Tack så mycket!
Har hänt en del sen senast men jag har återigen varit lite seg på att uppdatera, men nu kommer det en!
Update 9!Det som har hänt sen senast då. Baffeln som jag höll på och gjorde med dubbla 16mm MDF skivor blev kass, inte för att limmet inte höll eller för att den sprack eller nåt sånt, utan för att jag sågade åt h-vete fel! Av någon dum anledning så fick jag för mig att jag skulle göra hålet för basen längst upp i skivan. Monterade ihop det och kom genast fram till att det skulle se väldigt dumt ut! Visst hålet ser ut att sitta rätt när man ser lådan rakt framifrån, men ingen kommer att se den så.
Inget mer att göra åt saken då än att köpa en ny skiva och börja om. Som tur var så fick jag tag på en som var 30mm tjock och kunde därmed såga en ny baffel redan samma dag tack vare att jag slapp torktiden på limmet!
Efter det så rasade bygget på i hög fart och skitig som jag var så ville jag in ta fram kameran och ta nå mera kort. Så bygget av porten och inpassning av bitar och limning å sånt kom tyvärr inte med på bild.
Efter att jag hade lugnat ner mig lite och borstat av mig så kom dock kameran fram igen och lite kort togs på det om har hunnits med. Anslutningsterminalen sitter då på plats nu och är inkopplad. Ett uttag per spole, ifall man byter steg sen nån gång eller lånar nån kompis och vill köra basen i 1Ohm.
Har limmat ihop alla delar på själva lådan och plastat i skarvar och även på en del större ytor. Snart klar med lådan då förutom lite mera plast och klet. Porten sitter strax ovanför det stora hålet och är en så kallad slotport. Hade både material och såg så det kändes dumt att köpa ett avloppsrör för att göra port...
När limmet och plasten hade torkat så vart jag lite ivrig och var bara tvungen att slänga ihop lådan och i med basen för att prova i bilen och få en glimt av hur resultatet blir. Lådan är inte klar än men på god väg och jag är än så länge mycket nöjd! Med lite mera tätning och dämpning av lådan så blir det nog kalas.
Rejäla kablar ska det ju vara å såklart. Det fick bli 4mm2 eftersom mina kabelskor passade bäst på det. Fick en liten snilleblixt och satte så kallade bulletkontakter i baslådans ände för att snabbt och enkelt kunna ta ur den. Dom passar nämligen perfekt i hålen mitt i anslutningsterminalerna.
Har länge haft en wunderbaum liggande i bilen på diverse ställen men inte hittat något riktigt bra då jag vägrar att hänga den i backspegeln, ser fult ut och skymmer sikten. Men nu fick den en helt egen och alldeles perfekt plats! Doften sprider sig bra i bilen och man ser hur mycket luft basen flyttar, kan ju alltid impa på någon för luft flyttar den här basen helt klart! Funderar på att montera dioder i lådan som lyser upp basen också, får se hur det blir med det.
(Var lite svårt att få en bra bild medan man spelar)
Förutom baslådebygge så fick jag ett litet ryck och började lacka lite inredningsdetaljer. Alla lister inuti bilen har en ful "ädelträ"look som jag har hatat ända sedan jag köpte bilen. Allra helst skulle jag vilja ha dom i kolfiber så vi får se om det kanske blir så framöver, men en burk sprayfärg, lite spackel och sandpapper kan ge ett bra lyft även det!
Började med det som var mest slitet, nämligen listen och knappen vid handskfacket. Den är dock som synes inte i ädelträlook men istället så är den målad med någon helkass gummifärg som släpper för minsta lilla. Eller bar målad med det rättare sagt.
Med lite ny färg på så blev det klart finare! Visst det blev inte helt klockrent, men det får duga tills vidare. Kanske gör om det senare eller kolfiberdraperar.
På plats i bilen. Känns lite malplacerad för tillfället då den är det enda som har den färgen för tillfället (förutom typ hela utsidan av bilen då), men mer detaljer ska det bli!
Även kåpan vid växelspaken såg lite risig ut, och den var lätt att få lös så den blev då nästa att få färg på sig. Den finns dock i kolfiber men jag har inte vågat kolla priset på den än, får se om det kanske blir framöver eller om jag kolfiberdraperar den här.
Med lite ny färg på. Tyvärr så var den här helkass och flöt inte alls ut jämt och fint utan den blev helt flammig och jättekonstig. Ska testa att slipa ner den en bit och måla på en omgång till, hjälper inte det så lär jag nog köpa ny färg eller kolfiberdrapera/byta ut den. Och det vore ju väldigt tråkigt...
Baslådebygget kommer att fortskrida under helgen och jag hoppas och tror att jag kommer bli helt klar med den nu, det är väldigt nära i alla fall! Lite mera plast på den och kanske lite slipning så är den sen redo för matta och därefter montering i bilen. Ska bli kul att få klart den och leka lite med min 3sixty för att få till en fin och jämn frekvenskurva på basen.
Liter mer delar kommer också att lackeras framöver. Nästa på tur är nog plasten runt rattknapparna och sen listerna på dörrarna. Dom är dock lite jobbigare då dom är svetsade i dörrsidan, men det verkar vara rätt så dåligt gjort då dom skrammlar och har sig när man spelar musik (ett tecken på att man börjar få lite tryck i grejerna?) så det kanske inte krävs alltför mycket jobb ändå. Måste ju ändå bort med dom så för att dämpa.
En ny update kommer nog i helgen då baslådan är klar och jag förhoppningsvis har kommit nån vart med växelspakskåpan, så håll koll ifall du vill se vad som händer här i mitt garage!
MVH// Christoffer