3319
Sök

bättre tryck med annan bas?

stahre
30 maj 2008
Trådstartare
jag har ett dåligt steg från biltema,deras näst dyraste. och så en baslåda ur mds fanatic serie, inge vidare och undrar därför om jag får bättre tryck om ag byter bas till en med bättre potential, men använder samma steg?

Slutsteg, High Performance 1000 W
Med inbyggt delningsfilter. Uteffekt vid 2 W: 4 x 100 W, uteffekt vid 4 W: 4 x 80 W, uteffekt vid 4 W bryggkopplat: 2 x 230 W. Förvrängning: £ 0,1 %. Mått: 453 x 230 x 83 mm (lxbxh).

123 Inlägg
30 maj 2008
Men om du har ett som du säger dåligt steg, varför byter du bara inte steget?
Hade jag gjort

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

6 851 Inlägg
30 maj 2008
Har svårt att tro det. Skulle nog mera säga att det KAN vara steget som du ska byta.
Om du har nån kompis som har ett starkare steg kan du fråga om du kanske kan få testa din låda till det steget.
Blir det då bättre, byt steg.

PS: Du kan ha en bas för massa 1000kr, men den kommer inte spela mer/bättre om ditt steg är dåligt.
Senast redigerat av TT-Avant (30 maj 2008)

stahre
30 maj 2008
Trådstartare
ok, men höjer jag volymen en hel del, smäller det till, eller svårt att förklarar ljudet men tycker det låter som lådan inte pallar med.... borde ju rimligt vis inte vara så eftersom den har mer effekt än vad steget ger.. aja ska fundera på att byta steg.. är fattig bara:P

btw lådan är en fanatic 12" med 600 w 250 w rms. köpte den jävligt billigt på bilmässan i älvsjö:P

någon som har tips på billigt prisvärt steg med kanaler så jag kan driva framsystemet också
Senast redigerat av stahre (30 maj 2008)

Skåne Crazy Crew
701 Inlägg
30 maj 2008
har man ett underdimensionerat steg kan man till och med paja basen om den kräver mer än steget kan leverera.
jag säger också byt steget, om basen och lådan nu är bra.

8 156 Inlägg
30 maj 2008
Uteffekt vid 2 W: 4 x 100 W. Det ska vara vid 2 Ohm, inte Watt. Tänkte bara påpeka missen innan någon annan gör det på ett mindre snällt sätt.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

* Klåpare
1 718 Inlägg
30 maj 2008
Phaetoon skrev:
Uteffekt vid 2 W: 4 x 100 W. Det ska vara vid 2 Ohm, inte Watt. Tänkte bara påpeka missen innan någon annan gör det på ett mindre snällt sätt.

Japp. Saxar man text (i detta fall från Biltema.se) så blir omega-symbolen ett W här på forumet. Kan vara bra att komma ihåg.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

stahre
30 maj 2008
Trådstartare
okej okej

123 Inlägg
30 maj 2008
det är som med allt annat på biltema, en del är bra, en del är skit!
Billjudet håller jag mig ifrån, köpte ett par sk "kraftiga" 6x9:or till skrotbilen, höll i en vecka ungefär

Livet är inte en dans på rosor....det är en lek också

6 851 Inlägg
30 maj 2008
stahre skrev:
borde ju rimligt vis inte vara så eftersom den har mer effekt än vad steget ger.. aja ska fundera på att byta steg.. är fattig bara:P

Lådan har inte mera effekt än steget, lådan har 0 i effekt/watt..Det som står på basen/lådan är vad den klarar av max..inte vad den kan leverera, för det kan den inte.
Det watt antal som står är då (får man hoppas) riktiga watt den ska tåla.
Har du 250W rms (alltså äkta) så ska den basen spela på ganska bra iaf.
Du kan alltså köpa dej ett steg som ger lite mera än basen klarar, utan att vara bekymrad.

Själv har man ett DLS A6 steg som i 2ohm ska ge 870W vid 13.8V, men basen klarar "bara" 450W rms/2ohm.
Det jag vill säga med det är att man måste justera in steget efter basen.
Det är värre,som nån annan skrev, att ha för lite effekt. Risken är då att man pressar steget till över vad det klarar och då börja det dista, vilket i sin tur kan förstöra basen.
(enkelt förklarat wink )

stahre
30 maj 2008
Trådstartare
okej. tack för upplysningarna, kan typ inget om detta så.. ska kolla mig efter ett nytt steg kanske begagnat.

undrar om det är någon som har bra tips på vad för typ bas och storlek man ska ha om man lyssnar på jävligt blandad musik, fast kanske mest techno

1 058 Inlägg
30 maj 2008
tyvärr... för att få mkt trycka i bilen så kostar det lite flis.. pengar och kunskap om produkter och hur dom ska användas är receptet på att få ett bra/högt ljud..

exempelvis biltema steg.. seriöst. man kan få ett bättre steg för liiiiite mer pengar.. och hade du köpt en annan bättre lämpad lättdriven bas som inte vill ha ett monster steg hade du vipps fått mkt bättre tryck. annat man ska tänka på är att lasta steget för att få ut max effekt, att kablar är rättdimensionerade och klämda, bra jordpunkt mm..

PoLoud =D

119 Inlägg
30 maj 2008
Den basen kan låta ganska bra i rätt låda!   Vad har du för bil och resten av systemet?   Kan nog säga ganska säkert att det är steget eller fel låda till din bil! Men just steget kan jag reka dig att skaffa ett bättre!   Basen ska kunna ge bra tryck!

stahre
30 maj 2008
Trådstartare
okej kör volvo 850, huvudenhet jvc KD-G632, skrikor i instumentpanel, mtx thunder 5.25or i framdörrarna, boston acustics 6x9 i hatten, och sen mds fanatic i orginallåda från mds. har inga mått i huvudet på lådan men den borde ju inte vara helt fel med tanke på att den är orginal, eller? en hiskelig blandning men va fan...

och jag driver bara basen med steget än så länge, har precis satt i högtalare och har inte dragit nya kablar ännu.

6 851 Inlägg
30 maj 2008
Antar att det är i Volvon du har basen?
Om du nu har 6x9" i hatthyllan så är det troligen de som slår igenom/aggerar slavbasar till din sub. när du dra på lite högre, det kan vara det som låter illa som du tidigare säger.
För att få in ljudet i din kupé bör du köra porten ut i mittenarmstödet, om du har skidlucka?
Se till att få det tätt bakom lådan mot resten av bagaget oxå.

Golf mk3 LOUD
515 Inlägg
30 maj 2008
Som TT-Avant säger så blir det sjukt stor skillnad när man tätar bak mot bagaget i en Volvo.

Jag hade ne 850 sedan tidigare där byggde jag en låda som var tät bakåt och det
lät riktigt bra. 
Men det var ju lite andra saker än de du har. 

Om du kommer ner till Plantagen någon Söndag så leta efter min silvriga Coupé
så kan jag kanske kika lite snabbt på dina saker.

Projekt Golf mk3 goes LOUD !
Mekonomen, DD-Audio, LW-Audio
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=298173

119 Inlägg
31 maj 2008
Just 850 är väldigt tät mellan kupe"n och bagagen!   Du måste få det tätt mellan lådan och bagagen så allt ljudtryck går in i bilen.. Och som det sagts tidigare så kan dina 6*9or göra att det låter illa!!!    Men jag skulle endå satsa på ett bättre steg! Det har du nytta av senare om du ska uppgradera ditt system..

21 761 Inlägg
31 maj 2008
Även jag håller med om att 850 är tät mellan skuffen och kupen. En polare byggde en basreflexlåda och testade att vända basarna mot ryggstödet, men ljudet blev inte bra. Med basarna vända mot bakluckan så blev trycket betydligt bättre.

Fast när han tätade riktigt ordentligt, både med fogskum och plastning, då kom hela trycket in i kupen och lådan spelade ruskigt mycket bas med basarna mot ryggstödet. Han säger dock att det knappast är värt besväret för en "vanlig person" att täta så mycket som han gjorde, lådan kan spela tillräckligt bra med basarna mot bakluckan.

Beror väl lite på hur mycket jobb man vill lägga ner smile.

Sök