3759
Sök

Växlingsproblem på Renault Clio -91

13 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
Jag har problem med att få i växlarna på min Renault clio 16v 91:a. Felet uppstår när man har kört ett tag med den då blir man tvungen att slita jävligt mycket för att få växlarna och ska man lägga i backen så låter det som om bilen skulle rulla och man försöker lägga i backen då, ni kanske förstår vad jag menar.

Även kopplingen tycker jag är konstig för att kunna växla måste man trycka in kopplingen ända in mot väggen, den ska vara självjusterande så jag tycker det är konstigt att den tar så långt in.

Så är det någon som vet vad det kan vara för fel/ hur man åtgärdar felen så är jag tacksamm för svar smile
Senast redigerat av DanielMarkus (12 juni 2008)

32 Inlägg
12 juni 2008
Låter som att synkningarna i lådan är kassa.

OEM <3
194 Inlägg
12 juni 2008
Kopplingen? Mest troligt om de är svårt och få i växlarna! skrapar de i enstaka växlar så är de oftast synkringar, men känns ganska långsökt att alla synkringar har gått hehe! Koppling är troligen kass! MVH Jonas

These days &#9834;&#9835;

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 juni 2008
En grej folk ofta glömmer är ju oljan i lådan, blir den dålig blir lådans funktion också dålig. Många jag känner har fixat sina problem bara genom ett oljebyte i lådan, provat det ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

13 Inlägg
12 juni 2008
Trådstartare
TBOC_Razor skrev:
En grej folk ofta glömmer är ju oljan i lådan, blir den dålig blir lådans funktion också dålig. Många jag känner har fixat sina problem bara genom ett oljebyte i lådan, provat det ??

Joo man får ta och testa det. för ska man byta synkringar så är det väll lika bra att byta låda på än gång för det är väll inte så lätt att byta ringarna??

13 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
Har kollat oljan nu och den var det inget fel på, så felet kvarstår...
Jag tycker det skulle vara konstigt om alla synkringar vara dåliga.

För det är precis som om lådan blir varm och då blir det svårt att växla för när bilen har varit avstängd en stund så funkar det igen tills den blir varm. sad

Är det mågon som kan veta vad det är för fel??
Så skulle jag uppskatta svar smile

3 235 Inlägg
22 juni 2008
hur vet du att oljan är Oko?
Oljan bryts med tiden, så den kan vara ganska dålig trots att den ser bra ut.

Byt till ny och fin, hjälper inte det får du felsöka vidare.

På min förra bil hade jag svårt att få in vissa växlar när bilen var kall, så jag bytte växellådsoljan, och det försvann.

4 001 Inlägg
22 juni 2008
Byt koppling, jag kan sätta min nyaste Kalle Anka på att det är den

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

89 Inlägg
22 juni 2008
De kan vara synkringarna, men de kan oxå vara kopplingen som har gett upp, typ tryckplattan så den inte frikopplar riktigt. Eller så e de bara lamellerna. men de beror på om de e på alla växlar eller bara vissa:) men ja tror de e kopplingen.

Sök