3182
Sök

Tappa effekt för alltid, om man kör med trasigt avgasrör ?

Avstängd
1 266 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Hallå, min flexstrumpa har gått helt av..jag har beställt en ny, men jag är tvungen att använda bilen ändå.
Tappar man effekt för alltid då ? har för mig att det var så på mopeder iaf, den har gått av precis inan katten (låter förjävligt)

Volvo 740 Tic - 1986 - B230et 531topp - 19.000km
Nej det är inte jag på bilden

2 230 Inlägg
11 juni 2008
nej du tappar inte efekt för alltid.. inte för det märks så mycket när den är av iaf.. men allt blir som vanligt igen typ då du lagar det....

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Avstängd
1 266 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Rojpen skrev:
nej du tappar inte efekt för alltid.. inte för det märks så mycket när den är av iaf.. men allt blir som vanligt igen typ då du lagar det....

Jo jag märker nu att den är så jävla slö, hoppas att det är som du säger smile

4 682 Inlägg
11 juni 2008
nej du tappar inte effekt du tjänar,också i längden eftersom de sotar ur motorn. å på mopeder så beror det helt på vann du har fått av avgasröret.före kröken så går den sämre,efter bättre(förutsatt att du ställer om förgasaren.

edit:trodde att du menade din 740.
Senast redigerat av Moparboy440 (11 juni 2008)

Avstängd
1 266 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
nej du tappar inte effekt du tjänar,också i längden eftersom de sotar ur motorn. å på mopeder så beror det helt på vann du har fått av avgasröret.före kröken så går den sämre,efter bättre(förutsatt att du ställer om förgasaren.

edit:antar att du menar din 740.

Nej det är på calibran, jaså så jag åker omkring och sotar ut bilen nu :-]
men undra vart jag har hört det, det kanske är en myt då ?

4 682 Inlägg
11 juni 2008
om de e calibran så måste ja ändra mitt svar eftersom de e en sugmotor.en stund går det bra att köra me trasigt avgassystem,då sotar de bara ur motorn. men sedan börjar motorn må dåligt p.g.a för lite motstånd i avgassystemet. men går nog bra att köra en  stund trots läckande avgassystem.

Avstängd
1 266 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Moparboy440 skrev:
om de e calibran så måste ja ändra mitt svar eftersom de e en sugmotor.en stund går det bra att köra me trasigt avgassystem,då sotar de bara ur motorn. men sedan börjar motorn må dåligt p.g.a för lite motstånd i avgassystemet. men går nog bra att köra en  stund trots läckande avgassystem.

ok så bilen kan alltså tappa effekt för alltid ?
sen så är det verkligen helt av, ingen ljuddämpare före läckan heller

2 126 Inlägg
11 juni 2008
TheFinnishFlash skrev:
Moparboy440 skrev:

Jo det är en myt och tyvärr tror många att det som gällde 2-taktare också gäller 4-taktare!
Du tappar inte effekt i en 4-taktare för att du kör utan avgasrör däremot tappar du vrid i dom lägre registrena och därför känns bilen slö!   roll

Avstängd
1 266 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Big_JN skrev:
TheFinnishFlash skrev:
Moparboy440 skrev:

Jo det är en myt och tyvärr tror många att det som gällde 2-taktare också gäller 4-taktare!
Du tappar inte effekt i en 4-taktare för att du kör utan avgasrör däremot tappar du vrid i dom lägre registrena och därför känns bilen slö!   roll

Jahaja, där ser man tack för infon smile

12 086 Inlägg
12 juni 2008
Man tappar aldrig effekt för evigt på någon motor såvida man inte kör sålänge att något mekansikt får sönder. Ev kan en moppe då kanske gå ner sig i förgasaren men de kan man ju rengöra.

26 Inlägg
13 mars 2011
gammal tråd men ett ämne för mig ja undrar över.
Min saab 9000 cde har tappat flexiröret (?) som är innan alla dämpare osv.
Vi har kört lite med bilen trotts detta.. kanske max 10 mil och inte allt på en gång.
Nu så går bilen plötsligt inte på alla burkar, vad kan ha hänt ? har det med flexiröret att göra eller något annat ?
Måste man ha flexirör eller kan vi dra dit en bit stummt rör ?

270 Inlägg
13 mars 2011
chickwheels skrev:
gammal tråd men ett ämne för mig ja undrar över.
Min saab 9000 cde har tappat flexiröret (?) som är innan alla dämpare osv.
Vi har kört lite med bilen trotts detta.. kanske max 10 mil och inte allt på en gång.
Nu så går bilen plötsligt inte på alla burkar, vad kan ha hänt ? har det med flexiröret att göra eller något annat ?
Måste man ha flexirör eller kan vi dra dit en bit stummt rör ?

Har nog inget med röret o göra, går lika bra me ett stumt smile

Sök