3615
Sök

Förlust av garantier vid trimmning??????

27 Inlägg
23 januari 2006
Trådstartare
#1
Hej,

Jag har en Volvo. Kan man göra ngt överhuvudtaget med motorn, trim etc. utan att man blir av med allt vad garantier heter?

/Labrat

"R" wannabes finns det gott om!

Driver
2 111 Inlägg
23 januari 2006
#2
vad jag förstått så får man inte ens byta till andra än "orig" stiften på de nya bilarna.

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

5 710 Inlägg
23 januari 2006
#3
Nej.
Dålig på volvotrimmarna men finns det ingen firma som tar över motorgarantin?

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
23 januari 2006
#4
BSR har en motorgaranti.

Biltillverkarna räcker dig långfingret.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
23 januari 2006
#5
dagens biltillverkare skulle ha en rejäl pielstick-stake upp i storgången....
beter sig som jä**a grisar hela bunten...


Moderator+
1 081 Inlägg
23 januari 2006
#6
Fast jag förstår biltillverkarna helt, givetvis kan inte dom lita på att alla eftermarknadsprodukter inte skadar bilen/motorn på något sätt. Det är ju helt upp till trimfirman att ta över garanti eller så får kunden vara utan.

Turbotompa, om du sålde en produkt oavsett vad och gav en garanti på denna. Skulle du då vilja reparera saker gratis åt kunder för att dom modifierat produkten ifråga?

Nu säger inte jag att alla trim förstör bilen men det är ju självklart att dom tummar på marginalerna som tillverkaren har.

mvh

Vem jag?

10 287 Inlägg
23 januari 2006
#7
I princip all trimning man gör på en modern turbomotor. Inklusive banala "steg 1" chip, kvaddar effektivt fordonets möjlighet att klara en komplett avgascertifieringscykel.
Att chiptillverkaren lovar avgasvärden inom norm är en annan historia.

Komplett avgascertifieringscykel på tex en S60R lämnar den bara några grader från att turbo och katalysator skall smälta ihop. Chippad klarar den inte det.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

305 Inlägg
23 januari 2006
#8
Har du ny bil med garantier  får du i princip inte pilla på nått under huven utan att "märkesverkstaden" ska göra det .  möjligtvis fylla på spolarvätska i bästa fall.  annars ryker allt.


27 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#9
Med andra ord så får jag klara mig med mina 300. smile

"R" wannabes finns det gott om!

Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
24 januari 2006
#10
min gudfarsa som är mekaniker på VAG säger att dom oftast ser genom fingrarna med de här med orginal tillbehör.. öppet luftfilter där är oftast inget problem.. skulle nått gå sönder och du måste lämna in den .. sätt på orginaldelarna!

Team Insane Racing

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#11
Jodå. Min garagepolare jobbar också på VAG, samma där. Men om verkmästaren fattar oråd....godnatt. Och problemet är tex motorras under garantitid. Du kan inte be bärgaren att dra hem bilen först så att du får återställa till orginalskick.

/Göran

Malm3n skrev:
min gudfarsa som är mekaniker på VAG säger att dom oftast ser genom fingrarna med de här med orginal tillbehör.. öppet luftfilter där är oftast inget problem.. skulle nått gå sönder och du måste lämna in den .. sätt på orginaldelarna!

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

27 Inlägg
24 januari 2006
Trådstartare
#12
Malm3n skrev:
min gudfarsa som är mekaniker på VAG säger att dom oftast ser genom fingrarna med de här med orginal tillbehör.. öppet luftfilter där är oftast inget problem.. skulle nått gå sönder och du måste lämna in den .. sätt på orginaldelarna!

Men hur är det med vanlig chiptrim, hos BSR så får man ju en enhet med både den nya och originalprogrammeringen inlags, syns det om bilen varit chippad efter att man lagt in den gamla programvaran igen?

"R" wannabes finns det gott om!

Carpenter
310 Inlägg
24 januari 2006
#13
Sharky skrev:
I princip all trimning man gör på en modern turbomotor. Inklusive banala "steg 1" chip, kvaddar effektivt fordonets möjlighet att klara en komplett avgascertifieringscykel.
Att chiptillverkaren lovar avgasvärden inom norm är en annan historia.

Komplett avgascertifieringscykel på tex en S60R lämnar den bara några grader från att turbo och katalysator skall smälta ihop. Chippad klarar den inte det.

/Göran

http://www.bsr.nu/products/n39/t406/

Deras steg 1 (PPC) verkar ju inte vara nått annat än just den där dosan!

Låter lite lite att det bara är grader från att katten ska smälta?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

10 287 Inlägg
24 januari 2006
#14
Notera att en avgascertifieringscykel inte är av denna världen. Så hårt kan ingen köra i verkligheten.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 januari 2006
#15
Redbull,

ok lite missförstånd där sorry. Ja tänkte inte direkt på trimning när ja skrev mitt inlägg, utan mer på allt annat små-bjäfs som har kommit mer å mer dom senaste åren. Att man nuförtiden måste åka in till märkesverkstaden för att få minsta lilla grej fixad, servicelampor å annat jäkelskap, såsom att man måste köpa en kod till bilstereon om man har demonterat den eller batteriet och vill starta stereon igen.

En sak som jag hörde av en bekant.

Han känner en kille som har en porsche an nyare årsmod, och den här killen med porschen hade på nåt sätt kört bort den ena yttre backspegeln och fått tag i en beg. som han monterade. Men av nån anledning så funkade inte elfunktionerna i spegeln alls, det fanns någon sorts spärr i bilens dator. Så han blev tvungen att åka in till en verkstad (BMW tror jag) där dom gick in i bilens dator å typ tryckte på "installera backspegel BIP aktivera backspegel BLIP" klart! Allt till den nätta kostanden av 2-3000kr... Så jäkla sjukt e de..


10 287 Inlägg
24 januari 2006
#16
Självklart Sigge !

Alla moderna bilar med CAN buss identifierar sina enheter. Och stämmer inte tex VIN koden (Vehicle Identification Number) på en ny enhet så skiter resten av bilen i den.
Vissa bilar kan vara så jävliga att om du har köpt bilen med en liten stereo och hittar en beggad "stor" stereo som faktiskt finns till just din bilmodell så kan det ändå inte gå att koda in i din bil eftersom din bil, ditt chassienummer, inte har den stereon. Så då sitter du där med din lilla stereo och kan inte byta.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 januari 2006
#17
e så jäkla sjukt, därför kör jag veteran (mer eller mindre)


10 287 Inlägg
24 januari 2006
#18
Vill du spy? Här kommer mera.

En annan fiffig grej är att bilen känner av vilka lampor som är sönder och låter tex andra lampor i bakljusarmaturen ta över bromsljusfunktion.
Vad tror du händer om du byter ut den trasiga lampan?
Tror du den tänds med mindre än att man återställer styrenheten för lampstyrning?

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
24 januari 2006
#19
återställa styreneheten för lampstyrning??... gör man enklast med en yxa va?! =P
ja tycker de räcker gott o väl med glödtrådsvakten som på mina 240isar

//tompa


Fotograf @ Team Insane Racing
1 781 Inlägg
25 januari 2006
#20
varför gör biltillverkarna mer och mer baklyktor med dioder i? Jo därför att Dioderna drar mindre ström, håller MYCKET längre än en vanlig glödlampa. och dom använder samma dioder till bromsljus som till blinkers t.ex. vilket är bra men sen finsn det ju dom negariva sidorna..... dioderna fastlödda och när ett ex antal dioder går sönder så måste du byta ut hela "brädan" med dioder men som sagt.. det är först när ett X antal dioder har gått sönder big_smile

Team Insane Racing


Sök