3209
Sök

Vän kört för fort med min bil, fick brev från polis

Ubåtsingenjör
7 297 Inlägg
för 10 timmar sedan
#21
jaka54 skrev:
Kan inte förestå varför polisen skulle fråga Vem som körde vid det aktuella tillfället!? -Det spelar väl ingen roll vem som körde! Boten skickas väl ut till bilägaren. Och då betalar bilägaren! -Eller hur!
Nej.


911 Inlägg
för 8 timmar sedan
#22
granadadr skrev:
golare har inga polare,, tur jag ej är vän med er Mack och muskelbil wink  skillnad om dem kört som svin,, vilket dem INTE gjort,,
Nej mina vänner behöver inte skyddas från polisen
Mina vänner står för sina misstag
Mina vänner låter inte polisen kontakta mig och besvära mig för något dom gjort
Mina vänner slösar inte på polisens viktiga tid och pengar som kan användas till andra saker
Mina vänner är vänner

911 Inlägg
för 8 timmar sedan
#23
jaka54 skrev:
Kan inte förestå varför polisen skulle fråga Vem som körde vid det aktuella tillfället!? -Det spelar väl ingen roll vem som körde! Boten skickas väl ut till bilägaren. Och då betalar bilägaren! -Eller hur!
I andra länder kommer böterna till bilägaren som parkeringböter gör i Sverige att ägaren blir ansvarig
I Sverige är det föraren som är ansvarig på gått och ont men böterna skickas till bilägarna
Om du och din granne kör varandras bilar klarar ni från fartkameror
Om bilägarna blir ansvariga skulle det nog bli annat ljud i skällan

7 366 Inlägg
för 8 timmar sedan
Trådstartare
#24
Jaka,, du behöver läsa på lite,, är föraransvar,, inte ägaransvar i Sverige


2 357 Inlägg
för 7 timmar sedan
#26
Mack skrev:
Intressanta..synsätt ni har på saken.
Själv hade jag blivit jävligt förbannad jag..
Jag med, kanske. Inte för botens skull, utan mer för att den som lånade MIN bil  visade sig vara extremt respektlös mot något JAG äger och betalar för!

I ditt fall hade jag blivit riktigt förbannad jag också. Men om jag fått en lapp i lådan där det framgår, exempelvis, att hen kört 85km/h på 80km/h sträcka skulle jag inte bry mig ett dugg. Detta förutsatt att det inte är ett inbetalningskort dvs, utan mer som TS' fall där dom vill veta vem som körde. Men hade det istället stått 180 på 80-väg, då hade jag nog blivit lite upprörd wink


6 045 Inlägg
för 7 timmar sedan
#27
OK! Så i sverige frågar polisen vad men heter och vilken adress man har och i bästa fall är det man säger sant  så polisen kan skicka ut en bot till den adress man uppgivet?! -Då gäller det att alla talar sanning...
Förlåt min okunskap men det var åratal sen jag åkte fast för fortkörning...


Ubåtsingenjör
7 297 Inlägg
för 7 timmar sedan
#28
jaka54 skrev:
OK! Så i sverige frågar polisen vad men heter och vilken adress man har och i bästa fall är det man säger sant  så polisen kan skicka ut en bot till den adress man uppgivet?! -Då gäller det att alla talar sanning...
Förlåt min okunskap men det var åratal sen jag åkte fast för fortkörning...
Det är föraren som åker dit, inte ägaren av bilen. Kan de inte identifiera vem föraren är så är ägaren av bilen inte skyldig att berätta vem som kör.


Fri fart för ett fritt folk!
14 024 Inlägg
för 5 timmar sedan
#29
Muskelbil skrev:
granadadr skrev:
golare har inga polare,, tur jag ej är vän med er Mack och muskelbil wink  skillnad om dem kört som svin,, vilket dem INTE gjort,,
Nej mina vänner behöver inte skyddas från polisen
Mina vänner står för sina misstag
Mina vänner låter inte polisen kontakta mig och besvära mig för något dom gjort
Mina vänner slösar inte på polisens viktiga tid och pengar som kan användas till andra saker
Mina vänner är vänner
då får man sitta där själv och röttna..

skulle aldrig mer prata med den som berättade att jag kört förfort.
men och andra sidan har jag inga dåliga kompisar.  dom skulle bara skratta och kasta pappret eftersom det endå inte är deras jobb eftersom dom inte är poliser och inte har något ansvar att hjälpa polisen med strunt brott..

jag själv berättar att nu får du köra hur fort du vill förbi kamerorna för jag skiter i vilket eftersom det endå inte drabbar mig smile

SportPilot skrev:
Ja ett därför med e skär djupt in i ryggraden!
se derför mår du dåligt av en felstavning jaja härligt att hjälpa till!

Kör fort så hinner inget hända...

911 Inlägg
för 5 timmar sedan
#30
Growe skrev:
Muskelbil skrev:
granadadr skrev:
golare har inga polare,, tur jag ej är vän med er Mack och muskelbil wink  skillnad om dem kört som svin,, vilket dem INTE gjort,,
Nej mina vänner behöver inte skyddas från polisen
Mina vänner står för sina misstag
Mina vänner låter inte polisen kontakta mig och besvära mig för något dom gjort
Mina vänner slösar inte på polisens viktiga tid och pengar som kan användas till andra saker
Mina vänner är vänner
då får man sitta där själv och röttna..

skulle aldrig mer prata med den som berättade att jag kört förfort.
men och andra sidan har jag inga dåliga kompisar.  dom skulle bara skratta och kasta pappret eftersom det endå inte är deras jobb eftersom dom inte är poliser och inte har något ansvar att hjälpa polisen med strunt brott..

jag själv berättar att nu får du köra hur fort du vill förbi kamerorna för jag skiter i vilket eftersom det endå inte drabbar mig smile

SportPilot skrev:
Ja ett därför med e skär djupt in i ryggraden!
se derför mår du dåligt av en felstavning jaja härligt att hjälpa till!
Mina vänner berättar själva om dom gjort något fel som kan drabba mig
Dom tar ansvar istället för löss som försöker smita undan
Slösa med polisens resurser vilket white trash

911 Inlägg
för 5 timmar sedan
#31
granadadr skrev:
som sagt Muskelbil,, tur vi ej känner varandra wink
Med din inställning till att ta ansvar så kvittar det mig
Uselt av din vän att lägga problemet med polisen på dig

8 881 Inlägg
för 5 timmar sedan
#32
granadadr skrev:
Jaka,, du behöver läsa på lite,, är föraransvar,, inte ägaransvar i Sverige
Varför alla dessa ,,,,,,,,,,, i dina inlägg? Sen har du fel vad gäller ägaransvar i ditt fall är det föraransvar så där har du rätt, men det finns fall där ägaren är ansvarig och det är t.ex. om du lånar ut bilen till en som saknar körkort.

Fotograf på tierpidag.se

Fri fart för ett fritt folk!
14 024 Inlägg
för 3 timmar sedan
#33
jaka54 skrev:
Kan inte förestå varför polisen skulle fråga Vem som körde vid det aktuella tillfället!? -Det spelar väl ingen roll vem som körde! Boten skickas väl ut till bilägaren. Och då betalar bilägaren! -Eller hur!
så du menar att du missat att det är föraransvar på fortkörningar med andra ord ägaren kan aldrig belastas för en fortkörning i sverige.   

om man skulle ändra det till ägaransvar hade man inte kunnat ta körkortet för folk som kör för fort vid fartkameror.  derför man har det som det är.  man måste helt enkelt bevisa vem som kört fort eftersom fortkörning är ett brott. 

trodde det inte fanns så outbildade folk idag som inte vet att det är så.. 

i norge därimot åker föraren på det men norge är ett dret land så där ska man undvika in i det sista smile

Lucif3r skrev:
Mack skrev:
Intressanta..synsätt ni har på saken.
Själv hade jag blivit jävligt förbannad jag..
Jag med, kanske. Inte för botens skull, utan mer för att den som lånade MIN bil  visade sig vara extremt respektlös mot något JAG äger och betalar för!

I ditt fall hade jag blivit riktigt förbannad jag också. Men om jag fått en lapp i lådan där det framgår, exempelvis, att hen kört 85km/h på 80km/h sträcka skulle jag inte bry mig ett dugg. Detta förutsatt att det inte är ett inbetalningskort dvs, utan mer som TS' fall där dom vill veta vem som körde. Men hade det istället stått 180 på 80-väg, då hade jag nog blivit lite upprörd wink
jag hade varit stolt om polarn kört 180 med min bil smile

fortaste jag kört med någon polares bil är mätaren ut på polarns 850R  den fastna vid 260 men fortatte till varvstoppet innan den slutade dra smile

iof rätt stadig bil   värre med polarns volvo 360 med 16v turbo  då satt polarn med i passagerarsätet den gick ut på varvstoppet på 5an cirka 220-230   iof var han lite nervös men åkt med honom i hans bilar när kört likdant   
bilar är gjorda för att användas.   och ska tuktas hårt..   ärligt förväntar jag mig inget annat när jag lånar ut en bil till någon.. 

iof var jag lite nervös i helgen som var när Dotterns pojkvän som är typ 19 lånade min bil men det var mest att riskera parkeringsböter för ungar är ju inte så smarta alltid.   men bilen var hel och jag hoppas han drog ur den ordenkligt även om det är en slö polo diesel så ska den allt jobba lite så det inte sotar igen smile

Kör fort så hinner inget hända...


Sök