3428
Sök

tjockare kabel ??

284 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
hojt    har kabel på 38mm2 till mina 2 slutsteg blaupunkt va 2200 som vardera dra max 50 amp avsäkrade på 80 amp  ligger på 600rms styck  .   ska det då räcka med den kabeln till dem båda ?  samt räcker det med 1 f konding lr skulle ni rekomendera större .   det sitter i en golf så kabeln är inte så lång

16 197 Inlägg
25 juni 2008
den kabeln räcker.. hur pass bra är ditt batteri??

ett friskt å nytt batteri e mycke viktigare än en konding.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

284 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
har ett nytt exide maxxima dc
Senast redigerat av ziderbeat (25 juni 2008)

119 Inlägg
25 juni 2008
Skippa kondingen om du inte har gott om pengar!  Bara onödig kostnad när du har ett bra batteri och tjocka kablar..

284 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
tänkte att jag skulle få ett mindre stömfall   när jag spelar om jag hadde en större konding    var tanken

8 156 Inlägg
26 juni 2008
En kondning ska man bara ha om det visar sig att ens batterier (pluralis) inte räcker för att få ut det sista. En kondensator fungerar som ett väldigt snabbt batteri som töms på nolltid. Om man inte har tillräckligt med kräm för att kunna fylla på kondensatorn så förstör den mer än den tillför systemet.
En kondensator kan visserligen vara en nödlösning om belysningen i bilen blinkar i takt med musiken.
Men det är som sagt bra mycket bättre att kolla jordningar, att batteriet är i bra skick osv.
Sen så är det bra mycket bättre att placera ett extra batteri i skuffen än att köpa en kondensator.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 661 Inlägg
26 juni 2008
Hehe, extra i skuffen? Där står ju redan ett. smile

(none)
1 725 Inlägg
26 juni 2008
ja kör med 50mm kabel! räcker och blir över i de flesta lägen.  Men i ditt fall så ska verkligen de kablarna räcka.

//Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

284 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
alla kablar är kollade  somt jordat fram i balken mot plåtren yta  även jordat bak mot plåtren yta . batteriet är nytt .grejen är att jag inte vill ha ett extra batteri där bak . tänkte då att en stor konding skulle va det näst bästa alternativet.  lr kanske skulle behöva byta generatorn från en 90 till 110 .   vad tror ni ?
Senast redigerat av ziderbeat (26 juni 2008)

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Hardjim skrev:

Man måste väl ha minst två stycken där innan man överväger en kondning, right? smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
26 juni 2008
ziderbeat skrev:
grejen är att jag inte vill ha ett extra batteri där bak . tänkte då att en stor konding skulle va det näst bästa alternativet.  lr kanske skulle behöva byta generatorn från en 90 till 110 .   vad tror ni ?

Ett annat alternativ är ju att montera in ett bättre batteri fram? I vilket fall så skulle jag nog rekommendera att du väntar med att uppgradera generator och väntar med att köpa en kondensator. Vad har du för system i övrigt?
Vad ska slutstegen driva för element och hur ser ditt framsystem ut?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

284 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
vad skulle du rekomendera  istället för mitt exide maxxima 900 dc då      jag har 2 st mds dynamic basar som drivs med 2 st blaupunkt va2200 steg    och till framsystem  har jag dubbla mutant 6,5xxx kit  men den är inte kopplade till steg än    blir sedan det
Senast redigerat av ziderbeat (26 juni 2008)

8 156 Inlägg
26 juni 2008
ziderbeat skrev:
vad skulle du rekomendera  istället för mitt exide maxxima 900 dc då      jag har 2 st mds dynamic basar som drivs med 2 st blaupunkt va2200 steg    och till framsystem  har jag dubbla mutant 6,5xxx kit  men den är inte kopplade till steg än    blir sedan det

Ojdå. Jag trodde du körde med originalbatteri. Maxximan är ju perfekt för bilstereo wink
Ingen idé att köra med kondning då. Maxximan klarar väl av bortåt 700-800A i startström och borde kunna leverera ström i tillräcklig mängd. Ska du kräma på för fullt under längre perioder så krävs nog ett generatorbyte däremot.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

284 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
nej ska bara kräma på  ett par sekunder

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Med tanke på den höga startströmmen så borde den ju kunna hålla krämen uppe under dom sekunderna det handlar om.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

284 Inlägg
26 juni 2008
Trådstartare
tänkten om en större konding skulle kunna hålla mig uppe  några extra sek     vad tror du ?

8 156 Inlägg
26 juni 2008
ziderbeat skrev:
tänkten om en större konding skulle kunna hålla mig uppe  några extra sek     vad tror du ?

Klart att en fulladdad kondning kan ge lite extra kräm, men hinner den ladda upp sig innan den behövs igen? Det beror ju lite på om du ska spela musik eller bara burpa.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

12 086 Inlägg
26 juni 2008
Säg vad ni vill om kondingar, jag hade ingen med mitt Genessis 4x100 steg och 2st MDS 12" basar, efter att jag monterat en 0.5F konding vart de mkt bättre, jag kunde spela högre utan att de lät ansträngt och de kändes som strömmen räckte till mer.

1 661 Inlägg
26 juni 2008
Phaetoon skrev:
Hardjim skrev:

Man måste väl ha minst två stycken där innan man överväger en kondning, right? smile

Hehe, personligen hade jag aldrig satsat på konding. Bättre att ha rätt kräm och rätt batterier med låg impedans. (kort urladdnigstid). Typ optima...

8 156 Inlägg
26 juni 2008
Hardjim skrev:
Phaetoon skrev:
Hardjim skrev:

Hehe, personligen hade jag aldrig satsat på konding. Bättre att ha rätt kräm och rätt batterier med låg impedans. (kort urladdnigstid). Typ optima...

Optima och Maxxima är ju i samma klass...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

Sök