Du får nog läsa på gällande regelverk. All modifiering av avgascertifierade motorer innebär att du diskvalificerar avgascertifieringen och måste låta motorn gå igenom ett nytt körcykelprov och certifieras som en ny motortyp.
För ombyggda fordon gäller dessutom en effektgräns per 100kg bilvikt och för att man skall kunna registrera som ombyggt fordon så måste bilen vara ombyggd. Att bara sätta i starkare motor räknas inte som att man bygger om fordonet.
Läs bl a här:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245Notera att det existerar listor från vissa biltillverkare över vilken effekt man får ha. Tex för Volvo 700/900 gäller följande:
"Volvo har intygat max 238 hk i 700/900"
Frågade Gustaf på SFRO igen om 238Hkr är generellt för alla 740/940 eller bara för turbomodellerna.
Svar nr 2:
"Det gäller alla modeller, dock under förutsättning att vissa villkor uppfylls. Enligt min lista är det:
Fr stötd 1984: Volvo nr 1229991, 1985-: Volvo nr 1273915 el 1329648, bakre stötd Volvo nr 1329507
Så det spelar ingen roll vad man bygger på."
Notera att inget nämns om huruvida turbons bromsar krävs. Det verkar alltså som det är ok med tex en vanlig 740GL bara man byter stötdämpare."
Polisens fordon sorterar också under naturvårdsverkets lagstiftning.
/Göran
Lindstrom89 skrev:
Det är inte olagligt att trimma, men ökar du bilens effekt med mer än 15% så måste den besiktas som ombyggt fordon tror jag det är.