2420
Sök

4wd taskig drivknut, erfarenheter???

337 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
#1
Hej...

Har en Cheva Blazer -97, där det klonkar kraftig när jag svänger höger. Tror att detta är vänster  drivknut som håller på att ge sig....

Jag undrar då, går det att bara ta bort dom främre drivknutarna och bara köra på bakhjulsdrift till problemet är fixat....tänkte om det gick att göra detta som en tillfällig lösning???

Jag ska givetvis fixa till problemet, men jag har inte råd just nu och jag behöver bilen!!

Någon som har erfarenhet av detta??

Någon som vet någon bra länk på hur det hela fungerar??

Tack på förhand

Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

337 Inlägg
21 juni 2008
Trådstartare
#2
Lyfter tråden, ingen som har erfarenhet eller gjort någon liknade grej???

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
21 juni 2008
#3
hmm kan inte riktigt dom där små blazrarna tongue men kan du inte lägga i 2wd påen sån oxå? o då borde du väl även ha frihjulsnav (frikopplar främre drivning från hjulen). så är det iaf på min, lägger jag i 2wd så kopplas hela drivningen fram ur, främre kardan, diff o yttre knutar. mao, hela den främre drivningen står still.

förresten, en dålig drivknut borde låta även när du svänger vänster så jag tror att du kan ha nåt annat problem.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
22 juni 2008
Trådstartare
#4
Jopp man kan lägga i 2wd och bara ha bakhjulsdrift.

Men om du svänger vänster så påverkar du den högra med kraftigt tryck och vice versa.

Nu när jag svänger höger fullt så "klunkar" det kraftig på vänster sida, och göra jag samma åt vänster så är det helt tyst. Så jag tror att det är vänster som är på g att ge sig, rätta mig gärna om jag har fel..

När jag kör och bromsar så vibrerar det i hela bilen?? Kan detta ha ett samband med drivknuten?

Vibrationerna känns som dom kommer framifrån? Om du förstår hur jag menar?

//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (22 juni 2008)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
23 juni 2008
#5
nja om du svänger utan att ha framhjulsdriften i så ska drivknutarna inte belastas nåt mer än den vridande rörelsen som blir, detta kan inte gå speciellt tungt såvida inte knutkorset har skurit helt så att hela lagerskålen vrids i godset i axeln.

det enklaste du kan göra till att börja med är att hissa upp framhjulen i luften och snurra dom, kolla då på om drivaxlarna snurrar med eller inte. fungerar då dina frihjulsnav så ska inte axeln snurra med och det är då ingen fara att köra med. (om nu ett kors inte har skurit eller felet visar sig vara nåt annat)

jag garanterar inte att det är nåt annat men jag tror inte att dåliga drivknutar är ditt problem. dom borde isf bara uppenbara sig på 4wd. tror mer på en dålig bussning i styrningen eller dålig spindelled. som sagt, hissa upp framhjulen o snurra, ryck, vrid för o mer säkert försöka lokalisera felet. dina vibrationer har nog nåt med bromsarna att göra. (en skev skiva kanske)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Smålänning
7 882 Inlägg
23 juni 2008
#6
Köp frihjulsnav. Sparar soppa även när du har fixat problemet tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

337 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
#7
Henke ska kolla om drivaxlarna snurrar med eller inte, kollar detta imorgon då bilen är för tillfället upp pallad så det passar ju bra.Även kolla om det glappar..

Twin_cam nya frihjulsnav? Menar du att dom kanske "trögar" med tiden? Eller vad menar du?

Tack för hjälpen så länge

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Smålänning
7 882 Inlägg
24 juni 2008
#8
Mickeymouse skrev:
Henke ska kolla om drivaxlarna snurrar med eller inte, kollar detta imorgon då bilen är för tillfället upp pallad så det passar ju bra.Även kolla om det glappar..

Twin_cam nya frihjulsnav? Menar du att dom kanske "trögar" med tiden? Eller vad menar du?

Tack för hjälpen så länge

//Micke
Sitter det frihjulsnav original?

I så fall ska du inte ha problem med att det knapplar när du svänger...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

337 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
#9
Hej igen....

  Kanske är lite ute och cyklar nu men detta är första bilen jag har med 4wd.

Frihjulsnav måste det väl sitta om du kan koppla i och ur 4wd?

Vad kan det tänkas vara som låter när jag svänger om inte drivknutarna?? Hjullager?

Har inte hunnit att kolla om det är något annat som glappar ännu. Ska se om jag hinner imorgon..

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
26 juni 2008
#10
egentligen inte, det du gör när du lägger ur 4wd är att frikoppla främre kardan i fördelningslådan. frihjulsnav är en lite fiffig uppfinning som sitter ute i framhjulsnaven som frikopplar främre drivlinan ute vid hjulen. detta gör att när du åker på 2wd så står hela den främre drivlinan still, (ungefär som om fwdn inte finns) detta sparar bränsle eftersom motorn inte behöver snurra med dessa delar i onödan.

dessa nav finns både som manuella, där man måste ut o vrida på en liten ratt på navet för att frikoppla och automatiska där detta sköts av sig självt. dessa (framför allt automatiska) kan ibland sluta fungera vilket får till följd att dom alltid är inkopplade eller alltid frikopplade, oftast det senaste.

det kan ju va ett hjullager, spindelled, eller nån bussning i den övriga delen av styrningen som är dålig. brukar ganska lätt gå att se/känna om det glappar nånstans när man har den uppallad.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
#11
Hej igen...

va och grejade lite med bilen idag. När jag snurrar runt framhjulen så följer axlarna med, men det känns inte som dom har något speciellt motstånd?

Kände inget glapp eller några konstigheter....

Va ska jag gå på här näst?? Någon ide?

//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (30 juni 2008)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
1 juli 2008
#12
nej, det går ju inte speciellt tungt o snurra runt, är ju likadant bak. det råkar inte vara så att du har manuella frihjulsnav? kolla längst ut på navet om där finns nåt o vrida på. borde även finnas nån text i kanten, typ "lock" eller nåt liknande.
typ så här:
http://www.warn.com/truck/hubs/images/155/premium_hubs.jpg

låter det likadant hela tiden, oavsett hastighet eller även om du står stilla?

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
1 juli 2008
Trådstartare
#13
Nä jag har så jag kan välja från förarplatsen 2wd,4wd hi,4wd low....

Jag hör hur det "klickar" till fram ifrån när jag väljer 4wd etc 2wd, har ej haft bilen upp pallad och testat och drivning verkligen ändras.

Nä något sådant vred har jag inte..

Fullt rattutslag gör jag bara vi låga hast. och det låter värre när jag tvingar upp farten lite och kör runt runt...vågar dock inte göra detta för mycket, då jag är rädd att något skall gå åt H....TE!!

Angående vibrationerna så blir dom värre vid högre hastigheter, känns inte alls trevligt...

Tack för att du tar dig tid..

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juli 2008
#14
ja men valet vid förarplatsen finns oavsett om naven är manuella eller inte. o dom automatiska är inte elektriska utan kopplar i o ur av sig själva på nåt sätt, har man lagt ur drivningen kopplas dom ur när man börjar köra.

är du säker på att 4wdn kopplas ur? annars blir det ju enorma spänningar i drivningen när du svänger så. det känns väldigt tydligt. du kan ju förresten även kolla knutarna på kardanerna.

om vibrationerna bara "är" utan samband med nåt så tycker jag det verkar troligast att du har obalans i nåt hjul eller nåt. vibrationer vid inbromsning brukar tyda på skev bromsskiva.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#15
Har precis varit och grejat med bilen och testat om han "verkligen" kopplar i och ur 4wd, det gör han.

Bilen är fortfarande upp pallad. Håller på att renovera bromsarna bak, samt att jag väntar på delar.

Såg att hjulet går emot krängninghämmaren på vänster sida men inte höger. Detta tror jag kan vara orsaken till "klonkandet" när jag svänger fullt höger. Men varför bara på vänster sida och inte på höger oxå? Kan man kolla om bilen varit inblandad in några olyckor? Iså fall vart?

Tänkte ifall den blivit påkörd eller något?

Eller kan det vara taskig hjulinställning? Men jag tycker inte att den drar åt något håll.

Vad beträffande vibrationerna så är det bara när jag bromsar, om det skulle vara skivorna så skulle det vara väldigt tråkigt för dom är inte alls gamla max ett år. Det hade varit tråkigt att köpa nya igen.

Jag hade obalans i vinter däcken då va det värre, med dessa så kändes det som vidrationerna över 120km/h men med nya sommar däck så blev det bättre.

Jag  tror jag läste/hörde någonstans att skeva bromskivor fram är ett vanligt förekommade fel på denna modell. Är inte helt säker kanske har drömt det eller nåt???

//Micke
Senast redigerat av Mickeymouse (7 juli 2008)

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

116 Inlägg
7 juli 2008
#16
om du har utrustning mät opp skevheten med indikator klocka bak o fram o få fram inom vilka områden det får vara. annars känner man om det e fram lr bak man ska byta.

Frippe

337 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#17
Det känns som det är framifrån på vänster sida, tyvärr har jag ingen indikatorklocka. Ska se om jag kan låna en någonstans. Så får vi se vad som händer.

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 juli 2008
#18
du kan ju även kolla in på www.4x4sweden.se Där finns en del kunniga på såna bilar...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

337 Inlägg
12 juli 2008
Trådstartare
#19
Ok ska kolla där oxå...... Tackar för hjälpen så länge återkommer när jag hittat va d va för fel...

Ha d gött

//Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!


Sök