3782
Sök

Dump aero??

1 Inlägg
3 juni 2008
Trådstartare
#1
Jag har en saab aero 9-3- 02 och jag  undrar vad jag ska ha för dumpventil om det ska låta mycket?jag ska chippa bilen men inte just nu ska sätta i en dump först. Jag ska väl inte ha en öpen dump för det är väl cilkulerande i aeron?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
#2
Har du LMM är det återcirkulerande som gäller och dom låter helt enkelt inte, så är det bara wink

Folk kommer nog säga att du ska slänga på ett öppet filter istället men det skulle inte jag göra iaf, släpper in för mycket skit i motorn.


Lägg istället pengarna på lull-lull till motorn som *känns* när du gasar och inte något som för en massa oväsen tongue

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Stressfläkt Racing
337 Inlägg
3 juni 2008
#3
TBOC_Razor skrev:
Har du LMM är det återcirkulerande som gäller och dom låter helt enkelt inte, så är det bara wink

Folk kommer nog säga att du ska slänga på ett öppet filter istället men det skulle inte jag göra iaf, släpper in för mycket skit i motorn.


Lägg istället pengarna på lull-lull till motorn som *känns* när du gasar och inte något som för en massa oväsen tongue

det mesta hänger på hurvida du håller av ditt filter och att det inte är något billigt junk man kör med så ska det inte vara någon fara.


127 Inlägg
3 juni 2008
#4
Om det inte dumpar när du gasar så har du trimmat för lite.. wink

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
3 juni 2008
#5
beatone skrev:
Om det inte dumpar när du gasar så har du trimmat för lite.. wink

Om det dumpar när man gasar är något fel under huven wink

Tar hellre prestanda framför fjortisvissel alla dagar i veckan tongue


En bil som har en dump för att imponera på fjortisarna nere vid lokala korvmojjen är bara löjlig, en bil som har dump för att den behövs är läcker.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

2 164 Inlägg
4 juni 2008
#6
Du har en Trionic 7 motor och de rekomenderas INTE att sätta en öppen dump på din bil.
Öppet filter är samma sak med att de INTE rekomenderas.
Ha orginal om du inte vill ha motor skador eller byta LMM ofta.

MVH

F


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 juni 2008
#7
TBOC_Razor skrev:
beatone skrev:
Om det inte dumpar när du gasar så har du trimmat för lite.. wink

Om det dumpar när man gasar är något fel under huven wink

Tar hellre prestanda framför fjortisvissel alla dagar i veckan tongue


En bil som har en dump för att imponera på fjortisarna nere vid lokala korvmojjen är bara löjlig, en bil som har dump för att den behövs är läcker.

Men har man tillräckligt med prestanda så pyser det iaf smile Dessutom låter det rätt klent om man bara dumpar 0.4 bar även om man har en blank AV som låg i en färgglad låda när man köpte den...


Avstängd
653 Inlägg
4 juni 2008
#8
äsch vad alla är tråkiga här då, en grej som låter riktigt skönt är om du tar bort original dumpen (den återcirkulerande) och bara plugga dem slangarna som blir över, sen sätter du dit ett öppet filter, då ska du få höra skönt ljud big_smile

Jag har rätt i vad jag än säger.

Filkörning?
852 Inlägg
4 juni 2008
#9
airflow skrev:
äsch vad alla är tråkiga här då, en grej som låter riktigt skönt är om du tar bort original dumpen (den återcirkulerande) och bara plugga dem slangarna som blir över, sen sätter du dit ett öppet filter, då ska du få höra skönt ljud big_smile

låter nyttigt roll


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
4 juni 2008
#10
Portal skrev:
airflow skrev:
äsch vad alla är tråkiga här då, en grej som låter riktigt skönt är om du tar bort original dumpen (den återcirkulerande) och bara plugga dem slangarna som blir över, sen sätter du dit ett öppet filter, då ska du få höra skönt ljud big_smile

låter nyttigt roll

Ja riktigt nyttigt, typ "Dags-att-köpa-ny-motor-för-tretti-tusen-nyttigt" lol


EDIT:
bumpe skrev:
TBOC_Razor skrev:
beatone skrev:
Om det inte dumpar när du gasar så har du trimmat för lite.. wink

Om det dumpar när man gasar är något fel under huven wink

Tar hellre prestanda framför fjortisvissel alla dagar i veckan tongue


En bil som har en dump för att imponera på fjortisarna nere vid lokala korvmojjen är bara löjlig, en bil som har dump för att den behövs är läcker.

Men har man tillräckligt med prestanda så pyser det iaf smile Dessutom låter det rätt klent om man bara dumpar 0.4 bar även om man har en blank AV som låg i en färgglad låda när man köpte den...

Det e ju det jag menar, har bilen prestanda som matchar dess vrål är det nice men om dumpen bara sitter där för att tillverka fjortisvissel är den ju bara fjantig.
Senast redigerat av TBOC_Razor (4 juni 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
4 juni 2008
#11
TBOC_Razor skrev:
bumpe skrev:
Men har man tillräckligt med prestanda så pyser det iaf smile Dessutom låter det rätt klent om man bara dumpar 0.4 bar även om man har en blank AV som låg i en färgglad låda när man köpte den...

Det e ju det jag menar, har bilen prestanda som matchar dess vrål är det nice men om dumpen bara sitter där för att tillverka fjortisvissel är den ju bara fjantig.

Grejjen är inte den att de inte är så effektivt om det bara pirrar lite under kjolen, de e mkt effektivare att (vroooom, pschyyysh) blåsa bort den big_smile


Mekaniker
240 Inlägg
5 juni 2008
#12
köp bmw. wink
bmw = kraft utan stressfläkt.
wink

ne men skämt åt sido. köper du ett bra luftfilter som inte kostar 250:- utan 1500:- så kan du nog klara av att spara din lmm. om du hör med en här på forumet (saabo) han har en skön dump till sin 9-3 och den gillar jag mycket. han kan säkert berätta vart han köpt den.

kom på eftersom du har tronic7 kanske du ska lyssna på grabbarna. jag har nämligen hört att de är lite bekymmer med dom dära tronic7. min polare är saab dåre men han har en tronic5 .
Senast redigerat av lartz (5 juni 2008)

Bil & Maskin i Munkfors AB.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 juni 2008
#13
airflow skrev:
äsch vad alla är tråkiga här då, en grej som låter riktigt skönt är om du tar bort original dumpen (den återcirkulerande) och bara plugga dem slangarna som blir över, sen sätter du dit ett öppet filter, då ska du få höra skönt ljud big_smile

Menade du att man ska vända på den återcirkulerande och plugga uttaget i inloppsröret? Det är ganka så vanligt att man gör men man bör ha ett filter på dumpen då den kan släppa in luft på tomgång...
Funkar ju dock inte på en T7 motor som detta är...


Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
5 juni 2008
#14
köp en återcirkulerande dump, ska väl funka som orginalen den så o ta bort den gamla. Ja kör me återcirkulernade o tycker de dumpar tillräckligt behöver ju int låta 4 km bort när man dumpar  wink


133 Inlägg
5 juni 2008
#15
Är du ute efter ljudet så kan du köpa öppet filter. Den dagen min motor ger upp så kan jag Garantera att det INTE är pga att jag kört öppet filter!!!

940ltt

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
5 juni 2008
#16
940Black skrev:
Är du ute efter ljudet så kan du köpa öppet filter. Den dagen min motor ger upp så kan jag Garantera att det INTE är pga att jag kört öppet filter!!!

Det är ju väldigt svårt att säga en exakt orsak till att något rasar. Du kanske tyckte att motorn var sliten så det var därför den rasade. Att ha damm i motorn sliter mkt. Filtret kan ju orsaka följdfel som inte kan härledas till filtret. Lmm ger lite fel utslag, bilen går lite magert och sen är nya kolvar ett faktum.

Iofs, om du inte servar bilen eller kör utan så kan man ju garantera att det inte är filtrets fel tongue


2 164 Inlägg
6 juni 2008
#17
På nyare saabar med Trionic 7 eller Trionic 8 är de inte lämpligt att sätta öppen dump av följande anledningar.
1: Har man en dump som är öppen när man kör vanligt och inte de finns nått laddtryck så kommer inte bilen gå över huvud taget. de behövs en dubbel kolvs dump men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt.
2: öppen dump ger oftast en orolig tomgång som gör att man endast får de att funka igen om man sätter tillbaka en återcirkulerande AV.
3: Trionic bilarna är så avancerade i motorstyrningen så ändringar av orginal utrustningen bör göras i samråd med en bra trim firma (Nordic, Maptun eller Trollspeed/SQR).

Varför man inte ska ha öppet filter
1: Filter oljan får trådarna i LMM att inte fungera som dom ska och när dom senare bränns rena bränns dom av i stället och de är inte billigt i längden. detta kan få allvarliga skador som följd.
2: Har man trimmat så mycket att man kan ha öppet filter (på inrådan från en bra trim firma) ska man montera den bakom dimljus eller liknande och INTE i motor rummet för då sänker motorstyrningen effekten på bilen.
3: Har du inte mycket effekt på bilen så använd sport filter och montera på ett större inlopps rör till filterboxen.

MVH

F


Legitimerad Hårdrockare
325 Inlägg
6 juni 2008
#18
TBOC_Razor skrev:
beatone skrev:
Om det inte dumpar när du gasar så har du trimmat för lite.. wink

Om det dumpar när man gasar är något fel under huven wink

Tar hellre prestanda framför fjortisvissel alla dagar i veckan tongue


En bil som har en dump för att imponera på fjortisarna nere vid lokala korvmojjen är bara löjlig, en bil som har dump för att den behövs är läcker.

WORD!!big_smile

Var som folk får man höra jämt. Varför?? Folk är det mest korkade som finns...

Lastbils Mekaniker
357 Inlägg
6 juni 2008
#19
Fredrik-79 skrev:
1: Har man en dump som är öppen när man kör vanligt och inte de finns nått laddtryck så kommer inte bilen gå över huvud taget. de behövs en dubbel kolvs dump men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt.


F

De blir inte högre temp utav för mycke bränsle utan de blir lägre när den int får tillräckligt med syre för att förbränna bränslet....tongue


2 164 Inlägg
6 juni 2008
#20
Toffe10 skrev:
Fredrik-79 skrev:
1: Har man en dump som är öppen när man kör vanligt och inte de finns nått laddtryck så kommer inte bilen gå över huvud taget. de behövs en dubbel kolvs dump men när de väl dumpar ut i atmosfären får cylindrarna för hög dos av bränsle och då kan kolvarna gå sönder för de blir för hög temperatur i förbrännings rummet eller nått annat tråkigt.


F

De blir inte högre temp utav för mycke bränsle utan de blir lägre när den int får tillräckligt med syre för att förbränna bränslet....tongue

Har du sett uppmätt temperatur utan öppet filter och med öppet filter i motor rummet??
De blir mindre effekt och högre temperaturer.

MVH

F



Sök