3537
Sök

vad innehåller lustgas??

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#1
jo som frågan lyder jag undrar vad det är för något som man har i lustgas tuber asså vad det är för någon gas. eller är det bara vanlig syrgas?
tacksam för svar smile


ingen aning
687 Inlägg
18 januari 2006
#2
komprimerat syre  = acetylen

även zebran har sina fläckar

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
18 januari 2006
#3
Lustgas har betäckningen N2O.
Det innebär att den innehåller 2 kväveatomer och en syreatom smile


1 231 Inlägg
18 januari 2006
#4
Syre och kväve bara smile

Edit: Såg att de andra hann före mig. Men det bjuder jag på!
Senast redigerat av Lone Star (18 januari 2006)

Mitt projekt: Evo III

12 086 Inlägg
18 januari 2006
#5
36% syre mot lufts 21%

736 Inlägg
18 januari 2006
#6
Skulle ge bra extra fart med ren syrgas, men livsfarligt eftersom det skulle vara mycket brandfarligt. Till skillnad från lustgas som tro det eller ej inte brinner!
(Ja, jag vet att det är mycket förenklat, så ta inte upp diskusionen om "brinnande gaser" för jag vet att kvävet redan reagerat med syret smile)
Som JapMax sa är det bara mer syre än i vanlig luft dock "mindre farligt förpackat"...


3 Inlägg
18 januari 2006
#7
Lustgas innehåller N20. Alltså en gas där varje molekyl består av två kvävemolekyler och en syremolekyl. När gasen blir varm så bildas det kvävgas och syrgas genom reaktionen: 2 N2O + energi -> 2 N2 + O2
Syrgasen används ju till förbränningen av bränslet. Man använder alltså lustgas för att få en högre halt av syrgas

(Det står ovan att lustgas = komprimerat syre = acetylen vilket inte stämmer då acetylen är ett namn för etyn vilket är ett enkelt kolväte med den kemiska betäckningen H2C2)

Rätta mig gärna om jag har fel. Hoppas något har blivit lite klokare


3 Inlägg
18 januari 2006
#8
Varje molekyl innehåller tvp kväveATOMER och en syreATOM ska det givetvis stå


Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
18 januari 2006
Trådstartare
#9
frasse4 skrev:
Skulle ge bra extra fart med ren syrgas, men livsfarligt eftersom det skulle vara mycket brandfarligt. Till skillnad från lustgas som tro det eller ej inte brinner!
(Ja, jag vet att det är mycket förenklat, så ta inte upp diskusionen om "brinnande gaser" för jag vet att kvävet redan reagerat med syret smile)
Som JapMax sa är det bara mer syre än i vanlig luft dock "mindre farligt förpackat"...

tack för svaren! som du skrev så skulle vi inte ta upp diskutionen om "brinnande gaser" men jag måste bara fråga: är det högre halt syre i lustgas som gör att det slår ut eldflammor ur avgasarröret??


10 287 Inlägg
18 januari 2006
#10
Främsta anlednngen att använda lustgas är för att KYLA. Inte för att tillsätta lite ynka syre.
Räkna lite på det - vid 300Hkr så suger en motor i sig runt 15 kubikmeter luft per minut. Hur långt skulle syret i en 200atm 5 liters NOS tub räcka?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

21 761 Inlägg
18 januari 2006
#11
Tills det tog slut...godnatt.

6 851 Inlägg
18 januari 2006
#12
Drönirettab skrev:
Tills det tog slut...godnatt.

Hahaha, klockren...


97 Inlägg
18 januari 2006
#13
indeed ;D

live your life as if everyday's gon be your last!!

272 Inlägg
19 januari 2006
#14
Jag fortsätter väl lite på Sharky's inlägg smile Rätta mig om jag har fel..

Kall luft innehåller mer syre per kubik luft än vad varm luft gör. Atomerna drar ihop sig och blir mycket mycket tätare i kall luft vilket gör att du får in mer syrerik luft per kubik till motorn än om du har varm luft.

Projekt 900hk 2JZ-GTE
www.jleracing.se - Tuningdelar till ett bra pris

Bilförsäljare
51 Inlägg
19 januari 2006
#15
sant boostlogic,, kall luft innehåller mer syre/kubik ,, men lustgas har ju en mycket högre syrehalt än vanlig luft, därför bättre, sedan kan man väll säga att det fungarar lite som en kompressor eller turbo oxå, med tanke på att den skickar in syret med tryck, hade man bara satt en lustgas tub att pysa framför luftintaget hade det nog knappast gjort någon märkbar effekt,,

kommentar till sharky: jo visst vad e 5 liter mot 15 kubikmeter? men det är ju dock 5 liter med ett tryck på ca 200 bar (i tanken), så du kan ju räkna på vad det blir i volym, ?
Senast redigerat av daniel_k3 (19 januari 2006)

Daniel Birgersson, S2000
Tidigare Bilar
Audi A3 1,8 T (S - line) , 9-3 Aero

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
19 januari 2006
Trådstartare
#16
okej, tack för svaren! men jag har inte fått svar på den andra frågan. vad e det som gör at en del bilars avgaser brinner?? är det bara att man har mer syre i lustgasen??smile

//Fredde


Kart & Mätningstekniker
701 Inlägg
19 januari 2006
#17
_Fredde_volvo_ skrev:
okej, tack för svaren! men jag har inte fått svar på den andra frågan. vad e det som gör at en del bilars avgaser brinner?? är det bara att man har mer syre i lustgasen??smile

//Fredde

Anledningen att det brinner är att det finns oförbränt bränsle i avgaserna. Men varför de antänder på en trimmad bil och inte en standard bil vet jag inte. Kanske högre tempratur på avgaserna? Sen så får gö en trimmad motor mer bensin och då kanske halten oförbränd soppa i gaserna också öka?

funderare...
83 Inlägg
21 januari 2006
#18
Höga avgastemeraturer i kombination med oförbränt bränsle vid tex launchcontrol, als, flatshift osv. Ger eldsflammor ur röret... bra eller dåligt det är en annan femma......



Sök