att veta om den är uppe eller nere finns det två lösningar på,
antingen konstruerar du på så sätt, att motorn hissar upp skylten, och när du sedan polvänder så skickas skylten ner igen (backa motorn) då har du ju en brytare som visar läget.. detta är inte lika tillförlitligt om något skulle strula.. kan tänka mig att man vill kunna lita på att den är uppe..
och då är nästa alternativ att sätta en micro brytare eller switch som mekaniskt känner när skylten når uppfällt läge.. detta är ju definitivt att rekomendera..
sen konstruktionsmässigt.... att bygga ett hydralsystem låter ytterst invecklat och komplicerat tycker jag.. och jag har sysslat en hel del med hydralik..
du behöver en eldriven stark motor som kan bygga upp och hålla ett jämt tryck.. (om du inte använder dig av en tryckutgämnare eller liknande..) sen ska du ha en tank för oljan, filter, styrventil och hydraliska kolvar.. för att inte tala om alla ledningar och anslutningar... vet att vi inte pratar stora tryck.. men det kommer att bli kladdigt, tungt och skrymmande...
köp en elmotor ifrån elfa, byg en arm konstruktion... (typ ovalt hjul med några armar och en skena) koppla in en (inte säker på namnet just nu) impulsgivare lr dyligt, iallafall något som ger ström under en bestämd tid.. och exprimentera fram resten...
finns inget roligare =P
mvh