2928
Sök

ChriZtoffers garage: Saab 9-3SS -03 {Alpine/DigitalDesigns} projekt med mer...

Projektet startade för 4år sedan med en enklare uppgradering av ljudsystemet men allteftersom kraven och erfarenheten ökade så har även nivån på ljudsystemet ökat. Även vissa utseendemässiga förändringar har skett både in... Visa mer

GAS democar 2018!
714 338 Visningar
Projektet avslutat 9 september 2014
Designer.
1 260 Inlägg
1 november 2011
ChriZtoffer skrev:
MIKK0 skrev:
ChriZtoffer skrev:
Ja dom verkar grymma! smile Är lite sugen på att testa jag också, men tycker dom är lite väl dyra. Kör nog dom här ett tag istället tills jag fått tag på ett par Alpine SWX-1243D till bra pris, sen blir det ny låda med lite fränare design. wink Tror jag kommer bygga en som framtill liknar den jag hade med dubbla JBL P1022 men baktill blir det nog glas med ett löstagbart lock över.

Hur tänkte du nu? 4st amega basar är ju dyrare än 2 ddbasar (:

Ja vist, i nypris ja. smile Men Amegorna har jag redan och fick dom till MYCKET bra pris. smile

Jo, förstod det, tyckte bara "dyra" såg så fel ut på nått som är billigare. (utan att räkna kompispriser och flygande mattor)

Men bygg nu, blir bara dyrare ju mer du sitter här och funderar big_smile

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 november 2011
Trådstartare
O! Här har det skrivits medans jag pysslat med lådan. smile

Lonefox skrev:
ChriZtoffer skrev:
Tjaa jag har ju faktist redan två kit så det skulle ju gå. Fast jag tror det kan bli lite fränt också att forma porten efter elementen. Får se i eftermiddag hur det passar. smile

Det har gjorts förr och ÄR inte helt fel designmässigt smile

Vet, har sett nån bild på det för nåt år sen och kom på det nu när jag fundera. Det såg rätt sjyst ut bill jag minnas. smile Får se om jag får till det ens i närheten av det.

Horsyhorse skrev:
MIKK0 skrev:

Räknat per styck så skiljer det 1000:-
4st Amega är lite dyrare än 2st DD, men i gengäld blir det dubbla konarean.
Och med tanke på hur 2 spelar så måste jag nog åka till Falun om det blir 4. wink
Bygg nu CriZtoffer!!!

Pierre

Dubbla konarean ja, men frågan är om inte DDn har mer än dubbla slaglängden? Fast det är ju ingen direkt fördel, blir ju slöare om dom ska få lov att röra sig en längre sträcka för att ge samma tryck. Jag tror på fyra QW6or. wink

MIKK0 skrev:
ChriZtoffer skrev:
MIKK0 skrev:

Ja vist, i nypris ja. smile Men Amegorna har jag redan och fick dom till MYCKET bra pris. smile

Jo, förstod det, tyckte bara "dyra" såg så fel ut på nått som är billigare. (utan att räkna kompispriser och flygande mattor)

Hur får du det till att DD basarna är billigare än Amegorna? 4st DD går på 8800kr, 4st Amega går på 4800kr. Vist dom är inte jämförbara rakt av, DDn är garanterat vassare tack vare högre xmax (mer slaglängd, som sagt) men frågan är om en DD är vassare än två Amegor?

Jaja, lådan är iaf sönderkapad nu. Tog betydligt längre tid än jag hade räknat med! Trodde jag skulle hinna kapa till en ny baffel idag men jag blev just klar med bortkapningen av den gamla. Måttade lite och kom fram till att maximal volym är ca 49L, porten kommer ta upp ungefär 4,5L så det blir till å bygga igen lådan rejält. Tror jag ska lyxa till det och göra vinklade bafflar så att basarna spelar riktade mot porten. Får se i morgon hur allt får plats, nu ska här sovas!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c790a85ee21fa89f1e1f24e92659036a.jpg

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Designer.
1 260 Inlägg
2 november 2011
ChriZtoffer skrev:
MIKK0 skrev:
ChriZtoffer skrev:

Hur får du det till att DD basarna är billigare än Amegorna? 4st DD går på 8800kr, 4st Amega går på 4800kr. Vist dom är inte jämförbara rakt av, DDn är garanterat vassare tack vare högre xmax (mer slaglängd, som sagt) men frågan är om en DD är vassare än två Amegor?

2st DD är billigare än 4st Amegor. Damnit pratade om 2st DD basar, och du om 4st amegor. Därav 2 vs 4.
Tror nog DD'n är vassare på att spela högt, men det finns mycket som spelar högre än 6.5" basar, så är ju inte direkt därför man köper dom.

Men åter till byggandet, antar att det är en provlåda du gör nu? annars känns det som det hade gått snabbare med att bygga en ny, om det ska bli glas och doningar. Men kan ju va dumt att kosta på glas när man inte vet hur det låter.
Senast redigerat av MIKK0 (2 november 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 november 2011
Trådstartare
Ja 2st DD är billigare än 4st Amega, men jag vet inte om den jämförelsen är riktigt rättvis.

Beroende på hur br lådan blir så blir den antingen provisorisk eller permanent, det blir iaf inge glas i den, det blir nog bara om jag kör andra basar. Måttade lite mer i lådan nu innan jag åkte till jobbet och är rätt säker på hur jag ska göra baffeln, den blir inte fullt så avancerad som jag tänkt mig men inte heller bara en rak baffel.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
Nu har det hänt lite med lådan, vart annat i vägen och tappad motivation så den har stått orörd i några dagar. En bidragande faktor var att det hela var mycket trängre än jag hade räknat med, så det blev mycke räkna, fundera och rita. Men nu har jag fått till en design som ska fungera!

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-44cc73ea18508be8a9268fb0eb4c9440.jpg

Kände mig lite seriös så jag satte trekantslist i portens ytterhörn. wink Vet inte om det gör någon nytta, men det känns bättre. Portarean blir då iaf. densamma hela vägen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d9c6e1e0950df4629711f494c97b7521.jpg

Passade på att kapa upp portbitarna och fräsa dom när vi ändå hade grejer ute och gjorde blombrädor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-38b5d246eb75519199fc5a4cd96b1231.jpg

Satte i portbitarna i lådan samt ett stag till baffeln, vet inte om det heller gör någon nytta men det känns bättre om det sitter där. Satte även här en bit trekantslist.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f5700557d23ca4d6018fbae94f28c9c2.jpg

Sen ett par bilder för att visa Pierre och Micke F att Amegas galler passar finfint på QW6an. wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-f6f77a80858eeee385cd25a30fbdb256.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-d90485311cc0d511f44abadcec8d37ff.jpg

I morgon ska jag ut och slipa kanter på dom där blombrädorna som vi gjorde idag, så då ska jag passa på och såga upp bitarna till baffeln (eller snarare bafflarna), dom bli uppbyggda av 2st 8mm bitar vardera, den yttre med något större hål så att elementen blir nersänkta. Tror det kan bli rätt snyggt, fast nu var ju inte det målet med den här lådan...
Senast redigerat av ChriZtoffer (9 november 2011)

Saab 9-3SC {SQ-edition}

345 Inlägg
10 november 2011
haha grymma skyddsskor du har där wink

Kolla gärna in mitt amazon projekt https://www.garaget.org/forum/viewtopic … 2#p4418122

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Oja, hardcore! Tål allt, vattentäta dessutom. wink

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
10 november 2011
Foppatofflor is the shit, så länge man ger fan i att tappa en baslåda för tre tolvor med basarna monterade på stortån. Been there done that smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Ja det lät inte som någon vidare idé, så dumt av dig att göra så. wink Tur att jag bara håller på med små lätta baslådor nu då. wink Fast nya bygget börjar väga en del, och då är varken baffel eller basar på plats...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
10 november 2011
Jo det var ju dumt. Men som man brukar säga, man lär sig av sina misstag smile

Intressant bygge du håller på med nu, iofs allt du gjort men ändå som fräsigt.

Själv ska jag ge mig på bandpass för första gången så vi får se hur det nu går.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Ja bandpass verkar lite intressant. smile Sitter och klurar på en 4e ordningens med dubbla 10or och köra porten genom skidluckan. Helst skulle det ha varit dubbla Alpine SWX-1043D, men då bör jag skaffa ett till steg och då blir det dyrt...

Saab 9-3SC {SQ-edition}

451 Inlägg
10 november 2011
Jo precis, för mig blir det en SWR-1242D i samma konstruktion men med porten genom hatthyllan då jag saknar skidlucka.

21 761 Inlägg
10 november 2011
ChriZtoffer skrev:
Sitter och klurar på en 4e ordningens med dubbla 10or

Jaså, du tänker bygga en sån lådtyp. Se till att räkna rätt då. wink

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
Landstrom skrev:
Jo precis, för mig blir det en SWR-1242D i samma konstruktion men med porten genom hatthyllan då jag saknar skidlucka.

Det kan nog spela på rätt så trevligt. smile Men men den bör du nog köra 6e ordningens, dom ska tydligen trivas bäst i portat.

Drönirettab skrev:
ChriZtoffer skrev:
Sitter och klurar på en 4e ordningens med dubbla 10or

Jaså, du tänker bygga en sån lådtyp. Se till att räkna rätt då. wink

Jojomensan, men uträkningen har ju du redan löst. wink Är dock inte säkert att det blir en sån i den här bilen, lutat mer åt dubbla 10"-15" i slutet när jag har möjlighet, i nästa bil blir det värre, där blir det bandpass. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
Dags att skriva några rader här igen nu känner jag. Börjar med en tråkig nyhet. I mitten av förra veckan lånade pappa min bil och åkte ner på stan en vända, han parkerar den en bit bort på parkeringen just för att slippa dörruppslag och skit. Efter att ha gjort sina ärende så ser han på väg tillbaks till bilen att det står ett par mörkklädda personer brevid och gör nåt, men dom försvinner snabbt därifrån när han kommer närmare. Väl där får han se att dom har lyckats åstadkomma ett par rejäla repor! En på framskärmen och en på förardörren.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-e16f8b91e3a9f5a958910ebd6e1f2a9a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-c4521090bd56d72309c7e88ac877dec0.jpg

Vet inte om det var avsiktligt eller av misstag, kan hända att dom försökte bryta sig in i bilen brevid för dom såg tydligen ut att vara vända mot den. Men det spelar väl egentligen ingen roll, lär inte få tag på dom och tid är ombokad för lackering av dom skadade delarna, 19 December ska den in. Tur i oturen så var det skärmen med lacksläpp i nederkanten som jag försökt åtgärda. Så nåt gott förde det väl med dig ändå. Apropå lacksläppet så har jag sett på dom nyare 9-3orna att det sitter en gummilist längst skärmkanten för att förhindra grussprut, ska försöka få tag på en sån.

Får se om lackeringsfirman även får lacka handtagen och nya frontläppen när dom ändå håller på, ska ta reda på vad det kostar. Ska ändå göras till våren så det är väl lika bra att få det gjort. Är även återigen lite sugen på den stora vingen från Speedparts, kanske köper en sån som dom också får lacka. Även huv och front skulle haft sig lite ny lack, men där blir det nog lackstift till våren för att bättra på stenskotten, blir nog dyrt annars.

Nu över till lite roligare nyhet. Nya lådan är nästan klar. smile Alla bitar sitter på plats och alla kanter är limmade, kvar att göra är fräsning av portens yttre mynning samt montering av anslutningsterminal. Det visade sig förresten att det blev mer plats än jag trott i lådan, var tämligen säker på att jag skulle få lov att fräsa ur lite i botten för dom nedre basarnas magneter, men det finns en millimeter till godo! Ska bli spännande att koppla in och lyssna, får se om jag slänger på en tygbit på fronten också så duger den i vinter.

https://www1.garaget.org/gallery/images/67/66688/66688-90648f104b60cb00926f127c34bf80f5.jpg

Tanken var från början att båda bafflarna skulle ha varit kraftigt vinklade, men det blev på tok för trångt. Nu är volymen 100% korrekt och den ser inte alltför tråkig ut, ska nog fixa lite former också innan den kläs. Till våren sen lutar det åt ett par Alpine SWR-T12, alltså deras slimmade basar. Har varit sugen på dom sen dom kom, just för att kunna bygga en minimal låda som utnyttjar allt utrymme på bredd och höjd men ändå är tunn så det blir maximalt med skuff kvar. Nackdelen med dom är att dom är dyra, fördelen att mitt PDX-M12 räcker till för att driva två basar.

Bilder och ett utlåtande om den färdiga Amegalådan kommer förhoppningsvis i helgen, då ska den vara spelklar om inte vädret ställer till det för mig. Kan knappt vänta. smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}

222 Inlägg
23 november 2011
Så jävla tråkigt när folk inte kan vara försiktiga, jävla idioter.... Och alla jävla dörruppslag man får, det borde vara dödsstraff på de... Kul med lite nya updates! smile

63 Inlägg
24 november 2011
Beklagar händelsen, var med om det själv i höstas när nån klant körde in i bakre kofångaren mitt på en villagata.  Du får gärna skriva lite om vad det kostar med omlack sen då vi får lite priskoll!

451 Inlägg
24 november 2011
Fan vad trist.

Dörruppslag må vara tycker jag, det är lätthänt att man slänger upp dörren utan att tänka på vad man gör. Men visst fan är det onödigt men oftast väldigt enkelt att fixa om det nu skulle bli något märke.

Men när det finns idioter som går runt och repar lacken på bilar med flit blir man ju vansinnig. Blir ju 9/10 fall grova repor som inte går att polera bort då dom använder nycklar, knivar och till och med skruvmejslar. Och lackering är ju som alla vet väldigt dyrt, jag hade tur som har en kusin som är väldigt duktig på att lacka. Behövde bara betala för färgen, men alla har ju inte den möjligheten.

Designer.
1 260 Inlägg
24 november 2011
Landstrom skrev:
Fan vad trist.

Dörruppslag må vara tycker jag, det är lätthänt att man slänger upp dörren utan att tänka på vad man gör. Men visst fan är det onödigt men oftast väldigt enkelt att fixa om det nu skulle bli något märke.

Men när det finns idioter som går runt och repar lacken på bilar med flit blir man ju vansinnig. Blir ju 9/10 fall grova repor som inte går att polera bort då dom använder nycklar, knivar och till och med skruvmejslar. Och lackering är ju som alla vet väldigt dyrt, jag hade tur som har en kusin som är väldigt duktig på att lacka. Behövde bara betala för färgen, men alla har ju inte den möjligheten.

Vid dörruppslag blir det (kan bli) ju dock en bula i bilen, plus att lacken blir skadad, sen är det väll väldigt svårt att få ersättning för parkeringsskador. När nån repar lacken med flit så slipper man bulor, plus att man vid skadegörelse slipper självrisken. Så fick jag välja mellan dörruppslag och en repad bil väljer jag hellre en repad bil.

För säkerhets skull ska jag väll säga att jag helst av allt slipper båda smile
Senast redigerat av MIKK0 (24 november 2011)

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
Ja eftersom det här är en solklar skadegörelse så går det på försäkringen, så jag betalar "bara" 1000kr för lackeringen. Men det ser tyvärr ut som att trycket varit så hårt att det blivit bular, iaf på skärmen. Men det löser nog lackeraren, hoppas jag.

Nu ska jag slipa lite i porten på lådan och göra klart alla kablar och anslutningsterminalen, i morgon blir det nog fräsning. Med lite tur så är det spelbar i morgon kväll. smile Sen ska porten målas och resten av lådan kläs.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök