3135
Sök

trimmar polisen sina bilar?

iceman_21
26 juni 2008
-S40- skrev:
Polisens försäkringsbolag heter Kammarkollegiet. och dom kan nog töjja lite på reglerna vad det gäller polisens utryckningsfordon..

vad manvet är att dom kör iallafall turbo smile

nja...d tro jag knappast att dom gör...."töjer på regler...."

10 287 Inlägg
26 juni 2008
Du får nog läsa på gällande regelverk. All modifiering av avgascertifierade motorer innebär att du diskvalificerar avgascertifieringen och måste låta motorn gå igenom ett nytt körcykelprov och certifieras som en ny motortyp.
För ombyggda fordon gäller dessutom en effektgräns per 100kg bilvikt och för att man skall kunna registrera som ombyggt fordon så måste bilen vara ombyggd. Att bara sätta i starkare motor räknas inte som att man bygger om fordonet.

Läs bl a här:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Notera att det existerar listor från vissa biltillverkare över vilken effekt man får ha. Tex för Volvo 700/900 gäller följande:

"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"

Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.

Svar nr 2:

"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."

Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare."

Polisens fordon sorterar också under naturvårdsverkets lagstiftning.

/Göran

Lindstrom89 skrev:
Det är inte olagligt att trimma, men ökar du bilens effekt med mer än 15% så måste den besiktas som ombyggt fordon tror jag det är.

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hydraulik "mekaniker" samt Fordonare
744 Inlägg
26 juni 2008
höhö här uppe i skellefteå hade polisen en audi rs4 ? ( rätta mej om jag har fel nån ) och den kvadde dom två gånger sen var dom tvungen att sluta köra den därför dom kunde helt enkelt inte köra big_smile oj ja dom har chippat sina bilar ! iaf vissa av dom snackade me en knark polis från stockholm och han sa att dom har i vissa fall chip i sinabilar,men nu vet jag inte ifall han talade saningen, har en tendens att vara lite kaxxiga snutar tycker då jag iaf smile

2 911 Inlägg
26 juni 2008
I de fall polisen trimmar bilarna görs det på eget bevåg av polismannen, t.ex. själv bekostar ett chip i sin tjänstebil.
Polisen själva har inte avsatt några pengar till detta utan orginaleffekten duger gott till vad bilarna ska användas till, det är inte farten dom jagar dig i som är jobbig, utan när dom möter dig från andra hållet med blockerad väg wink
Det finns ingen logisk anledning att trimma polisens bilar, dom arbetar på helt annat sätt.
Trimmade polisbilar är väl en av de största myterna som finns i bilkretsar.

I vissa extrema fall görs viss modifiering när bilarna blir för tunga, men det är mer förstärkta prylar än nån regelrätt trimning. Det är oftast då de väger as och kör 0-100 på en kalendermånad.

Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juni 2008
Jag var på BSR och ställde frågan till en av elägarna där.  Han menade på att de inte trimmar någon polisbil. Det satt även en V70N diesel i bänken och de visade i rototesten att toppfartspärren var på 210km/h.

Ytterligare tillade han att polisbilar i regel är automatere och tungt lastade, så kör man inte ifrån dem så är det något som är fel.

tyckte det lät rätt kul smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

huh?
10 427 Inlägg
Forummoderator
10 576 Inlägg
26 juni 2008
Decibel skrev:
I de fall polisen trimmar bilarna görs det på eget bevåg av polismannen, t.ex. själv bekostar ett chip i sin tjänstebil.
Polisen själva har inte avsatt några pengar till detta utan orginaleffekten duger gott till vad bilarna ska användas till, det är inte farten dom jagar dig i som är jobbig, utan när dom möter dig från andra hållet med blockerad väg wink
Det finns ingen logisk anledning att trimma polisens bilar, dom arbetar på helt annat sätt.

I vissa extrema fall görs viss modifiering när bilarna blir för tunga, men det är mer förstärkta prylar än nån regelrätt trimning. Det är oftast då de väger as och kör 0-100 på en kalendermånad.

Det är en förklaring jag tror ligger väldigt nära sanningen.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

lundwall
26 juni 2008
-S40- skrev:
har alltid undrat om polisen trimmar sina bilar, typ chippa elle så iaf. någon som vet?

På den tiden polisen körde 740 och 940 så var trafik/utryckningsbilar 7/940 turbo, och 940:na fick dessutom Volvos eget Turbo+ installerat från fabrik, såväl som styvare fjädring och bättre krängningshämmare. Samtliga dessa har "Volvo"-märket på höger sida bak och ingen modellbeteckning. Krimbilar och andra civila var helt vanliga, ofta dock turbomodeller utan "turbofälgar" eller annan utrustning kopplat till turbomodellerna. Väldigt få målade polisbilar hade lättrycksturbon (LTT) i 940-modellen. Det fanns vissa, och finns även idag vissa bilar inom trafikdivisionen som har lite roligare motorer, men allt är byggt hos Volvo eller andra tillverkare och är inget absurt alls.

Hur det ser ut idag? Ännu tråkigare, antagligen.

11 Inlägg
27 juni 2008
Decibel skrev:

tveksam på att de finns nån polisman som är villig å slänga upp dom pengarna ur egen ficka. och att deras befäl tillåter att dom gör de.

men de andra håller jag helt å hållet med om!
hade inte kunnat sagt det bättre själv

1 Inlägg
30 juni 2008
Läste i min facktidning och dom får inte trimma bilar pga av att garantin inte gäller på bilarna då. Men de flesta trafikpolisbilar är utrustad med den största turbo-motorn.

OCR
279 Inlägg
30 juni 2008
Satt i ett förhör i en polis bil på valborg, en gubbe hade dragit sönder mina kläder och jag anmälde det, men till saken. Jag frågade hur det var med deras bilar och jag fick i svar

- Just den här är inte trimmad, men annars har vi v70 t5 som är uppskrämda.

Ocr

Livsnjutare
403 Inlägg
30 juni 2008
Trådstartare
iceman_21 skrev:
-S40- skrev:
Polisens försäkringsbolag heter Kammarkollegiet. och dom kan nog töjja lite på reglerna vad det gäller polisens utryckningsfordon..

vad manvet är att dom kör iallafall turbo smile

nja...d tro jag knappast att dom gör...."töjer på regler...."

hur som helst så trimmar dom, och vad vet du om det??

Gta Iv 31april

Sök