3188
Sök

effektökning utan katalysatorer?

20 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#1
Hej.

Kör en Omega 2.6:a. Den har ju dubbla kattar. Får man någon effekt ökning om man fimpar dom och bara har rör där i stället?

Micke


2 072 Inlägg
9 108 Inlägg
28 maj 2008
#3
Jag prövade på en Omega 2,0 och jag tyckte nästan den gick sämre... Det ska ju vara ett visst mottryck i sugmotorer.

Jag körde med ersättningsrör även på en Omega 3000 24V och inte heller där märkte jag någon skillnad när jag satte tillbaks kattarna innan besiktning..

Slutsats: Du kan få köpa mina katersättningsrör för 200 spänn om du vill wink Dom är bara att skruva fast på din Omega.


654 Inlägg
28 maj 2008
#4
En bra fråga,vanligen så brukar man väl kanske vinna lite mera flås.
Men iom att många motorer är den andra olik och exakt hur det blir på din bil har ja inte en aning om tyvär.
En N/A motor behöver dock ha ett visst "motstånd" för att gashastigheten skall bli bra.
Har lite med fyllnads effekten - gasflödets hastighet att göra.Typ hur fort avgaserna kan lämna systemet utan att flödet stannar upp.
prova ta bort den och sätt ett vanligt rör i mellan så märker du sen.

20 Inlägg
28 maj 2008
Trådstartare
#5
MilleN skrev:
Jag prövade på en Omega 2,0 och jag tyckte nästan den gick sämre... Det ska ju vara ett visst mottryck i sugmotorer.

Jag körde med ersättningsrör även på en Omega 3000 24V och inte heller där märkte jag någon skillnad när jag satte tillbaks kattarna innan besiktning..

Slutsats: Du kan få köpa mina katersättningsrör för 200 spänn om du vill wink Dom är bara att skruva fast på din Omega.

Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke


5 710 Inlägg
29 maj 2008
#6
Visst ger det en viss effekt.....men den är så liten att det är svårt att avgöra om det märks.
Jag tycker heller inte att det är värt besväret, ligga slita i gamla rostiga avgasrör varje år inför besiktningen.......nä roligare saker kan man ju tänka sig.

MVH Jonas
..............

9 108 Inlägg
29 maj 2008
#7
mi5pen skrev:
Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke

Ja det är samma avgassystem på 3000 24V som på 2,6 så det är prick samma. Samma skruvhål på ersättningsrören som på kattarna och allt, bara att smäcka dit.


8 156 Inlägg
29 maj 2008
#8
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

3 120 Inlägg
29 maj 2008
#9
Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

Jag håller med!
Att ligga och ta bort kattarna på gamla sura standardbilar är tämligen meningslöst.
Köp en racekatt om ni nu tvunget vill få mindre mottryck.


20 Inlägg
29 maj 2008
Trådstartare
#10
MilleN skrev:
mi5pen skrev:
Är de dubbla rör? För jag har 2 rör som går ihop till ett i sista ljudisen

Micke

Ja det är samma avgassystem på 3000 24V som på 2,6 så det är prick samma. Samma skruvhål på ersättningsrören som på kattarna och allt, bara att smäcka dit.

vad ska du ha för dem i sånt fall?

Micke


3 Inlägg
29 maj 2008
#11
WildThing skrev:
Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

till och med ännu mer än 10.000 snarare 17.000. Brors polare fick böter för att han kört utan katt...


1 723 Inlägg
29 maj 2008
#12
jag märkte ingen skillnad mellan kattlöst och med katt. så nu sitter den på.

8 883 Inlägg
29 maj 2008
#13
Om inte annat så blir det större "effekt" i bötes kontot.....

Fotograf på tierpidag.se

1 Inlägg
16 november 2008
#14
jag slet bort kattarna på min 12v omega 3000, O det gjorde skillnad iallafall. blev mycket starkare o varv villig. Sen det här med miljön så fick jag bättre avgasvärden med smile

761 Inlägg
17 november 2008
#15
Effektökningen består nog i psykologiska hästkrafter i form av ökat motorljud. Du vinner kanske en aning effekt på höga varvtal men förlorar den på de lägre. Så summa sumarum är att det är inte lönt att krångla med det, du slipper bli skititig, slipper krångla inför varje besiktning och miljön mår bra.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

1 062 Inlägg
17 november 2008
#16
jag vet att det märkes ganska bra på min bil när jag plocka av kissen iofs en trimmad turbobil
men ändå

mvh

Team Björkeryd

354 Inlägg
17 november 2008
#17
Kat. är överskattat smile


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 november 2008
#18
WildThing skrev:
Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

Källa på det?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 november 2008
#19
minst skrev:
WildThing skrev:
Phaetoon skrev:
Den marginella vinsten man får av att ta bort katalysatorerna äts upp av miljöförlusten och jobbet med montaget. Det är iaf min åsikt.

....samt att blir man tagen av tex en flygande besiktning och saknar katalysatorer så åker man på en miljöbot som är dryga 10 000:-

till och med ännu mer än 10.000 snarare 17.000. Brors polare fick böter för att han kört utan katt...

Källa på det? Du får gärna visa en sida där det finns en tryckt lagtext om att det är 17k i böter på att köra utan katt, om du inte kan komma fram till till någon form av fakta tycker jag att du ska sluta sprida den här myten.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

354 Inlägg
17 november 2008
#20
Har oxå lite svårt att tro det där..



Sök