Jag är ingen expert på verkstadspriser. Försöker alltid fixa felen själv och känner mig riktigt nöjd varje gång. Även om det då och då måste inhandlas lite nya specialverktyg så blir det alltid billigare om jag gör jobbet själv.
Men på Bosse bildoktors gamla forum fann jag dessa uppgifter:
http://forum.svt.se/jive/svt/thread.jsp … p;tstart=0Innan du låter en verkstad eller en polare öppna motorn bör ni ringa in felet/felen. Du har i alla fall två problem med förmodligen samma ursprung. 1) Är det elsidan eller bränslesidan som gör att den inte startar? Har du spänning till glödstiften? Kommer det bränsle? Rör sig motorn när du försöker starta? Har du kompression? mm.
2) Varför blir motorn för varm? Problem med pump eller termostat? Igensatta delar, läckage? Läckande topplockspackning? osv.
Jag har själv blåst en toppackning (bensinmotor). Det började med en motor som blev ovanligt varm, började förbruka vatten (utan vit rök och tecken i oljan), kokade vid krypkörning i ett studenttåg och slutligen gick ojämnt och tappade kraft på motorväg. Efter det ville den inte starta. Gnista fanns. Vid försök att dra igång kröktes en vevstake då det var för mycket vatten i toppen av kolven. Jag hade problem med toppackningen i minst sex månader. Det som händer är att en del vatten lämnar kylsystemet och kommer in i brännkammaren och en del avgaser tränger in i kylsystemet. Vattnet blir varmare men gaserna tränger även ut vattnet genom expansionskärl eller kylarlock.
Om toppen läckt och din motor och topp är av gjutjärn behöver de knappast planas. Bara moderna komponenter av aluminium måste fräsas av. Men om ni plockar isär motorn skall du så klart kontrollera att de är plana med en ordentlig stållinjal. Ny packning och nya bultar är allt du behöver.
Naturligtvis finns även en risk för sprickor eller porer i block och topp som släpper igenom kylarvatten men det är mer sällsynt. Det går att kolla hos en specialist. Alla öppningar på delen som skall testas täcks för med plattor och tryckluft tillförs in i motorn samtidigt som den sänks ner i ett vattenbad.
Du bör även köpa en kompressionsmätare. Kostar ett par hundra spänn. Montera den i en cylinder i taget genom att skruva ur glödstiften (ett i taget) och skruva dit kompressionsmätaren för hand. Kör sedan runt motorn på startmotorn och läs av. Det är bra om du kan koppla bort bränsletillförseln eler köra startmotorn separat. Bra instruktioner brukar följa med mätaren. Mätvärdena på alla cylindrarna brukar kunna ge svar på om det är kolvringar eller packningen.
Personligen anser jag att säljaren borde ställt på, skattat och trafikförsäkrat bilen innan provkörning så att ni kunnat testa den ordentligt. Det är ett argument och underlåtenhet av säljaren som jag skulle trycka extra på. Han har inte gett er rimlig chans att utvärdera varan innan köp!
Lycka till!