3726
Sök

Dump aero??

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 juni 2008
#21
Fredrik-79 skrev:
Toffe10 skrev:
Fredrik-79 skrev:
1: Har man en dump som är öppen när man kör vanligt och inte de finns nått laddtryck så kommer inte bilen gå över huvud taget. de behövs en dubbel kolvs dump men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt.


F

De blir inte högre temp utav för mycke bränsle utan de blir lägre när den int får tillräckligt med syre för att förbränna bränslet....tongue

Har du sett uppmätt temperatur utan öppet filter och med öppet filter i motor rummet??
De blir mindre effekt och högre temperaturer.

MVH

F

Tror ni menar olika saker...
Temperaturen med öppetfilter inne i motorrummet brukar ge högre temperatur, ja.
När en motor får för mkt bränsle så sänks förbränningstemperaturen. För lite ger högre temperatur med risk för att bränna ventiler mm.


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 juni 2008
#22
Fredrik-79 skrev:
Toffe10 skrev:
Fredrik-79 skrev:
1: Har man en dump som är öppen när man kör vanligt och inte de finns nått laddtryck så kommer inte bilen gå över huvud taget. de behövs en dubbel kolvs dump men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt.


F

De blir inte högre temp utav för mycke bränsle utan de blir lägre när den int får tillräckligt med syre för att förbränna bränslet....tongue

Har du sett uppmätt temperatur utan öppet filter och med öppet filter i motor rummet??
De blir mindre effekt och högre temperaturer.

MVH

F

För de första så var de om den fick för mycke bränsle som du skrev o då höjs inte förbränings tempen utan den sänks, o jo om man har ett öppet filter utan någe avskärmning så då höjs insugs luftens temp o de blir högre förbränings temp men de var inte de du skrev om utan de va "men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt." o de stämmer inte....


2 164 Inlägg
6 juni 2008
#23
Det jag snackar om är med avskärmning.
Temperaturen blir högre i tryck röret till insuget och motorstyrningen sänker effekten.
Enda alternativet är att montera filtret bakom dimljuset eller i skärmen om de ska funka.
I en saab då.
Tro inte de funkar bara för de finns en avskärmare som leder värme.
Ha kvar orginal så du har rätt effekt och inte sänkt effekt.

MVH

F


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 juni 2008
#24
Fredrik-79 skrev:
Det jag snackar om är med avskärmning.
Temperaturen blir högre i tryck röret till insuget och motorstyrningen sänker effekten.
Enda alternativet är att montera filtret bakom dimljuset eller i skärmen om de ska funka.
I en saab då.
Tro inte de funkar bara för de finns en avskärmare som leder värme.
Ha kvar orginal så du har rätt effekt och inte sänkt effekt.

MVH

F

Mot de du har o säga om avskärmning av luftfiltret har ja inget o invända om men de va int de ja prata om utan de va om dumpventilen så du missuppfatta nog mig....
Senast redigerat av Toffe10 (7 juni 2008)


2 164 Inlägg
7 juni 2008
#25
Trionic systemet på 7an och 8an är väldigt avancerat och just när de gäller den luft som redan är uppmätt så om den inte försvinner så får motorn mer bränsle och de gör att motorn börjar knacka för de är för mycket bränsle i förhållande till mängden luft.
De man inte vill är att en motor knacka för då kan vad som helst hända i stort sett.
Som att kolven spräcks, temperaturen höjs så att överdelen på kolven börjar smälta m.m.
Så att temperaturen inte höjs stämmer men de beror helt på hur mycket som sprutas in i förbrännings rummet.
De ska inte va för mycket och inte för lite för då höjs temperaturen och förbrännings trycket för mycket.
Marginalen där är väldigt liten så att säga den sänks är fel de med.

MVH

F


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
7 juni 2008
#26
Fredrik-79 skrev:
Trionic systemet på 7an och 8an är väldigt avancerat och just när de gäller den luft som redan är uppmätt så om den inte försvinner så får motorn mer bränsle och de gör att motorn börjar knacka för de är för mycket bränsle i förhållande till mängden luft.
De man inte vill är att en motor knacka för då kan vad som helst hända i stort sett.
Som att kolven spräcks, temperaturen höjs så att överdelen på kolven börjar smälta m.m.
Så att temperaturen inte höjs stämmer men de beror helt på hur mycket som sprutas in i förbrännings rummet.
De ska inte va för mycket och inte för lite för då höjs temperaturen och förbrännings trycket för mycket.
Marginalen där är väldigt liten så att säga den sänks är fel de med.

MVH

F

Ja vill inga riktigt hålla me om de där ja för när en motor spikar så beror de på att bensinen själv antänder alltså har man fel oktan tal eller för mycket ladd tryck, har alldrig hört att en motor spikar för att den går för fett å då sänks tempen i cylen så de blir mindre risk att den spikar sen kan styrsystemet vara hur avancerat de vill de kan ju int ändra på fysik lagarna för de men om den sku gå för magert så kan den kanske börja spika på grund av att förbränings temperaturen höjs....



Sök