3690
Sök

Onödigt bilvetande, dela med dig..

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 november 2014
#1361
frasse4 skrev:
Lite på samma tema då; 3 liters raka sexan i Volvo 960 är på 2,9 liter (2922 cc) och togs fram tillsammans med Porsche
Är Porsche inblandade i Volvos 5 och 6cyl?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

383 Inlägg
11 november 2014
#1362
Porsche var involverade i flera volvo modeller på 80 och 90 talet bla volvo 480 med 1,7l motorn även variabla insuget på volvo 850 glt 92, på 850 T5R -95 va dom involverade i trimningen och i inredningen.

9 113 Inlägg
11 november 2014
#1363
Maffia skrev:
Porsche var involverade i flera volvo modeller på 80 och 90 talet bla volvo 480 med 1,7l motorn även variabla insuget på volvo 850 glt 92, på 850 T5R -95 va dom involverade i trimningen och i inredningen.
480, är inte det Renaultmaskiner allihopa?


Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 november 2014
#1364
Maffia skrev:
Porsche var involverade i flera volvo modeller på 80 och 90 talet bla volvo 480 med 1,7l motorn även variabla insuget på volvo 850 glt 92, på 850 T5R -95 va dom involverade i trimningen och i inredningen.
Såpass. Aldrig hört ett ord om det tidigare

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

och Dupont
581 Inlägg
11 november 2014
#1365
16v toppen på rödblockare ska vara framtagen med hjälp av porsche vad jag vet.

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!

383 Inlägg
11 november 2014
#1366
Porsche är ju inte bara biltillverkare utan även konsulter så det är inte konstigt att dom varit inblandade i många olika märken.

Märkestekniker
289 Inlägg
11 november 2014
#1367
Stråna på golvmattan i en supra e ihåliga,för att spara vikt.


46 Inlägg
11 november 2014
#1368
DeeJay_R skrev:
Stråna på golvmattan i en supra e ihåliga,för att spara vikt.
Skulle vara intressant att veta hur mycket vikt dem sparade på det.

Märkestekniker
289 Inlägg
11 november 2014
#1369
Lohi skrev:
DeeJay_R skrev:
Stråna på golvmattan i en supra e ihåliga,för att spara vikt.
Skulle vara intressant att veta hur mycket vikt dem sparade på det.
Absolut. Spec när en supra väger ganska mkt för å va så liten.


Forummoderator
26 305 Inlägg
11 november 2014
#1370
Lohi skrev:
DeeJay_R skrev:
Stråna på golvmattan i en supra e ihåliga,för att spara vikt.
Skulle vara intressant att veta hur mycket vikt dem sparade på det.
Med tanke på hur tung en Supra är original så hade jag dessutom velat haft en källa på påståendet..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 november 2014
#1371
Enligt artikel om Turbo containern i Bilsport för 100år sedan väger ciggtändaren 16,5 gram
Ej kontrollmätt

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

Märkestekniker
289 Inlägg
11 november 2014
#1372
Mack skrev:
Lohi skrev:
DeeJay_R skrev:
Stråna på golvmattan i en supra e ihåliga,för att spara vikt.
Skulle vara intressant att veta hur mycket vikt dem sparade på det.
Med tanke på hur tung en Supra är original så hade jag dessutom velat haft en källa på påståendet..
Stod i bilsports köp guide för supra i en faktaruta,stod inge om hur mkt dom spara i vikt.


österbybruk
267 Inlägg
11 november 2014
#1373
det bakvända extrasätet i saab 95 fanns 59-75, sedan ändrades lutningen på baksätet så "spyfällan" fick inte platts på 76-78 års modell... 78ans 95a måste vara sista bilen med 50talsfenor som västvärlden producerat.
enligt tidningen klassiker måste alla små barn få åka i ett saab extrasäte nån gång då baklängeskräkning är grundbulten i allt saabintresse

Att Trimma en Volvo Är som att Smiska en Gris!
Keep on cruising! -Or burn out!

...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2014
#1374
Jag betvivlar inte att mattstråna i Supra är ihåliga. Men är de ihåliga för att spara vikt? Tveksamt. Kan finnas andra anledningar, tex att tillverkaren råkade använda sig av ihåliga strån, eller att ihåliga strån isolerar bättre (både mot oljud o kyla). Men vad vet jag smile

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

1 861 Inlägg
11 november 2014
#1375
dawwe skrev:
Jag betvivlar inte att mattstråna i Supra är ihåliga. Men är de ihåliga för att spara vikt? Tveksamt. Kan finnas andra anledningar, tex att tillverkaren råkade använda sig av ihåliga strån, eller att ihåliga strån isolerar bättre (både mot oljud o kyla). Men vad vet jag smile
Tror även att det torkar fortare efter att ha blivit utsatt för fukt! ^^


Märkestekniker
289 Inlägg
11 november 2014
#1376
dawwe skrev:
Jag betvivlar inte att mattstråna i Supra är ihåliga. Men är de ihåliga för att spara vikt? Tveksamt. Kan finnas andra anledningar, tex att tillverkaren råkade använda sig av ihåliga strån, eller att ihåliga strån isolerar bättre (både mot oljud o kyla). Men vad vet jag smile
Haha ja men nu äre så att dehär e en forumtråd för onödigt vetande. Då ja tro inte alla här ha tagit reda på att allt stämmer,utan läst fakta om olika saker och hur de är:) och då stod de för att spara vikt smile


...has left the building...
4 474 Inlägg
11 november 2014
#1377
Vilket nr av Bilsport smile ? O Bilsports källa? Mja, jag är ytterst tveksam till att anledningen är "viktbesparing".
Senast redigerat av dawwe (11 november 2014)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Konnässör/TaxiChaufför
3 730 Inlägg
11 november 2014
#1378
dawwe skrev:
Vilket nr av Bilsport smile ? O Bilsports källa? Mja, jag är ytterst tveksam till att anledningen är "viktbesparing".
Vet ej vilket nr. Bilsport källa,hur tänker du då? Meningen med det om tändarens vikt var ironisk. Men jag kan kontrollmäta vikten om så önskas?

Avundsjuka blickar är det bästa jag vet...
...och självgodhet är en Dygd!!

1 497 Inlägg
11 november 2014
#1379
dawwe skrev:
Vilket nr av Bilsport smile ? O Bilsports källa? Mja, jag är ytterst tveksam till att anledningen är "viktbesparing".
Från CarThrottle: http://www.carthrottle.com/retrospectiv … s-part-ii/

Performance was explosive.  Car & Drive timed a stock, six-speed Supra Turbo to sixty miles an hour in 4.6 seconds.  What was most interesting was the extensive lengths Toyota went to minimize weight given all the equipment; a Supra Turbo weighed in around 3400lbs, so they weren't entirely successful.  But seriously: aluminum formed the hood, targa roof, front crossmember, upper suspension A-arms, oil pan, and transmission pan.  Then there were the dished-out head bolts, hollow-fiber carpet mats (not even kidding), a magnesium steering wheel, a gas-filled rear spoiler (huh?), and the fact that they chose not to include an unnecessary dual exhaust on the Turbo model.  As a result, the model was about 200lbs lighter than the MK3 - despite producing way more power.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.

Märkestekniker
289 Inlägg
11 november 2014
#1380
Forumryttare. Här kommer de:

Bilsport 19 2010. Citerar!! "toyota satsade många utvecklingstimmar på att spara vikt,tex är motorhuven,de övre triangellänkarna och motorfästerna gjorda i aluminium. De mest extrema - och kanske mest omskrivna - exemplet på bantningshysterin är att golvmattornas strån är ihåliga!" Nöjd?? Ha bara sett dig säga emot alla på de trådar ja sett dig i. Så besvära nån annan nu:)



Sök