anledning.. dom är förbrukade om några celler börjar gå sönder ska man nog räkna med att resten kommer paja inom kort då är det inte roligt när ett batteri kostar 200k
Kostnadsskillnaden är ju inte enorm mellan att byta ett batteri och en motor?
Vad får du betala för att byta en motor på en 10 år gammal bil? Runt 100K gissar jag på om det är någon vanlig tråkig 2.0L motor.
Skall du byta motor på en bil med 500 HK så blir det betydligt dyrare.

Men jag håller med dig om att en gamla tesla är ganska riskabel, förr eller senare går batteriet sönder.
35K mil gick min kollegas Model S innan batteriet gav upp, min förra MS fick batteriet bytt vid 16K mil.
Det är ju inte riktigt jämförbart dock. Att byta en motor helt är ovanligt, man reparerar ju den normalt. Att reparera ett batteri hör inte till vanligheten, och även om man kanske kan göra det ibland det så är det ett helt annat sorts projekt som kräver specialkompetens. Går ens gamla Volvo sönder så kör man den till närmaste verkstad och hämtar ut den fungerande dagen efter big_smile
batterier är inte så komplicerat som det verkar..   i regel är det en eller flera celler som släcker hela batteriet.


man spar inga pengar..   det är grejen man köper en dyr bil för att ersätta en billig bil det blir aldrig en bra grej.. oavsätt hur billigt dom går eller ej. 
skulle aldrig i helvete sätta mig i skuld för en elbil.   när jag kan köpa en 5000kr bil och åka istort sätt gratis med.. det är samma inköpskostnad som lånkostnad varje månad.. och det är där det faller som ett korthus..  visst är man dum och köper nya bilar och tycker det är okej att förlora mängder med tusenlappar bara man rullar ur en bil hall så är det ju helt okej att välja en elbil.   men att ersätta en billig betald bil mot en ny dyr bil på lån det blir liksom aldrig en vinst.
Finns det ens 5000 kr bilar längre? Var flera år sedan jag såg en bil för 5K som inte hade typ rasad motor eller liknande.
Givetvis kan man inte spara pengar jämfört med en 25 år gammal bil för 5000 kr.

Nu vet jag inget om Bennys Volvo, men om han skall byta den mot en ny xc60 eller liknande nästa gång så lär han ju spara pengar på att köpa en MY istället. Speciellt om han kör mycket.
Menar du NY? Jag kollade på besiktningsprotokollen 2022 och 2023 och då hade jag på en 12-månadersperiod kört 413 mil med Volvon. Veteranbil hade jag kört ungefär 150 mil på ett år. Jag är pensionär och vi kör in till stan 1-2 gånger i veckan plus några andra turer hit och dit ibland till återvinningen med Volvon så det skulle väl inte vara speciellt ekonomiskt att köpa en ny XC60 eller vad tycker du? Veteranbilar får kosta lite mer i bränsle. Skattebefriade och billigare försäkring och betalda så blir inte årskostnaden speciellt hög.

/Benny
Han menar MY
Model Y den bilen som är sveriges bäst säljande personbil

902 Inlägg
för 6 timmar sedan
Trådstartare
#82
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.

Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.

Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.

En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.
Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.
Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino

Diagnostekniker
2 633 Inlägg
för 3 timmar sedan
#83
Muskelbil skrev:
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.

Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.

Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.

En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.
Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.
Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino
Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.

Up the RA

Ubåtsingenjör
7 295 Inlägg
för 3 timmar sedan
#84
106 gti är riktigt häftigt! smile
Senast redigerat av SportPilot (för 3 timmar sedan)


Diagnostekniker
2 633 Inlägg
för 3 timmar sedan
#85
zemet skrev:
Jesper328 skrev:
Min Fiorino -11 går 7 dagar i veckan till och från Örebro.
Blir ungefär 230mil i månaden.
Bränslekostnad i September var ~1700kr.
Försäkring 190kr.
Skatt 150kr om man slår ut den månadsvis.

Inköp 22.000kr.
Har lagt ungefär 3500kr på reparationer över 18 månader.
Kanske 1000kr på servicegrejer.

Att försäkra en Model S P100D på mig kostar 3790kr/mån inkl. rabatter.
Man, 30, bor på landet.

En dag mina vänner så förstår även ni att gamla skitbilar är where it?s at.
Ska man lägga pengar så gör man det på en rolig bil.
Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.
Fy satan det var saftiga kostnader du.
Dock så är det fullt förståeligt då Tesla är världsledande vad gäller drivlinan och det är ju aningen sofistikerade grejer.

Men det är ju som sagt att man köper det man vill ha beroende på vad man prioriterar.
Och så skall det vara.
Vill man ha en Tesla så köper man det, och vill man ha ett kylskåp ifrån SMEG så köper man det även fast dessa produkter gör samma jobb dess konkurrenter.

Up the RA

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 181 Inlägg
för 3 timmar sedan
#86
Jesper328 skrev:
Muskelbil skrev:
zemet skrev:

Min P85D kostar 1200 i månaden för 3500 mil/år.
Man 36år på landet.

Jag har reparerat bilen för över 30K i självrisker på ett år. Totala reparationskostnaden om jag inte haft försäkring hade varit en bit över 100K...
Bara AC systemet kostade 78K att reparera(2x kondensor, kylfläkt, battery chiller mm)

Jag är fortfarande sjukt nöjd med bilen dock, men man skall nog vara försiktig med att tro att man sparar pengar på att köra en gammal lyxbil:)

Däremot så tror jag faktiskt att en modern elbil från tex Tesla kommer vara billigare att hålla igång än en ny Volvo.

Jag körde också gamla skitbilar tills jag köpte teslan för ett år sedan.
Hade en Citroen C3 1.6 HDI från 2008 att pendla med.

En dag fick jag nästan en Hyundai i nacken när det helt plöstligt bara blev totalstopp på E6.
Det enda som räddade mig var att Hyundaien hade automatisk nödbroms.

Efter det kände jag att jag har faktiskt råd att köra något annat än en gammal skokartong.
Och jag tillbringar ändå ganska många timmar o året i bilen så något som är bekvämt, tyst och roligt att köra kändes som en rimlig prioritering.
Men det var allt billigare att köra C3a.

Upp till var och en vad man prioriterar såklart:)

Själv hade jag inte heller velat ha en Model Y eller Model 3, men skall man ändå köpa ny bil så tror jag precis som försäljningssifforna visar att dom är ganska svårslagna.
Alla 10-20år gamla lyxbilar kostar pengar att hålla igång
En audi s8
Bmw 7 serie
Eller amg s63
Är inte heller reparations befriade
Att jämföra ett teknik befriat arbets fordon med en lyx bil är möjligt men inte rättvist
Jämför teslan med en bil med liknande fartresurser och utrustning från FIAT

Annars kan vi alla köpa 20 år gamla yaris eller jazz och åka mycket billigare än en fiorino
Vet inte om jag anser en Tesla att vara någon slags lyxbil, inte jämfört med vad vi idag betraktar som lyxbilar iallafall.
Men nog om det.

Grejen är som sådan att de Teslor jag har kört har varit lika tråkiga som vilken bil som helst.
Visst har jag inte kört något Plaid, men de är väl ungefär samma sak fast med mer pulver.

Så varför byta en tråkig bil mot en annan mycket dyrare bil som är lika tråkig?
Skall man allt som oftast bara ta sig till och från jobbet, affären, osv så har det absolut ingen betydelse om man åker en flångny bil eller en gammal.
Ett plus med skåpbil är just skåpet, och ett plus med billig bil är att man inte behöver bry sig.

Acceleration är väl vad elbilar (oftast) gör bra jämfört med liknande bil med förbränningsmotor, men hur ofta nyttjar man den prestandan?

Ska jag lägga pengar så skall det vara en kul bil.
Kul ? 1547hk.
Kul = involverande körupplevelse.

Tycker nog ändå att de bilar med bäst körupplevelse är äldre ?hot hatches? även om de är klena och driver i fel ände.
Skoj, får skaffa mig en 106 GTI som länge legat på listan.
Med fel ände menar du väl så klart fram?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

Diagnostekniker
2 633 Inlägg
för 3 timmar sedan
#87
SportPilot skrev:
106 gti är riktigt häftigt ?
Instämmer till fullo.
En vacker dag..

Edit: Och ja, Benny.
Jag menar framhjulsdrift.
Senast redigerat av Jesper328 (för 3 timmar sedan)

Up the RA


Sök