Nu har jag äntligen fixat ACn. Bytte en O-ring, trycktestade systemet och allt verkade vara lovande.
Självklart vill man ju inte lägga ut massa pengar för att dra till en verkstad för påfyllning, så jag ville göra det själv.
Köpte en gasolbehållare på 450 gr på biltema, svarvade en koppling till påfyllningsventilen.
Kopplade in gases på lågtrycksventilen, och öppnade samtidigt högtycksventilen för att låta gasen gå igenom hela systemet och ta med sig eventuella luft/fuktrester. Efter det vakuumsög systemet i ca 15 minuter. För säkerhets skull körde jag gasol igenom systemet en gång till, och vakuumsög systemet i 15 minuter till. Fortfarande med vakuum i kopplade jag in en liten behållare med ca 3 cl kompressorolja i och lät oljan sugas in i systemet. Då var det klart för påfyllning:
värmde upp behållaren med gasol till ca 50 grader för att öka trycket i den. Kopplade in till lågtrycksventilen (med motorn avslagen) och öppnade försiktigt ventilen helt. Samtidigt vände jag behållaren upp och ner med jämna intervall. Efter ca en minut blev behållaren kall, och trycket sjönk. Värmde upp behållaren till ca 50 grader igen och kopplade till. Så fortsatte jag (fortfarande med motorn avslagen) i flera omgångar tills behållaren var halvtom. Då är det dags att starta motorn och testa Acn tänkte jag, men innan drog jag runt kompressorn några gånger för hand, för att blanda ihop oljan och den färska gasen. Startade bilen, lät den gå lite på tomgång, satta viften på max och slog på ACn: kompressorn startade inte: trycket var fortfarande för lågt. Då var man igång igen, fortsatte påfyllningen till behållaren nästan var tom, då var det inte nog med tryck i den för att kunna pressa in mer gas. Då skulle jag testa en gång till: tomgång, viften på max och på med ACn: kompressorn startade med en gång, tomgången höjdes automatiskt till ca 1200 v/m. Ett par sekunder efter slog jag av ACn, väntade lite och slog på den igen. Efter tre,fyra uppstarter lät jag den gå en stund, och den kyler faktiskt otroligt bra, kompressorn går fint och fläktarna slår in.
Slog av motorn, fyllde på lite mer gas, lyssnade efter eventuella läckage och sprayade vatten på kopplingarna, inget läckage kunde konstateras.
Var väldigt fint väder ute, soligt och varmt, så det blev ju ganska varmt inne i bilen. ACn måste testas ute på vägen tänkte jag, och drog ut en liten sväng. Var runt 32 grader i bilen, och tempen sjänk väldigt fort med ACn på. Var ute och körde runt en halvtimme, och inga driftstörningar sålänge.
Det hela har kostat mig:
*Gasol, 2 behållare från biltema (art.nr:17-614) = 100 kr.
*Gasolbrännare från biltema (ett måste om man ska använda Biltemas gasolbehållare,faktiskt väldigt smidigt) art.nr:17-608 =169 kr.
*O-ring : från Biltema (måste köpa ett sätt, men kanske kan köpas styckvis nån annastans). art.nr:19-1043 = 70 kr.
* Påfyllningeventilen tillverkade jag själv ur ett alublock som jag hade liggande, men kan säkert köpas någonstans, beror på vilken bil det är till, gängorna kan vara olika från bil till bil. = 0 kr.
*En bit gummislang, ca 1.5 cm innerdiameter, hade också liggande. En armerad vattenslang går säkert också bra, och det har man som regel hemma. = 0 kr.
för hela kalaset: 339 kr, plus ca två arbetstimmar.
Inga speciella verktyg (bortsett från vakuumpumpen) var nödvändiga. Vet man vad man gör och inte släpper in luft i systemet klarar man sig säkert utan.
Detta var en komplettering till tidigare inlägg, hoppas det är till hjälp för de som vill få igång ACn till sommaren:)
Senast redigerat av engolf (5 april 2009)