3547
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 326 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Nu blir jag nyfiken, blir det EM i närheten nästa år? smile Nu gör du ju mig också sugen på Experienced, tusan också! Jaja än är inte nästa säsong här, hinner ändra mig ett antal gånger innan det är dags. wink Vore ju kul att plocka nån bra placering innan man går upp i nästa klass, hade siktet inställt på SM i år men missade Elmia och även Mantorp så det sket sig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Nu blir jag nyfiken, blir det EM i närheten nästa år? smile Nu gör du ju mig också sugen på Experienced, tusan också! Jaja än är inte nästa säsong här, hinner ändra mig ett antal gånger innan det är dags. wink Vore ju kul att plocka nån bra placering innan man går upp i nästa klass, hade siktet inställt på SM i år men missade Elmia och även Mantorp så det sket sig.

Går rykten om Norge.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Inte så fasligt långt bort och har ju faktist aldrig varit till vårt grannland (vet, jag skäms lite) så tja kanske. Får se. smile Advanced verkar dock mer populärt och det lockar också en hel del.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
24 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Inte så fasligt långt bort och har ju faktist aldrig varit till vårt grannland (vet, jag skäms lite) så tja kanske. Får se. smile Advanced verkar dock mer populärt och det lockar också en hel del.

Jo precis.....det är så jag känner med, men Patrik verkar ha lite andra planer för mig......så jag får väl lyssna på honom wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 997 Inlägg
24 oktober 2011
Ifall kromdelarna är "för sig" så vore det ju jätte lätt att foliera!
Kostar typ 50:- att göra det, istället för 1400:- för en ny grill..

smile

BMW entusiast
579 Inlägg
24 oktober 2011
ChriZtoffer du har inte funderat på Plasti Dip för grillen?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=223033
Finns ett par klipp i tråden!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Galad8 skrev:

smile

Sant, och jag har en snygg kolfiberfolie hemma men frågan är om jag har tålamodet. tongue Såg en annan som gjort det och det blev grymt snygg, men var tydligen väldigt tidskrävande.

dfine skrev:

Ingen dum idé! Har faktist inte alls tänkt på det men nu när du säger det så ska jag nog beställa och prova. smile Frågan är bara om man ska ta spray eller penselvarianten. Pensel känns ju mer ekonomiskt då man får det enbart på den ytan som ska vara (spray kommer ju hamna en hel del brevid) men frågan är om man ser penseldragen eller ej.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

1 997 Inlägg
24 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Galad8 skrev:

smile

Sant, och jag har en snygg kolfiberfolie hemma men frågan är om jag har tålamodet. tongue Såg en annan som gjort det och det blev grymt snygg, men var tydligen väldigt tidskrävande.

dfine skrev:

Ingen dum idé! Har faktist inte alls tänkt på det men nu när du säger det så ska jag nog beställa och prova. smile Frågan är bara om man ska ta spray eller penselvarianten. Pensel känns ju mer ekonomiskt då man får det enbart på den ytan som ska vara (spray kommer ju hamna en hel del brevid) men frågan är om man ser penseldragen eller ej.

Så tidskrävande är det inte..
Har man gjort det några gånger så är det inga problem!
Har mattsvart hemma om du är sugen. tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 oktober 2011
Trådstartare
Mja vi får se hur jag gör, plastidipen var ju klart lockande och då kan jag kanske köra den på innerhandtagen också som är väldigt slitna. smile Hade tänkt drapera dom i kolfiberfolie men mattsvart är ännu snyggare.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

BMW entusiast
579 Inlägg
24 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
dfine skrev:

Spray helt klart! Penseldrag vill man ju inte ha på grillen, sprayen är ju inte jättebillig men synd att snåla in på något man kommer störa sig på sen. 1 burk räcker utan tvekan till grillen smile

Har själv tänkt testa på grillen på vinterbilen då jag inte är ett stort fan av krom..

http://www.youtube.com/watch?v=FchIWF8Vi2Y
Senast redigerat av dfine (24 oktober 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
28 oktober 2011
Trådstartare
Har klurat på det där med grillen och nog kommit fram till att jag köper en färdig ändå, vill ha med bikakemönstret och så är det nog en fördel att ha kvar original när bilen ska säljas. Såg att dom som finns med bikakemönstret går det att byta emblemet på, så original går att pilla dit! smile

Men äntligen kan man varva ner efter onsdagen. Puh! Blev inbjuden av PierreSeastreams Garage att demonstrera lite Amega på invigningen av hans nya shop/showroom/verkstad. Sagt och gjort, åkte mot Stockholm vid 7 tiden i onsdags morse men p.g.a diverse GPS strul så var jag inte framme förräns framåt 11. Väl där träffade jag Pierre samt Micke Forssberg från Amega och pratade med dom och skruvade högtalare i några timmar. Blev en hel del prat om framtidsplaner och det ser ljust ut, ser verkligen fram mot nästa höst och starten på det nya bygget. smile

Lite senare på eftermiddagen började det ramla in folk och det blev bara fler och fler som skulle lyssna i bilen, så från ungefär 16.30 fram tills 20.30 sprang jag mest mellan butik och bil med diverse folk, samtidigt som man ville prata med folk man tidigare bara haft kontakt med på nätet. Inte förräns klockan var vid 23 åkte jag hemåt, evenemanget skulle sluta vid 21 men en massa trevligt folk och livliga diskussioner gjorde att det hela drog ut på tiden. Men det var det värt!

Fick med mig lite saker hem också, dels en fjärr (märkligt att Alpine inte skickar med någon till en enhet som trots allt listar ca 10k, när man får med en till CDA-117Ri som listar inte ens halva det priset) samt ännu ett par Amegasubbar. Tur var väl det för på måndag åker Type-Xen iväg till sin nya ägare. Ska hjälpa min morbror samt en kompis att flytta i morgon så då blir det inget gjort, men om orken finns så byggs nog lådan om på söndag. Planen är en 4" port i mitten och dom fyra Amegasubbarna runtom, kan bli fränt och jag hoppas att det spelar på rätt skapligt dessutom. Avstämningen blir vid 38Hz så det borde spela rätt så trevligt. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-06efd8fb3f84188b2af3b6a7217a3851.jpg

Amegorna kommer dock med största sannolikhet bara sitta i ett tag nu i vinter, mest för att testa hur dom funkar i 36L låda med 4" port och 38Hz avstämning. Kommer under tiden jaga tag på ett par Alpine SWX-1243D (uppföljaren till den jag har nu) som ska få sitta i slutna lådor nästa år. Risk för att det blir ett till PDX-M12 också då, om jag inte blir nöjd med ett till båda basarna...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Så det blir 4 Amegasubbar? För du hade väl 2 innan? Ska iaf bli kul att se hur det slutar! smile

709 Inlägg
30 oktober 2011
är de 6½er? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
_DamnIt skrev:
Så det blir 4 Amegasubbar? För du hade väl 2 innan? Ska iaf bli kul att se hur det slutar! smile

XorcessX skrev:
är de 6½er? smile

Korrekt båda två! smile Det blir totalt 4st 6,5" basar i lådan med en 4" port i mitten. Har dock inte haft orken att göra nåt åt det idag, ska riva ur gamla basen strax och börja måtta lite för dom nya så får vi se om jag får ur gamla baffeln och i en ny i morgon. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
30 oktober 2011
riktigt tufft! älskar folk som bygger små sub basar...   ser fram imot en reccension på dem sedan wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Har redan testat två av dem, och dom spelar! wink Kör dom i en 18L låda avstämd till ca 40Hz, den nya för 4st basar kommer vara på ungefär dubbla volymen men stämmas av något lägre, rekommenderad avstämning är tydligen 38Hz för Amegorna.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Ska bli kul att se hur det slutar! Själv blir jag bara mer och mer sugen på 2st DD SW6.5 att ha i skuffen! smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Ja dom verkar grymma! smile Är lite sugen på att testa jag också, men tycker dom är lite väl dyra. Kör nog dom här ett tag istället tills jag fått tag på ett par Alpine SWX-1243D till bra pris, sen blir det ny låda med lite fränare design. wink Tror jag kommer bygga en som framtill liknar den jag hade med dubbla JBL P1022 men baktill blir det nog glas med ett löstagbart lock över.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
30 oktober 2011
Ja dd basarna verkar vara helt insane!  hur funkar de igentligen med 12" i SQ?  de logiska i mitt huvud är att ha ett litet element som är rappare och därmed mer korrekt i basen,  fast ja, type x basen är ju ingen 500kroners bas direkt.

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Jag väntar bara på att min jävla chef ska ha löning, sen ska jag nog faktiskt beställa 2 wink Men vad ligger Amegorna på i pris? Och var hittar man dom?

Sök