2621
Sök

Rund baslåda? bra eller dåligt?

5 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
Tänkte bygga en ny baslåda, har tidigare byggt en portad och ett par slutna. tänkte höra efter ifall nån har byggt en rund baslåda. Alltså, en baslåda som ser ut som en stor boll.
lådan/bollen (ca 42 iter sluten) gör jag utav glasfiber, förstärker med lite mdf stag, kopplar in 2st RF 10tummare o driver det hela med ett RF monoblock t1500db.

Nå vad tror folk: bra.. eller anus?

//Matte

801 Inlägg
27 maj 2008
det va en väldigt bra fråga.. Men en ännu bättre fråga är hur i helvete du ska lyckas böja basen, om du ska ha en helt rund låda wink big_smile haha. ser fram emot ett svar på detta.

5 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
hittade en pilates boll som va 45cm i diameter. limma fast 2st 10tumms ringar påren. sen plasta. sen spräcka bollen, dra ut den genom mdf ringarna.
fast jag tror ljudet ska bli bra. har ju liksom tänkt attt destå mindre raka hörn, desto bättre/mer kontrollerat ljud.
ser nog jävligt häftigt ut oxså när den sitter på plats i bakluckan oxså...

16 197 Inlägg
27 maj 2008
rund baslåda e typ de bästa va gäller en låda.. smile 0% risk för stående vågor i lådan.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

5 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
En följd fråga oxså, visst har jag tänkt rätt nu. att antalet liter som får plats i lådan borde bli 45liter om diametern på lådan är 45cm..?
e det fler som tror det blir bra, får jag nog börja plasta i helgen..

16 197 Inlägg
27 maj 2008
vettefan hur man räknat litervolymen på en boll men de ska ja söka vidare på.

5 Inlägg
27 maj 2008
Trådstartare
ska lägga upp lite bilder efter helgen när jag förhoppningsvis hinner börja med bygget... tacksam om ja får lite fler svar ändå...
typ om  jag det är någon vet omen totalt värdelös idé. skönt o få veta det innan det brakar ihop senare..tongue

956 Inlägg
27 maj 2008
Så här räknar man ut den R*R*R*pii*4/3 = 22.5*22.5*22.5*3.14*4/3=47.68l

Edit: Tror att det kommer bli riktigt coolt med en rund låda, så kör på den iden.
Senast redigerat av luunggan (27 maj 2008)

hur kan man jämnföra en volvo 740 mned en sierra helt olika bilar. de är som att jämnföra en katt och ett lejon i styrka ju:S
//snoddas

43 Inlägg
28 maj 2008
Håller med om att en rund låda är det bästa som du kan ha. Om du ska ha den riktigt optimal ska du montera basarna med magneterna mot varandra så att de släcker ut varandras vibrationer. Jag vet en som gjorde en liknande låda i väldigt tunt material och det funkade perfekt.

Lycka till

16 197 Inlägg
28 maj 2008
ja skulle snarare sätta basrna så nära varann som möjligt smile

21 761 Inlägg
28 maj 2008
Jag tror knappast att det hörs större skillnad på ljudet mellan en fyrkantig låda och en rund låda. Det där med risk för stående vågor finns inte när det handlar om basfrekvenser under 100 Hz och om avståndet mellan två parallella väggar håller sig under ca 1,7m.

Däremot för mellanregisterlådor så kan det vara bra med rund låda eftersom frekvensernas våglängd brukar kunna vara lika långa som något av avstånden mellan lådans innerväggar, vilket ger upphov till stående vågor.

Fördelen med rund låda är i så fall stabiliteten, den är nog betydligt större än med fyrkantig låda smile.

Sök