4116
Sök

Köpråd: Större kombi för högt 60000 kr

194 Inlägg
9 juni 2008
Trådstartare
Peegee:
Apropå inköpspriset så är det så att jag redan ligger lite på smärtgränsen. Det är därför viktigt hur mycket bilarna kostar - och om man kan komma lite billigare undan så är ju det alltid en fördel. Men som sagt är det också bra att tänka långsiktigt. Det är därför jag ställer alla frågor.

Härligt att höra att du är nöjd med bilen! Vad är det bästa med den, och hur använder du den? Är det mycket lastning, eller är det långsträckor, eller är det familjeracer..? vad tycker du är bäst och sämst med Passaten?

Sarge:
Vad kan man göra om de har gnällande framvagnar? Jag är inte en jättefena på mekande, som ni kanske förstår. Är det smörjning av något slag, eller är det bara att byta framvagn helt?

henrikh:
Jag vill helst inte "byta ner" mig i årsmodell - det är därför jag har tittat på lite nyare bilar.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

2 337 Inlägg
9 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Sarge:
Vad kan man göra om de har gnällande framvagnar? Jag är inte en jättefena på mekande, som ni kanske förstår. Är det smörjning av något slag, eller är det bara att byta framvagn helt?

Det är till att byta några delar, har inte vilka i huvudet. Ska se om jag kan gräva fram tråden som detta diskuterades i. Iofs borde det vara åtgärdat på de flesta bilar, men det är ju ingen garanti.

194 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Nu har jag fått svar på vad det skulle kosta att koppla ur airbag på Saaben i alla fall (=eftersom jag ska ha bilbarnstolen fram).
1200kr. Så det var inte så blodigt som jag trodde. Ska se om jag kan få svar från Volvo också. Och Passat.

Ford Mustang
You're an American classic -- fast, strong, and bold. You're not snobby or pretentious, but you have what it takes to give anyone a run for their money.

175 Inlägg
17 juni 2008
Hur går det ? smile

194 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Det går långsamt men ostadigt framåt. Saaben jag har tittat på kan levereras inom 2 veckor - den gamla ägaren ska hinna få sin nya bil först. Och jag har ju inte jättebråttom, så det går ju att vänta på. Under tiden kollar jag på de bilar ni har föreslagit för att se om jag fastnar för någon av dem, men än så länge måste jag erkänna att det är 9-5:an som känns bäst. Måste bara provköra den först...

Sandzoo: vad vill du ha för din bil? smile

Ford Mustang

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
19 juni 2008
Volvo är ju grymt överlägsna på kombi-fronten. Min 855 kombi kändes som ett hus, när man var
och handlade. Och inte fasen gjorde det något om man fick för sig att handla några hyllor, vardagsrumsbord
eller liknande. Allt fick plats. V40 är dock lite liten, som du säger.

Peugeot 407 är ju rätt trevlig. Men frågan är om du får en vettig sådan för under 60.000kr?

Mollllgan
19 juni 2008
Lånar tråden lite bara hoppas det e oki.

"Psykdoktorn" I ditt första inlägg så skriver du att det ska vara från bilhandlare..

Vilka e fördelarna med en bilhandlare ska ju med köpa ny bil men vet inte vad för nån....

Mvh

Yrkesförare
1 073 Inlägg
19 juni 2008
Tycker Octavian är ett givet val.
Tycker dessutom inte att du kan jämföra den med Felician, som är en skitbil i mina ögon. Octavian ligger ljusår före i allt.

2 924 Inlägg
19 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Peegee:
Apropå inköpspriset så är det så att jag redan ligger lite på smärtgränsen. Det är därför viktigt hur mycket bilarna kostar - och om man kan komma lite billigare undan så är ju det alltid en fördel. Men som sagt är det också bra att tänka långsiktigt. Det är därför jag ställer alla frågor.

Härligt att höra att du är nöjd med bilen! Vad är det bästa med den, och hur använder du den? Är det mycket lastning, eller är det långsträckor, eller är det familjeracer..? vad tycker du är bäst och sämst med Passaten?

Jag kör ca 2500mil/år med den i blandad körning; långresor, stadskörning, jobbresor, familjeracer mm
Jag tytcker den är bekväm, snabb, rymlig och finns gott om eftermarknadsprylar/styling till den som jag gillar!
Sämst, hmm... strålkastarna orginal e sådär men mina ja g bytt till ger stor skillnad...låter säkrt klyschigt men jag kommer inte på så mkt som jag tycker är sämst roll

~ Life is short, have FUN! ~

2 924 Inlägg
19 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Nu har jag fått svar på vad det skulle kosta att koppla ur airbag på Saaben i alla fall (=eftersom jag ska ha bilbarnstolen fram).
1200kr. Så det var inte så blodigt som jag trodde. Ska se om jag kan få svar från Volvo också. Och Passat.

Det kan jag tillägga att jag betalar 900kr för på märkesverkstad på Passat:en, ska nämligen göra det nästa vecka

~ Life is short, have FUN! ~

194 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
_s40_
Självklart är det ok att låna tråden smile De fördelar jag ser är väl att bilarna ska ha genomgått typ service -eller i alla fall blivit genomkollade. Det finns ju varudeklaration på bilarna då, där man ser vad som är gjort och vad som är under normalt slitskick.
Dessutom brukar man få viss garanti - typ att om bilen plötsligt går sönder inom 1-3 månader (beroende på hur gammal bilen är) så kan man gå tillbaka och få det åtgärdat.
Sedan har jag lite lättare att pruta med bilhandlare (även om jag inte är särskilt bra på det). Jag känner mig alltid som en ärkeknöl när jag hugger av priset för någon privatare.
Men om du ska köpa ny NY bil som i senaste årsmodellen så ingår ju mycket mer redan från början...

Tega:
Vad är det bästa med Octavian? Ser att du har beställt en, så jag antar att det är en väldigt ny Octavia? Är det bra lastutrymme på den? Är det "knöggligt" i bagageutrymmet, eller är det slätt golv?

Peegee:
Det verkar ju som om Passaten har många fördelar. Har kollat upp några fler verkstäder - priset ligger tydligen på mellan 650 kr - 1600 kr att koppla ur kudden fram. Så det gäller verkligen att kolla priser...

Ford Mustang

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
19 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
Tega:
Vad är det bästa med Octavian? Ser att du har beställt en, så jag antar att det är en väldigt ny Octavia? Är det bra lastutrymme på den? Är det "knöggligt" i bagageutrymmet, eller är det slätt golv?

Octavian är ÖKÄND för sitt stora bagageutrymme. Klass med V70 t o m.
Senast redigerat av THEBADGUY (19 juni 2008)

Allt för den där jävla hatten!

194 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
TheBadGuy:
Är det sant? Jag har hört att det är bra utrymme om man jämför med tidigare Skodor, men att det inte är gigantiskt. Är det någon årsmodell som utmärker sig utrymmesmässigt?

Ford Mustang

194 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Och en helt annan fråga:

När en bilhandlare skriver att de säljer för kunds räkning, vad innebär det? Någon som vet?

Edit: stavfel...
Senast redigerat av Psykdoktorn (19 juni 2008)

Ford Mustang

Gorgilus addictus
4 762 Inlägg
19 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
TheBadGuy:
Är det sant? Jag har hört att det är bra utrymme om man jämför med tidigare Skodor, men att det inte är gigantiskt. Är det någon årsmodell som utmärker sig utrymmesmässigt?

Ska nämnas att Octavian är något mindre än V70. Men är ändå väldigt stor inuti.

Ja 01-08 är riktigt stora inuti enligt min mening.
Du får en 02-03 för 60 000 smile.

Allt för den där jävla hatten!

vectra--power
19 juni 2008
Jag skulle lätt köpt en Opel Omega kombi av nyare årsmodell. Finns ju både i v6a och vanlig 2.2/2.0.

Tex denna   http://www.blocket.se/vi/16745476.htm?ca=15_s

Finns ju nyare än 2000 också. Detta var bara ett exempel.
Senast redigerat av vectra--power (19 juni 2008)

Mollllgan
19 juni 2008
Psykdoktorn skrev:
_s40_
Självklart är det ok att låna tråden smile De fördelar jag ser är väl att bilarna ska ha genomgått typ service -eller i alla fall blivit genomkollade. Det finns ju varudeklaration på bilarna då, där man ser vad som är gjort och vad som är under normalt slitskick.
Dessutom brukar man få viss garanti - typ att om bilen plötsligt går sönder inom 1-3 månader (beroende på hur gammal bilen är) så kan man gå tillbaka och få det åtgärdat.
Sedan har jag lite lättare att pruta med bilhandlare (även om jag inte är särskilt bra på det). Jag känner mig alltid som en ärkeknöl när jag hugger av priset för någon privatare.
Men om du ska köpa ny NY bil som i senaste årsmodellen så ingår ju mycket mer redan från början...

Okej nja det blir rn 05:a- 06:a inte nyare känner att det e alldeles för dyrt...
Jag kan fasen inte pruta överhuvudtaget har sagt att nu ska jag pruta ner denna bil nårra 1000 men nej då känner nästan att jag ger mer än vad som är begärt=) Korkat men sant.. Dessutom så lutar det åt att jag köper bil av min svärfars brorsa som är säljansvarig på en större bilfirma i Helsingborg. Där vågar jag absolut inte pruta...big_smile Aja får la se hur det går.. den dagen den sorgen=) Mvh

194 Inlägg
20 juni 2008
Trådstartare
TheBadGuy:
Då kanske jag ska börja slänga blickar på Octavian igen. Men de jag har hittat ser ut ungefär som en Felicia, så det blir lite trist att byta bil då...Men! Jag ska leta vidare! smile

vectra--power:
Jag har faktiskt funderat lite på Opel, men mest på Astran. Omegan ser dock betydligt fräschare ut.

_s40_:
Om det är din svärfars bror du ska handla av - kör på familjerabatt smile Är värt ett försök i alla fall. Eller om han kan slänga med lite extra utrustning eller något...Det är ju aldrig fel.

Ford Mustang

Mollllgan
20 juni 2008
_s40_

Om det är din svärfars bror du ska handla av - kör på familjerabatt smile Är värt ett försök i alla fall. Eller om han kan slänga med lite extra utrustning eller något...Det är ju aldrig fel.

Hahahahah familjerabatt:D Det ska jag fa- testa vart ju ngt nytt=)
Jag hade satsat på Saaben om jag vore du... Fin komfort om inget annat....

Ha det bra Mvh Morgan

Sök