3066
Sök

Verktyg för spännband till damask

167 Inlägg
för 9 timmar sedan
Trådstartare
#1
För att byta damasker behöver de metall-spännband som sitter i bägge ändar spännas åt efter byte. I en instruktionsvideo såg jag en slags tång där han skruvade åt med hjälp av en blocknyckel.

(https://ibb.co/yNcg8w7)

Inte lyckats hitta korrekt namn på engelska eller svenska för att köpa på t.ex. Trodo eller dylikt.

Finns den här på Biltema
https://www.biltema.se/bil---mc/bilverk … 2000021399

Men frågan är hur bra den är i jämförelse. Gäller u att inte reva upp damasken heller.
Senast redigerat av skreech3 (för 8 timmar sedan)

6 038 Inlägg
för 6 timmar sedan
#2
Använd vanliga buntband om det är damaskerna på styrväxeln du pratar om.
Aah! Såg att det var drivknutsdamask. Funkar med buntband där också men helst vill man ju ha i stål. Verktyget du pratar har jag köpt på antingen Biltema eller Swedol men då har verktyget inte haft mittdelen (den lilla platta grejen).
Senast redigerat av jaka54 (för 6 timmar sedan)


7 368 Inlägg
för 5 timmar sedan
#3
Jag använder LIGAREX.
Band på metervara som låses med speciell tång.
Blir mycket lågt, vilket kan vara nödvändigt på yttre drivaxelknutar med tajta styrspindlar.
Har funnits på Citroenbilar sedan WWII.

167 Inlägg
för 5 timmar sedan
Trådstartare
#4
jaka54 skrev:
Använd vanliga buntband om det är damaskerna på styrväxeln du pratar om.
Aah! Såg att det var drivknutsdamask. Funkar med buntband där också men helst vill man ju ha i stål. Verktyget du pratar har jag köpt på antingen Biltema eller Swedol men då har verktyget inte haft mittdelen (den lilla platta grejen).
Hade tänkt buntband också förut, men nu kommer hela setet med stålband. Tycker den där jag länkade till på Biltema såg oklar ut om den spänner åt tillräckligt, eller om den bara trycker ner, tänkte så det inte står där och glappar...

Fri fart för ett fritt folk!
14 021 Inlägg
för 3 timmar sedan
#5
brukar använda en hovtång och en hammare..   

först sätter jag ihop den så hårt som går sen klämmer jag med hov tången och sen hamrar jag ner bullen och klämmer lite mer ett par gånger så brukar dom sitta perfekt.

Kör fort så hinner inget hända...

2 355 Inlägg
för 2 timmar sedan
#6
Hovtång eller sidavbitare om det är plats-brist funkar alldeles utmärkt. Bara man är LITE försiktig så man inte knipsar av skiten istället, men då lär man vara duktigt stark i händerna big_smile

I värsta fall funkar en vanlig plattång, polygrip osv också... Blir inte "snyggt" för 5 öre, men funkar.



Sök