3158
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 331 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
XorcessX skrev:
Ja dd basarna verkar vara helt insane!  hur funkar de igentligen med 12" i SQ?  de logiska i mitt huvud är att ha ett litet element som är rappare och därmed mer korrekt i basen,  fast ja, type x basen är ju ingen 500kroners bas direkt.

12" funkar, beror ju på hur man använder den och vad för nån man köper. En tokbillig en fel byggd portad låda kommer ju inte funka bra, men en bra bas i korrekt låda (gärna sluten) funkar utmärkt. Ett väldigt bra exempel på det är DLS Revolution, DLS Nordica 12an i den är helt galen! Spelar både djupt och snyggt som tusan. Men vi får se hur Amegorna funkar, om dom lirar djupt nog och dessutom högt så kan dom nog få sitta i nästa år, vore ju lite stöddigt att köra med småbasar. wink En tillfördel är att jag redan har dom.

_DamnIt skrev:
Jag väntar bara på att min jävla chef ska ha löning, sen ska jag nog faktiskt beställa 2 wink Men vad ligger Amegorna på i pris? Och var hittar man dom?

Blir nog trevligt det. smile Har dålig koll på vilka som säljer Amega nu för tiden men vet att iaf Seastreams Garage har hemma.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Det va då verkligen inget farligt pris på dom! Trodde dom skulle va bra mycket dyrare!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Nejdå det är helt klart överkomligt, DDs ligger ju dock på nästan det dubbla, frågan är om den är dubbelt så vass. Vore kul att lyssna på en och bilda sig egen uppfattning.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Jag köper mina, vi möts halvvägs och jämför? tongue

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
30 oktober 2011
Trådstartare
Menar du att du köper DDs eller vad? Isåfall så tycker jag det låter som en bra idé! Då får du, jag och huntelaar mötas nånstans och jämföra 6,5" basar sen. wink
Senast redigerat av ChriZtoffer (30 oktober 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
30 oktober 2011
Alldeles riktigt! Hade faktiskt kunnat va riktigt kul att mötas upp och se vems minibasar som presterar bäst i olika kategorier och tester! Och sen köra en termlab mätning för att se vilka som rockar högst! wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Trevligt! smile Hehe ja det vore ju lite skoj, eller iaf testa med en dbm2 (har en sån liggande) för att jämföra basarna mot varandra. Vi får ta det till våren, kanske i samband med Elmia? smile

Nu är iaf tiden med Alpine Type-Xen över. Skickade iväg den norrut idag, hoppas att nya ägaren tar väl hand om den! Hade egentligen tänkt ha den kvar men eftersom jag inte fick tag på en till så fick den åka.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-277bdb42ddcbe382aa1bcb34f6951702.jpg

Rensade baffeln nyss och ska kapa lös den i morgon, sen kommer det dit en ny för dom fyra Amegasubbarna samt en 4" port, kommer nog köra DLS port då en Aeroport blir på tok för stor. Tror att jag t.o.m får lov att karva lite i DLS porten om jag ska kunna ha galler på basarna.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-8d69041d99e57dd42be29cf8e8c45d62.jpg

Får se hur den här lådan presterar, tror inte den räcker till riktigt för mig men den duger nog ett tag och lär säkerligen spela väldigt rappt och trevligt. Vad det blir där bak nästa år får vi se, finns planer på allt möjligt såsom 8st Amega QW6 i portad låda, 2st Alpine SWX-1243D i slutna lådor, 2st Amega QW12 i slutna lådor, 1st Alpine SWR-1522D i sluten låda m.m. Ska fundera på saken i vinter så får vi se vart det slutar, en kompis köpte nyss ett par Alpine SWR-1542D och ska köra dom i slutna lådor. Blir kul att höra hur dom låter. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (31 oktober 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 oktober 2011
Om jag är klar till dess (vilket vi verkligen får hoppas!) så hade det helt klart varit ett kul initiativ! smile Får kolla när jag är klar, så får vi bestämma lämplig tid och plats under Elmiahelgen. smile

Och hur känns det nu att ha blivit av med basen?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Du är klar då, jobba på! wink Min kommer iaf vara klar på ett eller annat vis.

Jadu, det känns, tomt. Fast jagr klarar mig, har ju Amegalådan som ligger på pasagerargolvet för tillfället och inom några dagar ska nog den stora lådan vara ombyggd för att husera alla Amegor. Då får vi även se hur planeringen för framtiden blir. smile Har även gått och blivit lite sugen på DDs lilla sub, eller nån av deras större.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 oktober 2011
Ska göra mitt bästa! För detta va lätt det roligaste "eventet" jag kommit på på länge! tongue

Hehe, vänta till du hört mina sen, så kan du avgöra vad du tycker om bebisarna! wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
31 oktober 2011
Trådstartare
Tror jag hinner lyssna på Puttes innan du och jag ses. wink Men vi får se, har en massa tankar som snurrar i huvudet just nu. Vill helst bara köpa sånt som jag får användning för i nästa bygge. Skulle ha lyssnat på nån DD i portad låda, tvivlar på att dom är så rappa som jag vill ha dom men man vet aldrig. Slutet är ju iaf bra mycket enklare att hålla på med.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

R1 driver!
5 128 Inlägg
31 oktober 2011
Risken finns, för han bor antagligen LITE närmare dig än vad jag gör! tongue Mina kommer sitta i portade, precis som puttes gör. Men ja, får se vem som hinner först. Men oavsett vad hade det varit kul att samlas ett småbasgäng och spela lite för varandra och mäta vem som är "bäst" smile

282 Inlägg
31 oktober 2011
dbakuten hade ju fått in några rappa basar, dock har jag ingen aning om hur dom är. men det kanske är helt fel basar för dig? kollar så mycket trådar så det blir lite snurrigt :p

Beyma Power heter dom iaf;
10” har 62g rörlig massa
12” har 104g rörlig massa
15” har 134g rörlig massa

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
Dom är nog rappa ja, men det verkar inte vara nå direkta djupbasmontser och då faller hela grejen. Basar som spelar rappt ner till ca 35Hz har jag redan. smile Det jag är ute efter är nåt som spelar rappt och gör det ända ner i bott. Men jag är mer och mer inne på att göra nåt med mindre basar, typ 6,5" eller 8", kanske 10". Jag får säkerligen till det så som jag vill med ett par 12" men det är roligare att ha saker som presterar mer än man tror dom ska göra.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

709 Inlägg
1 november 2011
lyssnade på DD 508er idag i en 42liter portad låda, och herrejösses vilka basar!  fick bara 120watt var men spelade ändå sjukt tight, kanske inte lika djupt men blev mäkta imponerad.
Senast redigerat av XorcessX (1 november 2011)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Rensade baffeln nyss och ska kapa lös den i morgon, sen kommer det dit en ny för dom fyra Amegasubbarna samt en 4" port, kommer nog köra DLS port då en Aeroport blir på tok för stor. Tror att jag t.o.m får lov att karva lite i DLS porten om jag ska kunna ha galler på basarna.

Skaffa två av DLS kit och kör med de små portarna som eg. skall sitta i änden i lådan wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Designer.
1 260 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Ja dom verkar grymma! smile Är lite sugen på att testa jag också, men tycker dom är lite väl dyra. Kör nog dom här ett tag istället tills jag fått tag på ett par Alpine SWX-1243D till bra pris, sen blir det ny låda med lite fränare design. wink Tror jag kommer bygga en som framtill liknar den jag hade med dubbla JBL P1022 men baktill blir det nog glas med ett löstagbart lock över.

Hur tänkte du nu? 4st amega basar är ju dyrare än 2 ddbasar (:

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
XorcessX skrev:
lyssnade på DD 508er idag i en 42liter portad låda, och herrejösses vilka basar!  fick bara 120watt var men spelade ändå sjukt tight, kanske inte lika djupt men blev mäkta imponerad.

Ja det skulle ju kanske kunna vara nåt, bara man får dom att spela nog djupt. smile Har även kikat lite på JL 8W7, verkar rätt stöddiga.

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:

Skaffa två av DLS kit och kör med de små portarna som eg. skall sitta i änden i lådan wink

Tjaa jag har ju faktist redan två kit så det skulle ju gå. Fast jag tror det kan bli lite fränt också att forma porten efter elementen. Får se i eftermiddag hur det passar. smile

MIKK0 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ja dom verkar grymma! smile Är lite sugen på att testa jag också, men tycker dom är lite väl dyra. Kör nog dom här ett tag istället tills jag fått tag på ett par Alpine SWX-1243D till bra pris, sen blir det ny låda med lite fränare design. wink Tror jag kommer bygga en som framtill liknar den jag hade med dubbla JBL P1022 men baktill blir det nog glas med ett löstagbart lock över.

Ja vist, i nypris ja. smile Men Amegorna har jag redan och fick dom till MYCKET bra pris. smile
Senast redigerat av ChriZtoffer (1 november 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Tjaa jag har ju faktist redan två kit så det skulle ju gå. Fast jag tror det kan bli lite fränt också att forma porten efter elementen. Får se i eftermiddag hur det passar. smile

Det har gjorts förr och ÄR inte helt fel designmässigt smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 727 Inlägg
1 november 2011
MIKK0 skrev:

Räknat per styck så skiljer det 1000:-
4st Amega är lite dyrare än 2st DD, men i gengäld blir det dubbla konarean.
Och med tanke på hur 2 spelar så måste jag nog åka till Falun om det blir 4. wink
Bygg nu CriZtoffer!!!

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Sök