3531
Sök

Köpt husbil. Havererar 3 mil efter köpet!! Hjälp!

8 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej.
Efter en natt med lite sömn så har jag nu lyckats hitta en bärgare som kan köra bilen till verkstaden.

Har alltså köpt en Husbil, byggd på en Ford Transit -1980. Den Information jag fick var att motorn var bytt innan 95, att den fungerat bra. Endast små anmärkningar på besiktning (sett alla papper). Bilen var avställd, men vi provkörde ca 15 min och den lät helt ok (inga biljud eller dyligt).

40.000kr fattigare (skrev ingen kvitto på själva banköverföringen) endast ägarbytespapper så ska vi åka från Jönköping till Hjo. Efter ca 3 mil (30min) börjar bilen först koka. Jag som åker personbilen åker och hämtar vatten och vi fyller. Men bilen är svårstartad (Dieselbil) men vi får igång den efter vi kört med vattenbehållaren lite öppen (kom först en massa vatten sen bara rök).

Vi åker till en mack. Där får den stå en stund. Vi fyller upp med vatten igen och ska sen starta den, den är riktigt svårstartad då. Min sambo blir arg och slänger igen huven varefter bilen inte startar igen.

Gubben vi köpt av säger att "vad som hels kan hända med en gammal bil" SURE och förmodligen är det bara att gilla läget. Men har någon några råd?? Känns jävligt lömskt med detta haveri så tätt in på köpet.

TIPS, RÅD... bara nått... TACK!

Har en bärgare som ska hämta hem bilen nu (2500kr) det suger.

// Linda

9 108 Inlägg
2 juni 2008
#2
Det är inte mycket du kan göra såvida du inte kan bevisa att han visste om att den var dålig och han dolde felet. Men du provkörde och den gick fint så såvitt jag vet är det att bita i det sura äpplet som gäller tyvärr.


-utan 940
1 728 Inlägg
2 juni 2008
#3
HelpMe skrev:
Men bilen är svårstartad (Dieselbil) men vi får igång den efter vi kört med vattenbehållaren lite öppen (kom först en massa vatten sen bara rök).

Jag har ingen lösning på ditt problem men vill bara poängtera att vatten under tryck har högre kokpunkt så det är alltid bättre att ha ett helt tätt kylsystem. yikes

Forummoderator
10 576 Inlägg
2 juni 2008
#4
HelpMe skrev:
Hej.
Min sambo blir arg och slänger igen huven varefter bilen inte startar igen.


// Linda

Rent spontant så får man nog skylla sig själv om man inte provkör tillräkligt noga vid köpet.

Låter inte som ni är så insatta i bilar iom aggresionen och att köra med öppet kylarlock och köpa bärgare när ni har med en bil att dra med.  Låt någon kompis som kan bilar titta på den. sök på nätet eter luftningsförfarande vad gäller en transit mm.

Vilket är det största problemet? att laga bilen eller att häva köpet?
Senast redigerat av torpis (2 juni 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
2 juni 2008
#5
40k för en transitbuss tycker jag låter mastigt......

2slow

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
#6
Mmm, varför provkörde ni bara 15 min? Var det säljaren som inte ville låta er testa längre? Har du anledning att tro att han ville dölja ett känt problem? Det är svårt att veta om säljaren kände till problemet om bilen stått ett tag.

Hur som hellst, det kan inte vara alltför svårt att fixa husbilen. Du måste få kylarvattnet att snurra när termostaten öppnar. Pump, termostat, läckage mellan cylindrar och kylsystem i motorn (typ topplockspackning) mm. Det kan vara så att mindre mängder vatten kom in i cylindrarna och därför var motorn svårstartad efter att den blivit varm. Om du inte är helt valhänt kan du felsöka och fixa själv. Din motor är lätt att lära sig och åtgärda. Köp en mekbok (Haynes). Rengör motorn på utsidan och spola rent kylsystemet noga först så allt är rent innan du sätter igång.

Det positiva är att du lär dig en massa nytt och är mer trygg med bilen när ni drar på långresor.

Jackass
799 Inlägg
2 juni 2008
#7
Leta efter nån mindre verkstad i området och se om dom inte bara kan gøra en snabb felsøkning på bilen till ett bra pris, då vet du iaf vad ni står infør før problem och vad en ev. åtgærd kan kosta.

Beklagar oturen i øvrigt, tråkigt nær sånt hær hænder men det sker ganska ofta att folk sæljer bilar dom vet ær på væg att gå i stycken utan att bry sig om bekymmret det skapar før køparen, medmænskligheten ær det enda område som mænniskan inte utvecklats på sen elden uppfanns.

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"

www.kudoz.se
3 802 Inlägg
2 juni 2008
#8
skulle gissa på topplockspackningen har stuckit.

lyft toppen kolla hur det ser ut, plana toppen i med den igen (om den är schyst) sedan se till att kolla termostat och lufta kylsystemet.


629 Inlägg
2 juni 2008
#9
Men de var som satan vad alla har hängt upp sig på provkörningen 15min... Alla är inte utbildade mekaniker och kan spå i framtiden att toppa packningn skulle förmodligen gå!

Som de flesta skriver så åker du nog tyvärr själv på kostnaderna för reperationen av motorn..
Men det låter som att topp packningen har gett upp! med tanken på att den är svårt startad och att den dricker vatten..
Kommer det vit rök ifrån avgasröret?

Samma sak hände min kompis för ett tag sen och han är bil mekaniker själv... Inget man kan bara säga på rak arm att den kommer gå i sönder om 100mil..

Planing av toppen och släng på ny packning så går den nog igen smile


8 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#10
Ja. Det är alltid lätt att vara efterklok. Anledningen till den korta provturen var att bilen var avställd, och vi ville inte bege oss ut på de större vägarna.

Jag förstår ju också att detta är något som kan hända. Och att vi får ta skiten som den kommer nu. Worse case scenario är att semesterpengarna ryker och värre saker kan hända.

Självklart så förstår ni som Torpis snällt påpekade att vi inte kan ett dugg om bilar. Men efter en provkörning, genomgång och koll om allt i bilen också fungerar och är godkänt (är en hel del när det är en bodel till bilen som ska gås igenom också) så hade vi förväntas oss att den skulle kunna ta sig 6mil. För det första vi tänkte göra va att be en kille gå igenom den åt oss (men så långt kom vi då inte).

Det är inte lätt att vara specialistsjuksköterska och sen en vacker dag stå och lyckas transportera en bil på 2800kg ensam och försöka felsöka! (Så de spydiga kommentarerna kan ni gärna hoppa över).

Jag har pratat med gubben som sålde idag. Han menar att det är en gammal bil, att saker kan hända. Jag hävdar att det är ett sånt pass allvarligt fel på bilen redan till en början  om den inte orkar mer än 30min innan den ger sig. Å andra sidan har han ringt upp två gånger och gett mig tips om vad jag ska kika på mm. Han verkar lite ångestladdad också och är tillmötesgående och försöker hjälpa till.

Bilen hade varit avställd sen förra sommaren. Vi kollade oljan och allt innan vi åkte, och det var ok.

Jag tror inte det kom vit rök ut avgasröret. Kollade även oljan, och den är ok (har fått bud om att den kan bli gräddig om det läcker in vatten).

Det jag tycker är märkligt är att det är efter det som den inte ens "tänder"... inte ett ljud i motorn. Kanske bara ett felvisande samband dock med att huven smälldes igen, har fått för mig att det är två skilda problem. Startkablar fungerar inte heller (desperat försök i det sista).

40.000 kr är inte mycket pengar i sammahanget med tanke på att det är en fin och utrustad bodel till bilen. Det är en gammal bil, och detta är jätteolyckligt.

Får sälja den billigt till någon som kan skruva. För är det "bara" motorn så går det att ordna. Vore mer fatalt om bodelen var full i mögel, för det är den som "kostar"....

Ja, jag vet inte. Den ska in på verkstad idag iallfall. Har inte tid eller ork att ligga sömnlös inatt också. Jag KAN INTE LÖSA DETTA, så är det bara.

Vad kostar det att byta på verkstad en topp packning?

Varför kokar bilen om toppen går sönder?

Törs man överhuvud använda bilen som semesterbil, eller är det bara och sälja skiten? Orkar inte stå utanför Sverige med en bil som beteer sig såhär!!

Tack allihopa för tips och råd. Man lär sig nya saker varje gång. Kommer aldrig mer göra om detta misstag iallafall. Inga mer privata bilköp- EVER.

// Linda

Racer
233 Inlägg
2 juni 2008
#11
Många säger att det är topp packningen som har gått... men man kan ju utesluta tex. termostaten och pumpen innan man lyfter toppen.. men som sagt det låter ju som att de skulle vara topp packningen men om man bara lyfter toppen innan man tittar alla andra altenativ innan o det inte visar sig att det e något fel på toppen så känns de lite jobbat att man har lyft toppen helt i onödan.. planera och funderar innan man börjar plocka bort delar tjänar man på tid o pengar på..


3 121 Inlägg
2 juni 2008
#12
Nu vet jag inte hur lättåkomligt motorn sitter, men att byta topplockspackning och plana toppen går på mellan 5.000 och 10.000 (kanske något billigare om du hittar någon i din bekantskapskrets som vill skruva utan att räkna timmarna). Man kan prova med ett par burkar Wynns kylartätning innan man lyfter toppen (om man vill köra snikmodellen). Kan kanske vara något annat fel också, går motorn runt när ni kör på startmotorn? Tänkte bara att den kanske blev så varm när den kokade att den kanske skurit.

Är det för mycket fel på motorn kan det vara billigare att köpa en ny på skroten (med garanti) och sätta i.


463 Inlägg
2 juni 2008
#13
Man har faktiskt vissa rättigheter vid privatköp

saxat från Konsumentverket:

Konsumentverket skrev:
Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll".
Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt.
Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen.

Läs mer: Konsumentverket

Jag tycker du ska kräva del av köpesumman tillbaka, speciellt med tanke på att den inte höll ens de 6 milen som du hade hem... Alternativt att han står för reparation av motorn.

Oekonomisk, ja visst
966 Inlägg
2 juni 2008
#14
Med tanke på att det är en diesel så kolla även glödstiften, kan vara så att dom är kass. Kolla även att det inte är luft i bränsle-systemet, ett diesel-system måste vara tätt., lite tips bara är inte så jätte duktig på diesel.

Lär dig flyga. 1. Hitta en plan mark 2. Kasta dig mot marken 3. Missa marken 4. Flyg
AMC Hornet projekt-tråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=47824

8 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#15
Ja. Jag har läst det där. Tänkte att det får bli ett sistahandsalternativ att börja bråka med gubben. Det står även:

Vad som betraktas som fel

I köplagen finns en allmän definition av vad som avses med fel.
Utgångspunkten vid bedömningen är vad som har avtalats mellan köpare och säljare. I övrigt gäller att bilen är felaktig om:

den inte är sådan som säljaren har sagt.

säljaren har låtit bli att upplysa köparen om fel av mera allvarlig karaktär som han kände till.

bilen var i väsentligt sämre skick än köparen med ledning av priset och andra omständigheter kunde förutsätta (denna punkt kan man lätt hävda).

Problemet är också att vi inte har ett handskrivet kvitto. Bara ägarbevis och banköverföring. Inbland är man efterklok.... Men det känns som att det är ett mindre problem. Underförstått säger gubben att vi har kört den för hårt och det är därför den pajjar (jag låg bakom bilen och på den lilla sträckan hann vi maxa 70km/timman) men det kan vi inte heller bevisa.... så....

Motorn sitter relativt lättåtkomligt. Det är ju en gammal Ford Transit. Eller, jag vet inte om den är lättåtkomlig. Den ser lättåtkommlig ut iallafall.

Sammanfattningsvis. En jävligt dyr affär. Å andra sidan har det kunnat var 100.000kr. En bil är en bil... man vet ALDRIG när den inte vill mer....

En sur bärgningsgubbe är och hämtar den till verkstaden i detta nu. Känns skönt det iallfall att få hem den till där jag bor.

11 Inlägg
2 juni 2008
#16
Om toppackningen har gått så är det inte säljarens fel, det är en sak som "bara händer" utan speciell anledning.
Vanligtvis så går det att fortsätta köra tills man i alla fall kommer hem igen om man fyller på vatten eftersom.

Men att den inte startar är förståss sämre, det kan naturligtvis bero på att det läcker in vatten i cylindrarna och då går det inte förrän det är borta, men det brukar inte ta speciellt lång stund (2 sekunder) om det inte är så mycket vatten att den inte orkat gå runt.
Det andra är att den har blivit så varm att kolvringarna har sagt upp sig. Då är det ingen kompression och utan det så startar ingen dieselmotor. Och då får man se fram emot en riktig motor renovering, alternativt en annan motor.

Men när du fått till den så är det bara ditt mod det hänger på om du vill åka utomlands med den, det ska inte vara något problem efter att en provkörning har skett så att alting fungerar. Du kan ju börja med att ta en tur till en närliggande sjö över en helg för att testa, om den inte fungerar så är det bara att gå hem igen. Bilen har ju några år på nacken men kom ihåg att en sprillans ny också kan gå sönder när man minst anar!

463 Inlägg
2 juni 2008
#17
jagobilen skrev:
Om toppackningen har gått så är det inte säljarens fel, det är en sak som "bara händer" utan speciell anledning.
Vanligtvis så går det att fortsätta köra tills man i alla fall kommer hem igen om man fyller på vatten eftersom.

Toppackningen kan ha varit på väg innan köpet, svårt att säga med så kort provtid. Även mycket möjligt att säljaren kände till det.

Dessutom går en toppackning aldrig utan anledning, oftast pga värme om kylsystemet har varit dåligt eller ur funktion.

11 Inlägg
2 juni 2008
#18
habomaster skrev:
jagobilen skrev:
Om toppackningen har gått så är det inte säljarens fel, det är en sak som "bara händer" utan speciell anledning.
Vanligtvis så går det att fortsätta köra tills man i alla fall kommer hem igen om man fyller på vatten eftersom.

Toppackningen kan ha varit på väg innan köpet, svårt att säga med så kort provtid. Även mycket möjligt att säljaren kände till det.

Dessutom går en toppackning aldrig utan anledning, oftast pga värme om kylsystemet har varit dåligt eller ur funktion.

Naturligtvis så finns det alltid en anledning att den går men ibland sker det pga slarvig körning, för hög värme, feldragna toppbultar, för stora värmeskillnader mellan insidan och utsidan på motorn. men vad jag menade med utan speciell anledning är att när väl packningen har blåst så är alla bevis mot den förre ägaren förstörda, alla andra fel kan i det läget skyllas tillbaka på packningen och då finns det mig veteligen ingen lag som kan hjälpa till.

8 Inlägg
2 juni 2008
Trådstartare
#19
Vad kostar det att lägga i en ny motor på en verkstad då???  Gissningar duger bra, jag har ingen aning!

Railroad Tycoon
20 Inlägg
2 juni 2008
#20
Jag är ingen expert på verkstadspriser. Försöker alltid fixa felen själv och känner mig riktigt nöjd varje gång. Även om det då och då måste inhandlas lite nya specialverktyg så blir det alltid billigare om jag gör jobbet själv.
Men på Bosse bildoktors gamla forum fann jag dessa uppgifter:
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jsp … p;tstart=0

Innan du låter en verkstad eller en polare öppna motorn bör ni ringa in felet/felen. Du har i alla fall två problem med förmodligen samma ursprung. 1) Är det elsidan eller bränslesidan som gör att den inte startar? Har du spänning till glödstiften? Kommer det bränsle? Rör sig motorn när du försöker starta? Har du kompression? mm.
2) Varför blir motorn för varm? Problem med pump eller termostat? Igensatta delar, läckage? Läckande topplockspackning? osv.

Jag har själv blåst en toppackning (bensinmotor). Det började med en motor som blev ovanligt varm, började förbruka vatten (utan vit rök och tecken i oljan), kokade vid krypkörning i ett studenttåg och slutligen gick ojämnt och tappade kraft på motorväg. Efter det ville den inte starta. Gnista fanns. Vid försök att dra igång kröktes en vevstake då det var för mycket vatten i toppen av kolven. Jag hade problem med toppackningen i minst sex månader. Det som händer är att en del vatten lämnar kylsystemet och kommer in i brännkammaren och en del avgaser tränger in i kylsystemet. Vattnet blir varmare men gaserna tränger även ut vattnet genom expansionskärl eller kylarlock.

Om toppen läckt och din motor och topp är av gjutjärn behöver de knappast planas. Bara moderna komponenter av aluminium måste fräsas av. Men om ni plockar isär motorn skall du så klart kontrollera att de är plana med en ordentlig stållinjal. Ny packning och nya bultar är allt du behöver.

Naturligtvis finns även en risk för sprickor eller porer i block och topp som släpper igenom kylarvatten men det är mer sällsynt. Det går att kolla hos en specialist. Alla öppningar på delen som skall testas täcks för med plattor och tryckluft tillförs in i motorn samtidigt som den sänks ner i ett vattenbad.

Du bör även köpa en kompressionsmätare. Kostar ett par hundra spänn. Montera den i en cylinder i taget genom att skruva ur glödstiften (ett i taget) och skruva dit kompressionsmätaren för hand. Kör sedan runt motorn på startmotorn och läs av. Det är bra om du kan koppla bort bränsletillförseln eler köra startmotorn separat. Bra instruktioner brukar följa med mätaren. Mätvärdena på alla cylindrarna brukar kunna ge svar på om det är kolvringar eller packningen.

Personligen anser jag att säljaren borde ställt på, skattat och trafikförsäkrat bilen innan provkörning så att ni kunnat testa den ordentligt. Det är ett argument och underlåtenhet av säljaren som jag skulle trycka extra på. Han har inte gett er rimlig chans att utvärdera varan innan köp!

Lycka till!


Sök