4065
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 320 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#881
Nu är jag nyfiken på att se lite framsteg inför 2012! big_smile
Btw, du får bygga som sören med ljudet nu, för nästa år kommer jag och tävlar med! wink Inte för jag tror jag kommer så bra till, men man ska drömma! roll


1 997 Inlägg
23 oktober 2011
#882
Ett tips är ju att foliera grillen annars.
Om du inte blir nöjd så äre ju bara att slita bort. smile

Ser riktigt stilrent ut med baslådan förresten, när sätena är nervikta! smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#883
_DamnIt skrev:
Nu är jag nyfiken på att se lite framsteg inför 2012! big_smile
Btw, du får bygga som sören med ljudet nu, för nästa år kommer jag och tävlar med! wink Inte för jag tror jag kommer så bra till, men man ska drömma! roll

Det förstår jag, men detaljer om nästa projekt får allt vänta tills nästa år så jag hinner fundera igenom allt riktigt och ser så att det verkligen blir så som jag tänkt mig. wink Nuvarande kommer det inte blir nå stora förändrar i ljudmässigt dock, mest pilla vidare med det jag har. Förutom baslådan då som ska byggas om. smile

Galad8 skrev:
Ett tips är ju att foliera grillen annars.
Om du inte blir nöjd så äre ju bara att slita bort. smile

Ser riktigt stilrent ut med baslådan förresten, när sätena är nervikta! smile

Tanken har slagit mig! Men det känns väldigt pillrigt att foliera dom små kanterna på grillen, men jag kanske ger det ett försök. Lackering är ju dock bra mycket enklare, fast det vore bra att kunna ta bort sen när bilen ska säljas.

Ja jag är rätt nöjd med lådan utseéndemässigt. smile Men det kommer se ungefär likadant ut sen också, fast med lite mer former, kommer bygga ungefär som lådan jag hade förut med dubbla JBL P1022. Men det ska låta bättre än vad det gör nu, förhoppningsvis lite högre också. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#884
Då är jag kanske inte helt chanslös ändå! Men återstår att se om vi ens hamnar på samma tävling någon gång. För har ju tänkt mig att försöka mig på SQ med smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#885
Frågan är väl snarare, vilken klass kommer du köra? Jag siktar ju på Advanced till nästa år och om du ska börja tävla då så lär det väl bli Experienced? smile Dom tävlingar som jag har inplanerade hittills är Elmia, Kungsängen, Trollhättan & Mantorp. Sen så får vi se hur det går under året, går det mot all förmodan väldans bra så kan det hända att jag åker ner till Vallåkra på finalen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#886
Jag har ingen aning! tongue Kan ingenting om klasserna!

Kategorierna jag tänkt tävla i är iaf följande:
Bassrace
dBdrag
SQ

Så har du någonstans jag kan läsa mig till vilka klasser jag kan/får tävla i? För jag bryr mig faktiskt inte så mycket om vilken jag kvalar in i, vill mest testa för att se vad jag och mitt system går för! smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#887
Varsågod! smile Bara att läsa och fundera, men om jag vore du så skulle jag satsa på Experineced helt klart. Det hade jag egentligen också tänkt göra nästa år men jag vill ha mer motstånd och en större chans att utvecklas med, och dessutom så gick det bättre än väntat i år så därför får det bli Advanced. I övrigt så kommer jag också köra Bassrace nästa år också, troligtvis 129.9 igen men det vore grymt kul om man lyckades komma upp i 139.9.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#888
Tackar för det! Ska genast läsa (eller ja, när jag drägglat över lite Luposar som Ricky länkade). Jag drömmer om att kunna köra 139.9 klassen i bassrace, då jag planerar att ha 2 tävligssettings på basarna. 4Ohm för SQ, 1Ohm för högt! wink


222 Inlägg
23 oktober 2011
#889
Du har inte testat att ha diskanterna riktade mer mot dig? Visst det kanske är svårt att få det snyggt då men ialf. För jag upplevde samma sak, men sedan riktade jag dom mer mot mig då fick jag ett "fylligare" samt klarare ljud från dom, var ett helvete att få det att låta bra innan.


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#890
_DamnIt skrev:
Tackar för det! Ska genast läsa (eller ja, när jag drägglat över lite Luposar som Ricky länkade). Jag drömmer om att kunna köra 139.9 klassen i bassrace, då jag planerar att ha 2 tävligssettings på basarna. 4Ohm för SQ, 1Ohm för högt! wink

Så tänkte jag också köra, 8Ohm för SQ och 2Ohm för vardag/dB men jag märkte ingen skillnad på kvalitén så basen är ständigt kopplad i 2Ohm. smile Om det blir en till bas så blir det ständigt 4Ohm istället.

speeDs_ skrev:
Du har inte testat att ha diskanterna riktade mer mot dig? Visst det kanske är svårt att få det snyggt då men ialf. För jag upplevde samma sak, men sedan riktade jag dom mer mot mig då fick jag ett "fylligare" samt klarare ljud från dom, var ett helvete att få det att låta bra innan.

Jo har testat det, låter bättre ja men som sagt, då blir dom synliga. Ska ta nån dag framöver och testa att vinkla dom på plats under gallret och se om jag kan få det bättre. Annars så får jag hitta på nån snygg lösning med dom ovanför gallren, alternativt flytta upp både mellanregister och diskant i gallret och vinkla till rätt position.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#891
Hur stor effektskillnad har du på 8- och 2Ohm då?

För min del så skiljer det ca 900w tongue

Dock kom jag på nu att effekt är ju inte allt, man vill ju ha kontroll på möget med tongue Så får se vilket som blir mest lämpligt smile


GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
#892
Mitt steg lämnar ca 1200Wrms i både 2 & 4Ohm (kan tydligen skilja liiiite, vet inte exakt hur mycket) i 8Ohm däremot vet jag inte hur mycket det lämnar men gissar på nånstans mellan 600-1000Wrms. Det märks iaf en klar skillnad i maxtryck mot 2Ohm när man kör på Type-Xen, till Amegorna gör det ingen skillnad eftersom dom får mer än nog med effekt redan i 8Ohm. Har b.t.w fått tag på ett par Amega QW6or till MYCKET bra pris nu, så det kanske blir en låda med 4st såna nästa år, vore helt klart fränt. smile Frågan är bara om det räcker till för mig.
Senast redigerat av ChriZtoffer (23 oktober 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
23 oktober 2011
#893
Då spelar det ingen större roll ur den synpunkten då nej! smile


1 997 Inlägg
23 oktober 2011
#894
Går det inte att klicka isär grillen som jag vet man kan göra på vissa bmw?
Isåfall vore det ju mycke enklare att komma åt.

Går ju att foliera den som den är nu också, bara man köper en bra folie, och myser på med en massa värme. smile

Och ja.. De med lack funkar ju med, men det är lite svårare att "dra bort" om man ångrar sig sen eller så..


Designer.
1 260 Inlägg
24 oktober 2011
#895
Lätt värt 1400kr att slippa lacka om grillen varje gång du fått ett stenskott eller en större självmordsbenägen geting på den.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2011
#896
ChriZtoffer skrev:
Varsågod! smile Bara att läsa och fundera, men om jag vore du så skulle jag satsa på Experineced helt klart. Det hade jag egentligen också tänkt göra nästa år men jag vill ha mer motstånd och en större chans att utvecklas med, och dessutom så gick det bättre än väntat i år så därför får det bli Advanced. I övrigt så kommer jag också köra Bassrace nästa år också, troligtvis 129.9 igen men det vore grymt kul om man lyckades komma upp i 139.9.

Håller med.....han skallsatsa på Exp då han är förstagångstävlande.
Själv funderar jag med på Adv men Skogis propsar på Exp då jag aldrig tävlat en full säsong, eller rättare sagt jag har bara kört ngr ggr i Entry när det fanns i Svedalen.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 997 Inlägg
24 oktober 2011
#897
MIKK0 skrev:
Lätt värt 1400kr att slippa lacka om grillen varje gång du fått ett stenskott eller en större självmordsbenägen geting på den.

Vart fick du 1400:- ifrån?


Designer.
1 260 Inlägg
24 oktober 2011
#898
Galad8 skrev:
MIKK0 skrev:
Lätt värt 1400kr att slippa lacka om grillen varje gång du fått ett stenskott eller en större självmordsbenägen geting på den.

Vart fick du 1400:- ifrån?

ChriZtoffer?

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
#899
Oj, nu vart det mycket här. tongue

Galad8 skrev:
Går det inte att klicka isär grillen som jag vet man kan göra på vissa bmw?
Isåfall vore det ju mycke enklare att komma åt.

Går ju att foliera den som den är nu också, bara man köper en bra folie, och myser på med en massa värme. smile

Och ja.. De med lack funkar ju med, men det är lite svårare att "dra bort" om man ångrar sig sen eller så..

Jo jag tror den ska gå att ta isär, eller rättare sagt, kromdelarna är för sig så dom borde gå att få lös. smile

MIKK0 skrev:
Lätt värt 1400kr att slippa lacka om grillen varje gång du fått ett stenskott eller en större självmordsbenägen geting på den.

Så dålig är jag inte på att lackera. wink Det kan iaf vara värt att testa på original, blir det alltför dåligt så får en kompis som är utbildad billackerare lacka om. Borde väl gå att lägga på en matt klarlack.

Speedpartsgrillen är dock jäkligt snygg, men jag stör mig på att det står Speedparts i mitten på den och inte SAAB.

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Varsågod! smile Bara att läsa och fundera, men om jag vore du så skulle jag satsa på Experineced helt klart. Det hade jag egentligen också tänkt göra nästa år men jag vill ha mer motstånd och en större chans att utvecklas med, och dessutom så gick det bättre än väntat i år så därför får det bli Advanced. I övrigt så kommer jag också köra Bassrace nästa år också, troligtvis 129.9 igen men det vore grymt kul om man lyckades komma upp i 139.9.

Håller med.....han skallsatsa på Exp då han är förstagångstävlande.
Själv funderar jag med på Adv men Skogis propsar på Exp då jag aldrig tävlat en full säsong, eller rättare sagt jag har bara kört ngr ggr i Entry när det fanns i Svedalen.

Du gör nog rätt i att börja med Experienced, om du känner för det, med dom grejer du ska ha så borde du kunna plocka en hel del pokaler. smile Jag känner dock att jag hellre möter rejält motstånd än att "lätt" kunna plocka pallplatser. Pallplatserna tar jag i vinter istället. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2011
#900
ChriZtoffer skrev:
Lonefox skrev:
Håller med.....han skall satsa på Exp då han är förstagångstävlande.
Själv funderar jag med på Adv men Skogis propsar på Exp då jag aldrig tävlat en full säsong, eller rättare sagt jag har bara kört ngr ggr i Entry när det fanns i Svedalen.

Du gör nog rätt i att börja med Experienced, om du känner för det, med dom grejer du ska ha så borde du kunna plocka en hel del pokaler. smile Jag känner dock att jag hellre möter rejält motstånd än att "lätt" kunna plocka pallplatser. Pallplatserna tar jag i vinter istället. wink

Well.....blir EM av där det ryktas om 2012 så har jag siktet ställt dit.
Och då är nog Exp att föredra för att ha större chans att ta sig dit.
I Adv så får jag ju slåss mot bland andra just Skogis. Så jag tror han har detta i baktanke då han säger som han gör wink
Senast redigerat av Lonefox (24 oktober 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP


Sök